دیپلماسی ایرانی در جنوب اروپا

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۴۶
دیپلماسی ایرانی در جنوب اروپا

گروه ایران|

عباس عراقچی برای برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوهای سیاسی با دو قدرت جنوب اروپا به این کشورها سفر کرده است. سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به ایتالیا و اسپانیا پس از آن صورت گرفت که تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران از 15 آبان ماه به اجرا درآمده است. ایتالیا در بین 8 کشوری قرار دارد که از تحریم‌های نفتی معاف شده است. این امتیاز امریکا برای ایتالیا پس از آن صورت گرفت که این کشور اروپایی خواهان معافیت از تحریم‌ها شده بود؛ چراکه به نفت ایران احتیاج داشت. سال گذشته میلادی 7 درصد از فروش نفت ایران به ایتالیا اختصاص داشته است. در این بین اسپانیا هم از خریداران عمده نفت از ایران است، تا آنجا که تا پیش از تحریم‌ها سهمی 4 درصدی از فروش نفت ایران داشت. حال عراقچی به این دو کشور سفر کرده و دستور کار او مذاکره برای گسترش روابط بین ایران با این کشورهاست. پیش از این هم او به این کشورها سفر کرده و با مقامات آنها دیدار داشته است.

  تاثیر تحریم‌های امریکا بر حاکمیت ملی کشورهای اروپایی

روز پنجشنبه که عراقچی در ایتالیا بود، با قائم مقام وزارت خارجه این کشور دیدار کرد. تاکید او در این دیدار، تاثیر تحریم‌های امریکا بر حاکمیت ملی کشورهای اروپایی بود. عراقچی در این دیدار به تحریم‌های مالی امریکا اشاره کرد که این کشور با پشتوانه دلار، این واحد پولی را به اسلحه‌ای برای خواسته‌های نامشروع خود دربرابر شرکای اروپایی تبدیل کرده و عملا حاکمیت ملی دولت‌های اروپایی را به چالش کشیده است. آنطور که خبرگزاری دولت نوشته، همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی فرهنگی، برجام، بحران یمن، وضعیت تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی در منطقه، بحران مهاجران و ترانزیت مواد مخدر از جمله موضوعاتی بوده که دو طرف درباره آن مذاکره کرده‌اند. همچنین مقامات سیاسی این دو کشور تاکید کرده‌اند که رایزنی‌های آنها با استفاده از ابتکارات دوجانبه برای رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری ادامه می‌یابد و روابط شرکت‌های بخش خصوصی، صنایع کوچک و متوسط به عنوان اولویت همکاری قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، طرف ایتالیایی هم در این دیدار با بیان اینکه شرکت‌های این کشور به دنبال تداوم همکاری با طرف ایرانی هستند بر جدیت دولت‌های اروپایی برای رفع موانع همکاری‌های دوجانبه و به حداقل رساندن خطر تحریم شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی که با ایران کار می‌کنند، تاکید کرده است. دیدار با رییس کمیسیون خارجی سنای ایتالیا دیگر برنامه عراقچی در این کشور بود. او در این دیدار هم محور گفت‌وگو را برجام و خروج امریکا از این توافق قرار داد. معاون وزیر خارجه ایران با تشریح آخرین تحولات مربوط به برجام و اجرای تعهدات کامل کشورمان نسبت به این توافق که بارها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است گفت که« ایران در قبال این تعهدات انتظار دارد که مردم ایران از منافع این توافق بهره‌مند شوند.»او این مسوولیت را مستقیما متوجه اروپا دانست که با خروج امریکا از این توافق بین‌المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت گام‌های عملی برای برای حفظ برجام بردارد. معاون وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با اجرای کامل تعهدات خود در قبال برجام، مسوولیت‌پذیری خود را به اثبات رسانده و لازم است در مقابل، اروپا اجازه ندهد که امریکا از مسائل مالی و پولی به عنوان یک سلاح برای تحمیل یک جانبه گرایی خود بر جامعه بین‌المللی سوءاستفاده کند.»

«ویتو روزاریو پتروچلی» رییس کمیسیون خارجی سنا نیز با بیان اینکه حمایت از برجام سیاست ایتالیاست، گفت: «توافق (برجام) به عنوان یک دستاورد مهم برای ثبات در جهان مورد تایید است و سنا ایتالیا از آن حمایت می‌کند. او همچنین بر ضرورت گسترش همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد.»

  حمایت مرکز کلیسای کاتولیک از برجام

عراقچی در ادامه دیدارهای خود با با اسقف اعظم “پل‌ریچارد گالاگر “ وزیر امورخارجه واتیکان نیز به گفت‌وگو نشست. او با تشریح توافقنامه برجام گفت که «امریکا در این توافق به هیچکدام از تعهدات خود پایبند نبوده و با خروج از این توافق مهم نه تنها به اعتبار خود در صحنه جهانی آسیب زده بلکه با اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.»

به گفته عراقچی اعمال مجدد تحریم‌ها، توافق هسته‌ای را با خطر مواجه کرده است. این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون با 13 دور بازرسی، فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را در ایران مورد تایید قرار داده است. برجام به جامعه بین‌المللی تضمین می‌داد که ایران بطور دایم به پیمان منع گسترش هسته‌ای متعهد است.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که «عواقب از سرگیری تحریم امریکا علیه ایران نگران‌کننده است. اقدام اخیر واشنگتن می‌تواند بی‌ثباتی در جامعه بین‌المللی را به همراه داشته باشد چرا که مناسبات و معادلات بین‌المللی تحت تاثیر این اقدام قرار می‌گیرد.»

وزیر امورخارجه واتیکان نیز از ادامه توافق برجام حمایت کرد و آن را در چار چوب صلح؛ ثبات و امنیت منطقه خواند. “گالاگر “ همچنین خواهان ادامه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای با وجود عدم اجرای تعهدات و اعمال تحریم‌ها توسط امریکا ست.

  آغاز سفر به اسپانیا با یک نشست خبری

عباس عراقچی صبح دیروز سفر خود به اسپانیا و دیدار با مقامات سیاسی این کشور را هم با برگزاری یک نشست خبری آغاز کرد.  او در این نشست که با حضور مدیران رسانه‌های معتبر اسپانیایی برگزار شد، تاکید کرد که «تحریم‌های امریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا ست.» عراقچی از سوءاستفاده امریکا از قدرت اقتصادی و دلار برای تحمیل خواسته‌های خود سخن گفت که به اعتقاد او شرکت‌های اروپایی با وجود حمایت کشورهایشان، از دستورات امریکا بیشتر پیروی کرده‌اند. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که اروپایی‌ها بتوانند وضعیت فعلی را مدیریت کنند.

سفر عراقچی به ایتالیا و اسپانیا در حالی صورت می‌گیرد که چندماه پیش کمال خرازی، رییس شورای راهبردی سیاست خارجی نیز در سفر به این دو کشور با مقامات ارشد دولت‎های آنها دیدار کرده بود.

 

ارسال نظر