خروج از پارلمان بدون کارت زرد

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۵۵
خروج از پارلمان بدون کارت زرد

گروه ایران|

دیروز چندتن از نمایندگان اصولگرا ظریف را به مجلس کشاندند تا او پاسخ دهد چرا پس از برجام با غربی‌ها توافقنامه‌هایی امضا کرده، گزارشی به مجلس درباره بازگرداندن اموال بابک زنجانی از کشورهای خارجی به ایران نداده و در آخر، وقتی در مذاکرات برجام زورش به طرف‌های مقابل نرسیده چرا به مجلس شورای اسلامی و مردم گزارش ‌آن را ارایه نداده است؟ حسینعلی حاجی دلیگانی که طراح سوال بود، نطق هم کرد و وزیر خارجه را به عدم پیگیری در بازگرداندن اموال بابک زنجانی به ایران و پنهان‌کاری در امضای توافقنامه‌های بین‌المللی و ناتوانی در مذاکره با امریکا متهم کرد. این نماینده اصولگرا گفت که هم رییس قوه قضاییه و هم معاون اول رییس‌جمهور در سال ۹۳ در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ظریف را مکلف کردند تا اموال ایران را در خارج از کشور شناسایی کرده و به کشور برگرداند. حاجی دلیگانی در ادامه افزود که «اگر این اموال را شناسایی کردید لیستش را ارایه دهید و اگر اموالی را به کشور بازگرداندید لیست آن را نیز ارایه دهید.» این نماینده مدعی شد پس از شناسایی بخشی از دارایی‌های زنجانی در مالزی، مقامات این کشور خواهان سهم از این دارایی‌ها شدند تا مابقی اموال را به ایران بدهند. توقیف دارایی‌های زنجانی در تاجیکستان و تحریم شرکت‌های این مفسد اقتصادی توسط اتحادیه اروپا دو پرسش دیگری بود که حاجی دلیگانی به نمایندگی از طراحان سوال مطرح کرد.

      حساب‌‎های زنجانی در تاجیکستان و مالزی صوری بود

سوالاتی که ظریف با پاسخ‌های خود توانست اکثریت نمایندگان مجلس را قانع کند و کارت زردی از پارلمان نگیرد. وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال اول دلیگانی درباره استرداد اموال بابک زنجانی گفت: «در این موضوع نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.»به گفته ظریف، «اما برای اینکه اقدامی از سوی وزارت خارجه انجام شود یا باید حکمی باشد یا معاضدت قضایی با آن کشور داشته باشیم یا دادخواست و شرایطی باشد که وزارت خارجه آن را دنبال کند. اما چنین چیزی نبوده است.» او وعده داد گزارش پیگیری‌هایی که وزارت خارجه در این باره داشته را به مجلس بدهد.  ظریف در عین حال درباره این موضوع توضیح داد: «این موضوع باید از مسیرهای اطلاعاتی پیگیری می‌شد که ما این کار را انجام دادیم. آنچه به ما اطلاع داده شده شناسایی شد، اما تمام حساب‌ها در مالزی و تاجیکستان صوری بود. نمایندگان وزارت نفت هم به این کشورها رفتند و دیدند که همه افراد و حساب‌ها صوری هستند. این‌ها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم بود. متاسفانه تحریم شرایطی را ایجاد می‌کند که شفافیت نابود می‌شود و امکان سوءاستفاده و رانت فراهم می‌شود، اما وزارت خارجه در حد توان اقدامات خود را انجام داد و نامه‌های تشکر قوه قضاییه هم موجود است. ما دستگاه اطلاعاتی و قضایی نیستیم؛ در حوزه ماموریت خود هر چه باید انجام می‌دادیم را کردیم.»وزیر خارجه یادآور شد: «ما باید با مسوولان مربوطه در خارج ارتباطی برقرار می‌کردیم که این کار انجام شد، اما ما نمی‌توانیم پول را از بانکی دربیاوریم. همکاران خودتان در مجلس هم گفتند بانک مورد نظر در مالزی صوری بوده و اکثر معاملات بابک زنجانی در داخل و توسط بانک داخلی با واسطه‌های خود انجام شده است، همه مراکزی هم که اعلام شد فاقد مستندات بود.»

      مذاکره مخفی نداشتیم

وزیر امور خارجه در ادامه درباره سوال دیگر نمایندگان مبنی بر امضای توافقنامه‌هایی بعد از امضای برجام گفت: در مورد امضای اسنادی بعد از برجام هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم قرار گرفته و در سایت ما، اروپایی‌ها و محافل خبری منتشر شده است. در واقع سندی بعد از برجام امضا نشده اما علاوه بر برجام چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای صورت گرفته که در معرض دید عموم قرارگرفته و بر اساس نظر کارشناسان هسته‌ای در جهت منافع ملی کشور بوده است.ظریف افزود: ما سرخود عمل نمی‌کنیم، مذاکرات در حوزه هسته‌ای هم ماه‌ها ادامه داشت و آنچه انجام شد براساس تصمیم جمعی بود. با توجه به اینکه قرائت‌ها از دو بند متفاوت بود، قرائت اول سازمان انرژی اتمی هم مثل قرائت شما بود آنجا که می‌گوید مازاد ۱۳۰ تن آب سنگین باید از سوی جمهوری اسلامی برای فروش عرضه شود و در بند بعد می‌گوید نباید بیش از ۱۳۰ تن باشد؛ ما استدلالی داشتیم و طرف مقابل هم استدلال خود را داشت، اما فقط این مورد نبود. زمانی که IR۸ را برای آزمایش دادیم، گفتند این جزو توافق نبوده، اما الان نه تنها آزمایش شده بلکه گاز هم به آن تزریق شده است. به هر حال اختلاف نظرهایی بعد از برجام وجود داشت کما اینکه بعد از توافق ژنو هم اختلاف نظر به وجود آمد. اما اینکه گفتید نه شورای امنیت و نه هیات نظارت خبر نداشتند اتفاقا هر دو خبر داشتند.وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: شما درباره نامه آقای طیب‌نیا چیزی گفتید؛ ایشان در آن نامه یک جمله نوشتند که براساس مقررات قانون اساسی، یعنی اگر قرار شد تعهد جدیدی بپذیریم و قرارداد کنوانسیونی امضا کنیم آن را به مجلس می‌بریم کما اینکه چهار لایحه در مجلس مطرح شد، زیرا نیازمند گرفتن مجوز از مجلس بود. آقای طیب‌نیا بعد از جلب موافقت شورای عالی مقابله با پولشویی این کار را انجام داد و آن امضای ایشان تمام مشکلات ما را حل کرد. نامه من و آقایان طیب‌نیا و سیف به رهبری هم در توضیح همین موضوع بود. پس ما چیزی را پنهان نکردیم.ظریف با بیان اینکه لوایح چهارگانه دو سال است در مجلس در حال بررسی است افزود: با وجود اینکه اعتقاد داریم دو سال وقت کشور گرفته شده ولی باید براساس مقررات قانونی این لوایح در مجلس تصویب می‌شد، پس نگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت خدشه‌دار شود. حاکمیت متعهد به قانون است. مردم هم بدانند کسی خلاف قانون انجام نمی‌دهد و اگر این کار را کند باید محاکمه شود. او در پاسخ به این سوال که چرا در مذاکرات زورتان به امریکایی‌ها نرسید و به مردم گزارش ندادید؟ خاطرنشان کرد: برجام حاصل توافق چند جانبه است. در توافق چند جانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. امریکا می‌خواست برنامه‌ هسته‌ای ما متوقف شود، فردو تعطیل شود، درش را گل بگیرند، رآکتور آب سنگین اراک بسته شود. و ایران فقط روی سانتریفیوژ‌ای‌آر وان تحقیق و توسعه داشته باشد. آنها ده‌ها خواست دیگر هم داشتند ولی به آن نرسیدند.

      اقناع نمایندگان

پس از پایان نطق دلیگانی و ظریف، با توجه به قانع نشدن نماینده سوال‌کننده، پاسخ‌های ظریف به رای نمایندگان گذاشته شد. اولین مورد، رای‌گیری درباره امضای توافقنامه‌هایی پس از برجام بود که از ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس، نمایندگان با ۱۱۲ رای موافق و ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع اعلام کردند از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شدند. همچنین مجلسی‌ها درباره دیگر سوال دلیگانی مبنی بر ناتوانی در مذاکره با امریکا نیز از ۱۹۴ نماینده حاضر با ۱۱۹ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، و ۸ رای ممتنع از پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قانع شدند.نمایندگان همچنین با 115 رای موافق در مقابل 63 رای مخالف و 5 رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ‌های ظریف درباره تلاش وزارت خارجه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به ایران نیز قانع شده‌اند.

 

ارسال نظر