همه باید از شهردار تهران حمایت کنند

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۵۱
همه باید از شهردار تهران حمایت کنند

گروه  ایران|

سرانجام فرآیند صدور حکم شهردار جدید تهران که طی هفته گذشته اخبار مختلفی درباره آن شنیده می‌شد به پایان رسید و وزارت کشور حکم پیروز حناچی را به عنوان چهاردهمین شهردار تهران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب صادر کرد. اما حناچی در شرایطی جایگزین محمد علی افشانی در ساختمان بهشت شد که به اعتقاد کارشناسان افشانی در طول 6ماه زعامت در راس هرم مدیریتی شهر تهران توانسته بود ریل‌گذاری مناسبی در بخش‌های گوناگون مدیریتی شهر تهران انجام دهد و طرح‌های نوینی برای حل مشکلات این ابر شهر تدارک ببیند؛ ایده‌هایی که در صورت استمرار می‌توانست بسیاری از چالش‌های تاریخی این شهر را در مسیر حل و فصل شدن قرار دهد.  صدور حکم حناچی اما در شرایطی به سرانجام رسید که برخی رسانه‌های اصولگرا در طول هفته گذشته گزارش‌های متعددی را در خصوص مخالفت دولت دوازدهم با شهردار انتخابی شورای شهر تهران منتشر می‌کردند . این گروه از رسانه‌ها با پیش بینی این موضوع که دولت هرگز حکم حناچی را به عنوان شهردار تهران امضا نخواهد کرد، تلاش می‌کردند تصویر نابسامانی از فعالیت اصلاح‌طلبان در شورای شهر نشان دهند. اما روند حوادث و رویدادها در روزهای آینده برخلاف این نوع پیش بینی‌ها حرکت کرد. با پایان بررسی صلاحیت‌ها، حکم حناچی به عنوان شهردار تهران از سوی شخص وزیر کشور صادر و در مراسمی به او اهدا شد. مراسمی که در جریان آن محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، الهام فخاری عضو شورا و مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز حضور داشتند و وزیر کشور در جریان آن به این واقعیت اشاره کرد که هیچ تاخیری در فرآیند صدور حکم شهردار تهران صورت نگرفته و دولت نهایت همکاری را با منتخبان مردم در شوراها خواهد داشت..

 در این مراسم وزیر کشور با نگاه به مسیر تایید حکم شهردار تهران گفت: فرآیند انتخاب شهردار تهران در مسیر قانونی و اصلی انجام گرفت و همه دستگاه‌های قانونی باید با قدرت از شهردار تهران حمایت کنند. فضلی در مراسم اعطای حکم شهردار تهران با اشاره به فراز و فرودهایی که در روند صدور حکم شهردار تهران وجود داشت گفت: این فرآیند در مهلت مقرر قانونی انجام شد اما گاهی کم‌طاقتی و

کم صبری می‌شود و برخی از روی اشتیاق و برخی هم از روی ذوق مطالبی را بیان می‌کنند؛ واقعیت این است که این یک مسیر اداری است که باید طی می‌شد. البته در این مسیر تفاسیر و استنباط‌های مختلف وجود داشت که باید به اجماع می‌رسیدیم که شرایط و طی شدن زمان را می‌طلبید. رحمانی فضلی گفت: همه معتقد هستیم فرآیند انتخاب شهردار تهران در مسیر قانونی و اصلی انجام ‌گرفت چرا که همه دستگاه‌های قانونی با قدرت از شهردار تهران حمایت کردند. او با اشاره به اهمیت جایگاه شهردار پایتخت گفت: تهران‌ام‌القرای اسلامی است، فضای شهر تهران هم از منظر محیط عمومی و مردمی و هم از منظر فعالیت‌های جاری آن در حال پویایی، بالندگی و رشد و پیش روندگی است، البته این مسیر باید در جهت تعالی قرار بگیرد. تعالی بخشی باید هدف مشترک تمام سازمان‌ها و دستگاه در حوزه مختلف باشد و این هدف نباید مورد غفلت قرار گیرد.

  اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی

در اداره شهر

وزیر کشور با اشاره به نوع و سختی کار و فعالیت در برخی از دستگاه‌ها گفت: شهرداری برخلاف تصور عده‌ای که فعالیت آن را فقط فنی می‌بینند، صرفا فنی نیست، شاید بخشی از فعالیت شهرداری فنی و کاربردی باشد اما بیشتر فعالیت شهرداری فرهنگی و اجتماعی است.

وزیر کشور تصریح کرد: شهرداری یک حوزه بین بخشی است، کشاورزی و صنعت یک بخش هستند اما شهرداری یک بخش نیست؛ موفقیت شهرداری در گرو کمک و هماهنگی همه بخش‌ها است. او، خرد و کار جمعی را از اصول کار در وزارت کشور دانست و گفت: انتخابات را با همکاری 20 دستگاه انجام می‌دهیم، امنیت را با همکاری 18 دستگاه تامین می‌کنیم و کار در شورای اجتماعی را با هماهنگی 28 دستگاه انجام می‌دهیم همه این امور هماهنگی فقط از روش اقناع و با هماهنگی صبر و تعامل و همدلی پیش می‌رود .

رحمانی فضلی با اشاره به سوابق علمی و تجربه پیروز حناچی در مسوولیت مختلف گفت: امیدوارم با کمک همه اعضای شورای شهر تهران و حمایت دولت و وزارت کشور، شهردار تهران در مدیریت شهر تهران موفق باشند . او با بیان اینکه بر اساس ضرورت‌ها در مدت کوتاه این سومین شهردار است که در تهران جابه‌جا می‌شود، گفت: شهردار جدید تهران باید به عنوان محور هماهنگ‌کننده و تجمیع انرژی همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات تهران نقش اساسی ایفا کند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری گفت: این موضوع در کمیسیون کلان‌شهرها در دولت تصویب شده است و باید پیگیری شود و اتفاق بیفتد البته برخی از کارشناسان نیز در نحوه اجرای آن نگرانی‌هایی دارند و در پیشنهادات ما هم بوده است که به صورت پایلوت انجام شود و پس از کسب موفقیت آن را به صورت کامل و گسترده انجام شود.

  موضوع درآمدهای پایدار برای شهر

رحمانی فضلی وجود درآمدهای پایدار را دومین موضوع مهم دانست و گفت: لایحه آن در دولت بررسی و تکمیل شده است اما اگر شهردار تهران نظر به بازنگری داشته باشد و موارد لازم را مطرح کند البته قابل اعمال است. وزیر کشور گفت: کمیسیون کلان‌شهر بر اساس حمایت دولت یازدهم از شهرداری تشکیل شد ولی شهرداری تهران چندان فعال برخورد نکرد زیرا هیچ لایحه‌ای به دولت ارسال نکرد و به این ترتیب همه لوایح را وزارت کشور تهیه و به دولت ارسال کرد. رحمانی فضلی خطاب به شهردار تهران گفت: انتظار داریم با تشخیص نیازها و انجام مطالعات لازم در تهران، لوایح را به کمیسیون کلان‌شهرهای دولت ارسال کنید. وزیر کشور با توجه به علاقه و انگیزه و تخصص شهردار جدید تهران گفت: شهرداری و شورای شهر برای تصویب قوانین مورد نیاز از ظرفیت مجلس و دولت و وزارت کشور استفاده کند، هرچند که از ظرفیت شورای عالی استان‌ها نیز باید استفاده شود. باید کارگروهی در شهرداری تشکیل شود تا لوایح لازم به دولت ارسال شود. وی تاکید کرد: حل مساله ترافیک تهران خواست و نیاز مردم است، مشکلات و معضلات ترافیک پایتخت جلوتر از تلاش‌های صورت گرفته بوده است که امیدواریم با همکاری و یک کار فوق‌العاده این مشکل حل شود. وزیر کشور گفت: آلودگی هوای تهران مشکل دیگر شهر تهران است که در حکم شهردار تهران نیز به اهمیت آن نیز اشاره کرده‌ام که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. رحمانی فضلی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی به حل مسائل و معضلات اجتماعی بیان کرد: یکی از اعضای مهم شورای اجتماعی کشور شهرداری‌ها هستند، موضوعات اجتماعی از جمله حاشیه نشینی ازمواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رحمانی فضلی در پایان جلسه ضمن اعطای حکم شهردار تهران به پیروز حناچی گفت: این حکم برای همه ما تعهدزا است و تعهد داریم از شما حمایت کنیم تا اهداف و سیاست‌ها را محقق کنیم.

 

ارسال نظر