آشوب، نتیجه فروپاشی برجام

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۰۴
آشوب، نتیجه فروپاشی برجام

گروه ایران|

«اگر برجام فروبپاشد همه‌چیز به آشوب کشیده می‌شود»؛ این را علی اکبر صالحی که امروز رییس سازمان انرژی اتمی است، و روزگاری وزیر امور خارجه ایران بوده، می‌گوید.

آن هم در حاشیه نشستی در بروکسل که به همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا می‌پردازد. صالحی این هشدار را درباره تبعات لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+4 داده و از طرف‌های این توافق خواسته است که وعده‌هایشان به ایران را به عمل تبدیل کنند. وعده‌هایی که رییس سازمان انرژی اتمی می‌گوید امیدوار است از موضع‌گیری سیاسی فراتر برود: ‌« من امیدوارم مواضع سیاسی ابراز شده توسط اتحادیه اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شوند»، چراکه به اعتقاد او «اگر این توافق فروبپاشد، اوضاع مطمئناً تغییر خواهد کرد و همه‌چیز به آشوب کشیده می‌شود.» روز یکشنبه، عباس عراقچی که صالحی را در بروکسل همراهی می‌کند، برگزاری این همایش درباره همکاری هسته‌ای و همچنین دور تازه‌ای از گفت‌وگو‌های عالیرتبه سیاسی بین ایران و اروپا با هدایت او و هلگا اشمید را دو واقعه مهم در روابط دو طرف خوانده بود. آن هم در روز‌هایی که با تحریم در پی افزایش فشار به تهران است. رییس سازمان انرژی اتمی هم موضع مشترکی با عراقچی داشت و آن را در سخنرانی خود در همایش دیروز اعلام کرد. آنجا که همکاری کارشناسان و دانشمندان ایران و اتحادیه اروپا برای تبادل تجربیات و دانش خود  درخصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دستاورد بزرگی خواند، در عین حال که سیاست‌های ستیزه جویانه امریکا علیه ایران را به چالش کشید.

  دستاورد بزرگ ایران و اروپا

علی اکبر صالحی در سومین سمینار عالیرتبه همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این رویداد دو روزه باید به ما اجازه دهد تا ضمن ارزیابی تلاش‌های مشترک دو سال گذشته، روش‌ها و ابزارهای واقعی برای حرکت به جلو با دیدگاهی روشن و گام‌هایی محکم را بررسی کرده و درباره آنها گفت‌وگو کنیم.

صالحی با اشاره به دیدار با «میگل آریاس کانتیه» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل در سال 2016 گفت آنچه که دراین سال مورد توافق قرار گرفت بازتاب ضرورت تحقق دستاوردهای توافق هسته‌ای در زمینه همکاری هسته‌ای بود.رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ضمیمه سوم برنامه جامع اقدام مشترک نشان داد که توافق نهایی امضا‌کنندگان درباره رویکردها و اقدامات برای اجرای این توافق در این حوزه مهم و اساسی ضرورت دارد.او اضافه کرد: این حقیقت که کارشناسان و دانشمندان ایران و اتحادیه اروپا برای تبادل تجربیات و دانش خود

درخصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند به خودی خود یک دستاورد بزرگ است.

  هشدار درباره یکجانبه گرایی امریکا

صالحی بااشاره به تلاشهای دولت امریکا برای جلوگیری ازاجرای برجام ازجمله ازطریق فشاربر دیگران برای پیروی از سیاست‌های این کشور گفت: این رویکرد غیرسازنده امریکا نشان می‌دهد که این کشور به عنوان عضو دایم شورای امنیت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست. خروج امریکا از توافقات چند جانبه و حتی معاهدات بین‌المللی فهرستی طولانی دارد و شامل توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسفیک و برنامه جامع اقدام مشترک می‌شود که در قطعنامه سال 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاییدشده است.معاون رییس‌جمهور، چنین توافقات و معاهداتی را نتیجه تلاش‌های طولانی و چند جانبه برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر برای زندگی و احترام متقابل دانست.

او گفت: منطق امریکا برای خروج از برجام به وجود

13 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تایید تعهدات تهران به تعهداتش ازدیدگاه بسیاری از کشورهای مستقل در جهان امری عجیب به نظر می‌رسد. نکته طنز قضیه این است که یک عضو دایم شورای امنیت با انتقاد از نتایج توافقی که درسطح بین‌المللی و از طریق همان شورای امنیت به تایید رسیده است تعهدات خود را در قبال صلح و امنیت در جهان نقض می‌کند.صالحی در بخشی از اظهارات خود به همکاری کنونی بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تست استرس (Stress Test) نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر اشاره کرد و از انجام مطالعات امکان سنجی لازم برای مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران توسط کمیسیون اروپا ابراز رضایت کرد.

  لزوم همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی

او افزود: دیدارهای علمی متقابل ایران و اتحادیه اروپا بعد از دومین سمینار مقامات عالیرتبه ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان به پیشرفت اجرای نقشه راهی برای همکاری در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) کمک کرده است.

به گفته صالحی همکاری در برگزاری کارگاه‌های مشترک که تاکنون برخی از آنها برگزار شده و برخی دیگر در ایران و اتحادیه اروپا برگزار خواهند شد به همکاری‌های گسترده امیدوارکننده‌ای اشاره دارد. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به همکاری‌های بیشتر در آینده گفت: ایمنی هسته‌ای صنعت هسته‌ای اولویت ماست و دستاوردهای اخیر بسیار مهم هستند زیرا به توسعه بیشتر امنیت چرخه سوخت کمک می‌کند. صالحی در پایان بر تعهد ایران برای تداوم، توسعه و تعمیق تعامل سازنده با اتحادیه اروپا در زمینه «همکاری هسته‌ای بین‌المللی» تاکید کرد و پیشرفت در این زمینه را به نفع هر دو طرف و جامعه بین‌المللی دانست و بر ضرورت اقدام در جهت کمک به رفع نگرانی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در زمینه صلح و امنیت در جهان به ویژه در دوران نامطمئن و پرآشوب کنونی و حمله بی‌سابقه به اصول قوانین بین‌المللی و چندجانبه گرایی تاکید کرد.عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم که دیگر سخنران این همایش بود، با اشاره به اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام و لغو تحریم‌ها محقق نشده است هشدار داد که این توافق در شرایط دشواری قرار گرفته است.او گفت: برجام دستاورد سیاسی مهمی است و ایران بطور کامل به تعهداتش در قالب این توافق پایبند است. آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران این مساله را برای 13 بار تایید کرده است اما در آن سوی ماجرا، ایران همچنان از مزایای اقتصادی برجام بهره مند نشده است.

 

ارسال نظر