ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۲۰:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۴۹۵
ایران به فروش نفت خود  ادامه می‌دهد

در جابه‌جایی و نقل و انتقال پول نیز با مشکل مواجه نشده ایم

ایران|«ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد؛ اقتصاد ایران در جابه‌جایی پول خود مشکلی ندارد.»این عبارات و عباراتی از این دست به تناوب از روزهای ابتدایی بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی از سوی دولتمردان تکرار شده است؛ عباراتی که تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را متوجه این واقعیت مشخص کنند که دشمن از طریق فضاسازی و خبر‌سازی جعلی تلاش می‌کند تا نبرد اقتصادی را در افکار عمومی ایرانیان پیش ببرد و برای مقابله با این شکل از جنگ اقتصادی باید تمام ابزارهای رسانه‌ای کشور به کار گرفته شوند.

این‌بار جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری بلافاصله به بهانه حضور در جمع مدیران استان خوزستان و در تشریح راهکارهای اجرایی دولت برای مقابله با تحریم‌ها بر این موضوع تاکید کرد که هرچند تحریم‌ها اثراتی را روی اقتصاد و معیشت ایرانیان بر جای خواهد گذاشت اما مانند تجربه‌های قبلی، ایران با استفاده از روحیه بالای مردمی از این آزمایش نیز به سلامت عبور خواهد کرد.

جهانگیری اما با تشریح زیاده خواهی‌های امریکا و با اشاره به این واقعیت که ایران همواره آماده گفت‌وگو و تعامل با فضای بین‌المللی است؛ اعلام کرد که« ایران این آزمایش را نیز مانند آزمایش‌های قبلی با سربلندی پشت سر خواهد گذاشت» و در ادامه گفت که امریکا هرگز موفق نخواهد شد فروش نفت ایران را متوقف کند.

معاون اول رییس‌جمهور با باخوانی رشادت‌های ایرانیان در دوران جنگ 8ساله گفت: ملت ایران از مردم آبادان و خرمشهر یاد گرفته است که می‌توان در یک مبارزه ظالمانه ایستادگی کرد و از آن سرفراز بیرون آمد.

جهانگیری دیروز در جمع مدیران شهر آبادان با بیان اینکه امریکایی‌ها با بی اخلاقی تلاش کرده‌اند تا با تحریم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم ایران نظیر دارو برای کشور مشکل ایجاد کنند، تصریح کرد: این یک واقعیت است که دشمن به ویژه دشمنان مستکبری نظیر امریکا تنها با ایستادگی متوقف خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران اهل گفت‌وگو و تعامل قائل به رعایت حق و عدالت و معتقد به استدلال و منطق بوده و هست، گفت: مردم ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های امریکا پیروز دنیای اخلاق و سیاست شده‌اند زیرا تنها رژیم صهیونیستی و چند کشور محدود از سیاست‌های امریکا حمایت کرده‌اند و اکثریت کشورهای جهان حتی کشورهای صاحب حق وتو به پایبندی دولت و ملت ایران به قواعد بین المللی و تعهدات خود رای دادند.

  صادرات بر اساس نیازها ادامه دارد

او با تبیین رفتارهای ناجوانمردانه امریکا و سیاست‌های آنها در تحریم کشورمان گفت: برخی‌ها تصور می‌کردند با این محدودیت‌ها ایران خفه خواهد شد و کارش تمام می‌شود اما امروز و در پی به اتمام رسیدن دو دوره تحریمی آنان مشخص شد که امریکایی‌ها در به صفر رساندن فروش نفت ایران ناکام مانده‌اند و ما به هر میزان که نیاز داشتیم صادرات انجام دادیم.

جهانگیری افزود: حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند توسط خود امریکایی‌ها از قانون منع خرید مستثنی شدند. در تجارت خارجی نیز ما بدون وقفه در حال صادرات و واردات کالا و محصولات مورد نیاز هستیم چنانچه خللی در جریان داد و ستد کشور ایجاد شده بود حتما مردم آبادان و خرمشهر نیز که شاهد مبادلات تجاری هستند می‌توانستند این اختلال را مشاهده کنند اما اینگونه نشد.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: ما در جابه‌جایی و نقل و انتقال پول نیز با مشکل مواجه نشده ایم زیرا ایران کشوری بزرگ در منطقه و جزو 20 اقتصاد برتر جهان است و نمی‌توان چنین کشوری را از چرخه اقتصادی جهان کنار گذاشت.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح آبرسانی غدیر گفت: مردم خرمشهر و آبادان تا پیش از افتتاح این طرح مشکلات زیادی در خصوص آب شرب داشتند اما خوشبختانه با همت وزارت نیرو و مجریان طرح که همگی پای این کار ایستاده‌اند، بخش زیادی از این مشکل مرتفع شد و در یک سال گذشته به اندازه 10 سال قبل اعتبار به این طرح اختصاص یافت و با کار شبانه روزی و جلسات متعددی که برای آن برگزار شد، خوشبختانه درموعد مقرر کار به نتیجه رسید.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در حدود 1000 میلیارد تومان در مدت یک سال برای این طرح هزینه کرد، افزود: بخش‌های روستایی نیز به شبکه آبیاری متصل هستند اما هنوز کیفیت بخش روستایی در حد مطلوب نیست که باید با استمرار برنامه‌ها و پیگیری‌های جدی این مشکل نیز مرتفع شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برخورداری از آب شرب مناسب حداقل انتظار مردم است که باید تامین شود، خاطرنشان کرد: دولت برای احداث دو سد که باید مانع از ورود آب شور به آب مورد نیاز کشاورزی شود نیز کمک خواهد کرد تا در اسرع وقت احداث این دو سد انجام شود و دغدغه مردم به خصوص کشاورزان که بخشی از محصولات آنان به دلیل آب شور آسیب دیده، مرتفع شود.

  اهمیت ساخت پالایشگاه‌ها

او همچنین با تاکید بر اهمیت پالایشگاه آبادان و ضرورت بازسازی این پالایشگاه خاطرنشان کرد: حدود 3.5 میلیارد دلار منابع مالی نیاز است تا این پالایشگاه سرزنده و فعال شود و این موضوع جزو اولویت‌ها است و حتما از طریق سرمایه‌گذاری خارجی به انجام خواهد رسید.

جهانگیری افزود: منطقه آزاد اروند تجارت میان ایران و عراق را تسهیل می‌کند و می‌تواند در آینده به قطب مهم صنعت و تجارت کشور تبدیل شود.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت لایروبی اروند و تبدیل آن به مرکز کشتیرانی برای دو کشور ایران و عراق تصریح کرد: خوشبختانه روابط صمیمانه‌ای میان ایران وعراق وجود دارد و این موضوع باید از طریق مذاکره و پیگیری‌های مجدانه به نتیجه برسد.

در این جلسه وزیر نیرو، مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز مسائل و مشکلات استان به خصوص در حوزه آب و فاضلاب را مطرح کرده‌اند.

 

ارسال نظر