پیشنهاد‌های پارلمان برای چالش معیشت

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۱۳

گروه ایران|

برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند که دولت باید افزایش هزینه زندگی ایرانیان در شش ماه گذشته را پرداخت کند. هزینه‌هایی که با افزایش نرخ ارز و در نتیجه قیمت کالاها، رشد چشمگیری داشته است. طرح تامین کالای اساسی مردم، افزایش یارانه نقدی برای دهک‌های پایین و بازبینی در حقوق کارمندان و کارگران پیشنهاداتی است که مجلسی‌ها به دولت داده‌اند، اما تا به امروز هیچ یک اجرایی نشده است.

 افزایش دستمزد از منابع درآمدی جدید

اوایل امسال بود که همزمان با افزایش نرخ ارز و اعلام رسمی نرخ 4200 برای دلار دولتی، چندتن از نمایندگان خواهان افزایش دستمزدها شدند. منبع درآمدی آن را هم مابه تفاوت نرخ ارز 3 هزار و 500 تومانی پیش بینی شده در بودجه 97 با نرخ رسمی 4200 تومانی دولت اعلام کردند. این پیشنهاد را نادر قاضی پور نماینده ارومیه در اردیبهشت امسال داده بود. این نماینده معتقد بود دولت باید لایحه دوفوریتی برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان از محل افزایش درآمد ناشی از رشد قیمت نفت و درآمد حاصل از افزایش قیمت ارز به مجلس ارایه کند. اگرچه دولت اعتنایی به این پیشنهاد نکرد، اما پیگیری افزایش دستمزدها همچنان ادامه یافت. تا آنجا که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش 5 درصدی حقوق کارکنان دولت شنیده شد. در همین ارتباط، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، افزایش حقوق کارمندان را یکی از 5 بسته حمایتی دولت اعلام کرد. به گفته وی، هر زمانی که بسته افزایش حقوق کارمندان به فرجام برسد و نهایی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد. او این را شهریورماه امسال گفت، اما ظاهرا دولت در این رابطه به جمع‌بندی نرسیده است؛ چراکه تا به امروز دولت خبری در این باره اعلام نکرده است. افزایش حداقل حقوق کارگران نیز دیگر مطالبه تعدادی از نمایندگان بود که بر اساس آخرین اخبار، جلسه شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری درباره آن سه شنبه این هفته برگزار می‌شود. این را زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است:

« بررسی‌ها در فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی نشان داد با توجه به تغییراتی که در نرخ کالاهای اساسی در کشور ایجاد شده است، توان خرید کارگران به یک سوم کاهش پیدا کرده است، بنابراین پیش از این از سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته بودیم که شورای عالی کار برای افزایش حقوق و دستمزد این قشر جلسه‌ای داشته باشد.» ساعی در ادامه با اشاره به موافقت برای تشکیل شورای عالی کار در روز سه شنبه این هفته، ابراز امیدواری کرد که از این جلسه خبرهای خوبی برای کارگران شنیده شود. کارگرانی که به اعتقاد این نماینده، در حال حاضر کمترین دستمزد را دارند و باید هم حقوق آنان را افزایش داد، هم با بن‌های غیرنقدی معیشت شان را بهبود بخشید. علیرضا محجوب، از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی که دبیرکل خانه کارگر هم هست، اعتقاد دارد همانطور که قیمت ارز در حال حاضر شناور است، میزان دستمزد کارگران نیز باید شناور باشد. او وعده داده که به همراه دیگر نمایندگان طرحی را در همین رابطه در مجلس تهیه و تصویب کنند. اما افزایش دستمزد کارکنان دولت و کارگران تنها پیشنهاد نمایندگان مجلس نبوده است. برخی از مجلسی‌ها هم معتقدند دولت باید با افزایش نرخ محصولاتی همچون بنزین که یارانه دولتی به آن اختصاص می‌یابد، یارانه دهک‌های پایین جامعه را افزایش دهد. این را الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد داده است. این نماینده مجلس همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی این فرآورده، از قاچاق روزانه 300 میلیارد تومان بنزین خبرداده که به اعتقاد او «می توان با صادرات، این میزان بنزین را به ۵ دهک پایینی جامعه اضافه کرد و رقم یارانه نقدی این دهک‌ها را از ۴۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش داد». به گفته حضرتی «دولت این اختیار را دارد که یارانه نقدی را افزایش دهد، اما اگر این اقدام توسط دولت انجام نشود در بودجه سال ۹۸ پیشنهاد می‌شود که رقم یارانه نقدی به ۱۵۰ هزار تومان برای ۵ دهک پایین جامعه افزایش یابد».

 بسته‌های معیشتی جایگزین افزایش دستمزد

اما به نظر می‌رسد دولت سیاست متفاوتی در پیش گرفته است. بر اساس آخرین خبرها، دولت برای امسال نه قصد افزایش دستمزدها را دارد نه افزایش یارانه نقدی. مقامات دولتی می‌گویند افزایش هزینه‌های زندگی ایرانیان را از طریق بسته‌های حمایتی جبران می‌کنند. در همین ارتباط، حسن روحانی رییس‌جمهور گفت که «دولت اولین بسته حمایت غذایی را در آبان به افرادی که در فشار بیشتری هستند و جزو افرادی هستند که مشکلات بیشتری دارند، پرداخت می‌کند و این روند در چند نوبت ادامه پیدا خواهد کرد». روحانی در عین حال تاکید کرد که دولت در بودجه سال آینده برای حقوق و دستمزد پیش بینی‌هایی خواهد کرد که مشکلات وارده به مردم را جبران کند. این اقدام دولت پس از آن صورت گرفت که یکماه پیش چندتن از نمایندگان مجلس طرحی را برای برای سبدکالای اقشار ضعیف و افزایش حقوق کارمندان ارایه کردند. پورابراهیمی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس است گفته بود این طرح آنان در صورتی پیگیری می‌شود که دولت به وعده‌های خود برای ارایه بسته‌های معیشتی عمل نکند. این نماینده مجلس در حالی از ارایه چنین طرحی سخن گفته بود که پیش‌تر نمایندگان با ارایه چنین طرح‌هایی از سوی مجلس مخالفت کرده بودند و آن را در حیطه وظایف دولت می‌دانستند. حال باید دید دولت با بسته‌های معیشتی خود می‌تواند بخش از افزایش هزینه‌های زندگی را جبران کند یا آنکه باید در پی راهکار دیگری، همچون افزایش دستمزدها باشد.

 

ارسال نظر