جدال بر سر «پول کثیف»

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۵۹
جدال بر سر «پول کثیف»

گروه ایران|

مصاحبه‌ای از ظریف، او را به مجلس کشاند. وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از پولشویی گسترده در کشور پرده برداشت که این افشاگری او، حمله مخالفین لوایح 4 گانه مالی را به سوی او گسیل کرد. ظریف که از چرایی مخالفت برخی گروه‌ها با لوایح پولشویی سخن می‌گفت، دلیل «فضاسازی‌ها» را «منافع اقتصادی ده‌هاهزارمیلیاردتومانی» برخی جریان‌ها دانست که به گفته او هزینه یک مورد از این آنها برابر با بودجه وزارت خارجه است. همین اظهارات ظریف کافی بود تا تا با حمله گسترده مخالفان این لوایح روبرو شود. آنهایی که این گفته‌های وزیر خارجه را به انتقام او از مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» تعبیر کرده‌اند. این در حالی است که ظریف تنها مقام دولتی نیست که در سال‌های اخیر از پولشویی گسترده در ایران یا آنچه پیش‌تر وزیر کشور با عنوان «پول کثیف» از آن نام برده بود، خبر داده است.

      رد پول‌های کثیف در سیاست

 اسفندماه سال 94، تنها چندروز مانده به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رحمانی فضلی از پول‌های کثیف و قاچاقی خبر داد که عرصه سیاست و انتقال قدرت در ایران را آلوده کرده است. وزیر کشور با اشاره به حجم بالای پول‌های کثیف در اقتصاد ایران گفت که «بخشی از این پول در حوزه سیاست وارد می‌شود و افراد در قالب انتخابات و غیره به آن ورود می‌کنند.»

به گفته وزیر کشور «وقتی نامزد شورای شهری دو میلیارد تومان خرج می‌کند، وقتی از او پرسیده می‌شود این پول را از کجا آوردی، می‌گوید دوستان کمک کرده‌اند. اما این پول‌های کثیف و قاچاق به همانجا نفوذ کرده است.» رحمانی فضلی تنها به این اظهارات اکتفا نکرد و گفت او نمونه‌ای از یک باند قاچاق را سراغ دارد که ظرف دو سال دو هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌ و این حجم پول وارد نظام اقتصادی و جریان صادرات و واردات نیز شده است.

      حمله به ظریف

با این حال در دو روز گذشته برخی چهره‌های مخالف دولت، اگرچه بعضا به وجود پولشویی در کشور اعتراف کرده‌اند، اما همزمان به ظریف حمله کرده و حتی خواهان محاکمه او شده‌اند. نصراله پژمانفر که از جمله مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» است گفته‌های ظریف درباره نفع بردن برخی از عدم اجرای لوایح پولشویی را «تهمت» می‌داند و در عین حال که تلویحا وجود پولشویی در کشور را تایید می‌کند، مشکل را به عدم اجرای قانون نسبت می‌دهد. او که با فارس گفت‌وگو کرده، انگشت اتهام را به سوی دستگاه‌های اجرایی نشانه می‌گیرد و متقابلا افرادی از دولت را متهم به حمایت از پولشویی می‌کند که قوانین فعلی درباره پولشویی را به درستی اجرا نمی‌کنند. علیرضا سلیمی دیگر نماینده اصولگرا هم با انتقاد از گفته‌های ظریف، می‌گوید که او اگر اطلاعاتی در این باره دارد چرا تا به حال به مجلس ارایه نکرده است.

      صحه بر اظهارات ظریف

در نقطه مقابل، افرادی از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از ظریف حمایت کرده و سخنان او را منطبق با واقعیت اقتصاد ایران می‌دانند. احمد توکلی که 4 دوره نماینده مجلس بوده و حال رییس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت است، حرف‌های وزیر خارجه را درست و قابل دفاع می‌خواند. او که با سایت اعتماد آنلاین مصاحبه کرده، تایید می‌کند که برخی از مخالفت‌ها با لوایح پولشویی به خاطر نفع بردن از وضعیت فعلی است: «حتما کسانی که اهل فساد هستند چون شبکه‌ای شده‌اند و سازمان‌یافته عمل می‌کنند هم تلاش می‌کنند که با لایحه‌ای که پولشویی را محدود می‌کند، مخالفت شود. این هم حرف درستی است که آقای ظریف گفته است.» هر چند او از اعلام هزاران میلیارد تومان پولشویی از سوی ظریف انتقاد می‌کند و آن را گرا دادن به دشمن می‌داند. علیرضا رحیمی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از افشاگری ظریف حمایت کرده و آنچه وزیر خارجه گفته را «گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با «اف‌ای‌تی‌اف» می‌داند. او در توییتی می‌نویسد: «نماینده‌یی که بدلیل افشای اسناد طبقه بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیتش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخگو نبوده برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است. ظریف گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با “اف‌ای تی اف “ و لوایح چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده اید؟» اشاره او به یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس است که در مصاحبه‌ای، گفته‌های ظریف را ضد امنیت ملی دانسته بود که باید از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود. او مدعی شده بود که ظریف در راهبرد مذاکره با غربی‌ها به بن بست رسیده و از این رو، احتمالا به زودی استعفا می‌دهد.

      موضع‌گیری وزارت خارجه

اگرچه ظریف تا به امروز واکنشی به حمله مخالفان دولت نداشته، اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه آنچه از سوی ظریف مطرح شد را بیان صادقانه مساله‌ای دانست که از آن بهره‌برداری سوء و جناحی شده است: «آنچه مطرح شد تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالیرتبه کشور در قوای سه گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه‌های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است.» قاسمی این گفته‌ها را ادعایی جدیدی ندانست که جنبه افشاگری داشته باشد، بلکه آن را یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز دولت دانست. با این حال احتمالا روز یکشنبه که ظریف برای بررسی لایحه «سی‌اف‌تی» به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود، باید به سوال‌های برخی از نمایندگان در این باره پاسخ دهد. سوالاتی که شاید به پرده‌برداری از مصادیق پولشویی هم برسد.

 

 

ارسال نظر