درخواست دستگاه قضا برای ارایه مستندات

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۰۴
درخواست دستگاه قضا برای ارایه مستندات

گروه ایران|

دستگاه قضا مستندات وزیر خارجه درباره اظهارات او مبنی بر پولشویی گسترده در ایران را طلب کرده است. این را سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی به نقل از معاون اول قوه قضاییه خبر داده است. بر اساس آنچه نقوی حسینی از محتوای جلسه دیروز حجت‌الاسلام اژه‌ای با نمایندگان اصولگرای مجلس عنوان کرده، آقای اژه‌ای اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی را غلط خوانده است. او در عین حال گفته چون این صحبت‌ها از سوی یک مقام رسمی مطرح شده باید وزیر خارجه در این رابطه توضیح دهد و اسناد خود را ارایه کند.

     جدال در صحن بر سر ظریف

این اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در حالی است که صبح دیروز صحن مجلس شاهد جدال لفظی محمد دهقان، نماینده اصولگرا با چند تن از نمایندگان بر سر گفته‌های ظریف بود. آنجا که دهقان آنچه ظریف از آن به عنوان پولشویی نام برده بود را دور زدن تحریم‌ها دانست که به تلقی او اقدامی جهادی است. دهقان همچنین اظهارات وزیر امور خارجه را اتهاماتی دانست که با طرح آن اندک امیدی که برای خروج ایران از لیست سیاه «اف‌ای تی اف» وجود داشت، از بین رفت. او با بیان اینکه فکر نمی‌کند وزیر خارجه امریکا هم اینگونه کشور را متهم به پولشویی کرده باشد، گفت که «ظریف با این اتهام به رفتار اف‌ای تی اف مشروعیت بخشید.»

این حملات نماینده اصولگرا به ظریف با واکنش چندتن از دیگر نمایندگان مجلس مواجه شد. اردشیر نوریان نیز در نطق میان دستور خود به اظهارات دهقان واکنش نشان داد و آنچه از سوی این نماینده اصولگرا مطرح شد را دستمایه قرار دادن پولشویی برای مباحث کوچک جناحی دانست. نوریان در ادامه برای تایید وجود پولشویی در کشور به نقل داستانی پرداخت که یکی دیگر از نمایندگان برای او تعریف کرده بود: «همین امروز صبح با یکی از همکاران که در زمینه تصویب قانون پولشویی کار جدی کرده بود، صحبت می‌کردم او می‌گفت سه تا 300 میلیارد تومان به حساب همسایه ما که یک کارگر ساختمانی است واریز شده و بانک آن را توقیف کرده است.» این نماینده مجلس خطاب به دهقان گفت: « آیا 15 میلیارد دلار قاچاق را انکار می‌کنید؟ آیا میلیاردها تومان پول کثیف ناشی از فروش مواد مخدر را انکار می‌کنید؟ ما باید از بودن این مسائل ناراحت شویم نه اینکه این موضوع را انکار کنیم.»

به اعتقاد نوریان، وزیر امور خارجه هیچ نهاد و شخصی را متهم نکرده و صرفا در یک گپ و گفتی در مورد موضوع پولشویی صحبت کرده است. شهاب الدین بیمقدار نماینده تبریز که دیگر ناطق میان دستور جلسه دیروز مجلس بود، بخشی از نطق خود را به حمایت از ظریف و انتقاد از حمله برخی نمایندگان به او اختصاص داد.  خروج ایران از منشور هفتم سازمان ملل، لغو قطعنامه‌های مختلف علیه کشور و صدور قطعنامه‌هایی جدید به نفع ایران و عملیاتی کردن برجام را از جمله کارهای محمد جواد ظریف خواند که به گفته او برخی به جای حمایت و پشتیبانی از ظریف بابت این اقدامات، به بهانه‌های مختلف به او حمله می‌کنند. بیمقدار افزود: «آقای ظریف که واقعیتی را درباره پولشویی بیان کردند را مرتب بمباران رسانه‌ای می‌کنند. مگر کسی در این کشور هست که نخواهد قانون پولشویی اجرا شود، انواع قاچاق از بین برود و همه‌چیز، شفاف شود؟ بطور نمونه اجرایی شدن قانون پولشویی باند بزرگ قاچاق را به دام انداخت و از ۱۳ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.» این نماینده مجلس در ادامه از مخالفان «اف‌ای تی اف» انتقاد کرد و گفت: «کسانی در مجلس معقول خواهان تصویب اف‌ای تی اف هستند. برخی چه هدفی دارند و چه منافعی را از دست می‌دهند که این همه علیه نمایندگان موافق، جوسازی می‌کنند؟ اگر این مساله را حل نکنیم کشور قفل خواهد شد و ایرانیان خارج از کشورهم دچار مشکلات جدی می‌شوند.»

     ظریف در کمیسیون

این اظهارات نمایندگان در حالی بود که عصر دیروز محمد جواد ظریف برای بررسی لایحه «سی اف تی» به مجلس رفته بود. لایحه‌ای که شورای نگهبان 22 ایراد به آن گرفته است. آن‌طور که عباسعلی کدخدایی گفته، از این تعداد 11 ایراد اصلی وجود دارد که با رفع آنها ایرادات دیگر نیز خود به خود رفع می‌شوند.

با این حال، حضور ظریف تنها برای بررسی ایراد شورای نگهبان نبود. همانطور که پیش‌تر رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود، ظریف در جلسه یکشنبه درباره اظهاراتش راجع به پولشویی گسترده هم به سوالات پاسخ خواهد داد. هر چند این حضور ظریف در کمیسیون را برخی رسانه‌ها مخالف دولت به احضار وزیر امور خارجه به مجلس تعبیر کردند. اما فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی این تعبیر رسانه‌ها را رد کرد و گفت که « به هیچ رسانه‌ای نگفته ظریف به کمیسیون امنیت ملی احضار شده است. چرا که از قبل هم قرار بوده جلسه روز یکشنبه این کمیسیون با حضور وزیر خارجه و با دستور کار بررسی ایرادات شورای نگهبان به CFT برگزار شود.»

ماجرای حمله مخالفان لوایح مرتبط با پولشویی به محمد جواد ظریف از آنجا آغاز شد که وزیر خارجه از پولشویی گسترده در ایران خبر داد. ظریف دلیل «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پولشویی را هم «منافع اقتصادی ده‌هاهزارمیلیاردتومانی» برخی جریان‌ها دانست و گفت که هزینه یک مورد از این «فضاسازی‌ها» برابر با «بودجه وزارت خارجه» است.  ظریف تاکید کرد که میزان بالای پولشویی در ایران «یک واقعیت است» و از این وضعیت «خیلی‌ها نفع می‌برند». به گفته او کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیاردتومان است، آن قدر توان دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند. همین گفته‌های ظریف کافی بود تا مخالفان دولت به او بتازند.

 

ارسال نظر