پشت ‌پرده اتهام‌زنی دانمارکی‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۰۴
پشت  ‌پرده اتهام‌زنی دانمارکی‌ها

گروه ایران|

وزیر خارجه ایران اعتقاد دارد در پشت پرده اتهام سرویس‌های امنیتی دانمارک به ایران موساد قرار دارد. محمد جواد ظریف پس از تند شدن تب اتهام زنی چند کشور اروپایی به ایران، پشت پرده این نمایش را سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دانست که سعی در دادن آدرس غلط دارد. ظریف در توییتی نوشت که «اقدام منحرف و خیره‌سرانه موساد در کاشت پرچم‌های عوضی (آدرس‌دهی‌ غلط) تنها عزم ما برای تعامل سازنده با دنیا را تقویت می‌کند.» او همچنین در رشته توییتی به سیر تاریخی اقدامات اسراییل علیه ایران در یک سال اخیر پرداخت که هدفش ضربه زدن به توافق هسته‌ای بوده است. ظریف سلسله اقدامات موساد علیه توافق هسته‌ای ایران در سال 2018 را به این شکل توضیح داد: «30 آوریل: نتانیاهو ادعا کرد موساد «اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران» را کشف کرد»، «8 می: ترامپ از برجام خارج شد»، «3 ژوئن: رییس‌جمهور روحانی سفر منطقه‌ای به سویس و اتریش را آغاز کرد»، «3 ژوئن: موساد مدعی کمک به «خنثی کردن طرح بمب‌گذاری ایران» در فرانسه شد»، «26 سپتامبر: ترامپ نمایش فجیعی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل اجرا کرد»، «27 سپتامبر: نتانیاهو ادعا کرد موساد «تاسیسات محرمانه هسته‌ای ایران» را کشف کرده است»، «29 اکتبر: بیانیه برنامه‌ریزی شده اتحادیه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (برای تعامل با ایران) » و «29 اکتبر: موساد مدعی کمک به «خنثی کردن طرح ترور ایران» در دانمارک شد». وزیر خارجه کشورمان چهارشنبه هفته گذشته نیز در واکنش به اتهام بی‌اساس پلیس دانمارک به یک تبعه ایرانی برای حمله به شخصی در خاک این کشور، گفته بود، این ادعاها «عملیات فریبکارانه» از سوی سازمان جاسوسی موساد علیه ایران است.

شبکه تلویزیون رژیم صهیونیستی آی۲۴ به نقل از منابع امنیتی در موساد، سازمان اطلاعات این رژیم ادعا کرد که نیروهای اطلاعاتی این کشور دانمارک را از «عملیات ایران» مطلع کرده بودند.

   اتهام زنی خارج از موازین حقوقی

 در همین حال، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با ایرنا گفته است، آنچه که توسط مقامات دانمارک در خصوص تلاش برای حمله به یک مخالف جمهوری اسلامی مطرح شد، «کاملاً بی‌اساس و نادرست است و اطلاعاتی که گردآوری شده نیز این نکته را نشان می‌دهد.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «گفته می‌شود فردی ایرانی‌الاصل با تابعیت نروژی قرار بوده علیه مخالفان ایران اقدام تروریستی انجام دهد؛ این شخص کاملاً موهوم و بی‌نام و نشان است.» بهرام قاسمی می‌گوید، هیچ دلیل و مدرکی در این زمینه به ایران ارایه نشده است. قاسمی اضافه کرده است: پیش از ارایه هرگونه سند و مدرک و برگزاری محکمه‌ای، این اتهام به ایران نسبت داده شده که چنین کاری خلاف روابط دوستانه و تمام موازین حقوقی و قضایی شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: «قراین نشان می‌دهد که امریکا، اسراییل و« کانون بدنام دیگری که امروز با اتهامات بسیار سنگین مواجه است، تلاش می‌کنند در این جنگ روانی ایران را مورد اتهام قرار داده و از این طریق روابط ایران و اتحادیه اروپا را در آستانه مرحله دوم تحریم‌های امریکا تخریب کنند.» قاسمی با این حال از اتحادیه اروپا، مسوول عالی سیاست خارجی این اتحادیه و دیگران خواسته است تا در این مورد دخالت کنند و اسناد مورد «ادعای طرف دانمارکی را دقیقاً مورد بررسی قرار دهند.»

   ادعای پلیس دانمارک

پلیس دانمارک روز سه‌شنبه بدون ارایه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، وزارت خارجه دانمارک در همین ارتباط سفیر این کشور را از تهران فراخواند. «آندره ساموئل‌سن»، وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند.

روز چهارشنبه «مایا کوتسیانیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی»، با وجود این ادعاها بر حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تأکید کرد.

این مقام اروپایی گفت: «حمایت این اتحادیه از برجام به قوت خود باقی است اما دیگر مسائل با ایران از جمله اتهام قتل در اتحادیه اروپا به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»  وی اضافه کرد: «ما تهدید علیه امنیت اتحادیه اروپا را نمی‌پذیریم و این اتفاقات را فوق‌العاده جدی تلقی می‌کنیم. وی به این موضوع اشاره کرد که تحریم‌ها علیه ایران (در ارتباط با تروریسم یا حقوق‌بشر) هنوز پابرجا هستند.»  کوتسیانیچ درباره ساز و کار ویژه اقدام مالی اروپا با ایران بدون اشاره به زمانبندی و محتوای آن گفت: کار در این مورد میان کشورهای عضو ادامه دارد.کوتسیانیچ افزود: «ما شنیده‌ایم اقدامات به آرامی در جریان است و برخی دیپلماتها نگرانی‌هایی درباره مخالفت‌های داخلی دارند.»

پیش از این وزیر خارجه دانمارک گفته بود این کشور در تلاش خواهد بود تحریم‌های جدیدی در چارچوب اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کند.  صبح چهارشنبه هفته گذشته هم سفیر دانمارک در تهران به وزارت خارجه احضار شد. سفیر دانمارک در این ملاقات گفت که برای پاره‌ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی خواهد کرد تا مطالب و انتظارات طرف‌های ایرانی را مطرح و پیگیری کند.

در این بین دانمارک ادعا کرده شخصی که قصد ترور را داشته، یک شهروند نروژی بوده که اصالت ایرانی دارد. بر همین اساس، اینه اریکسن سورد، وزیر خارجه نروژ از احضار سفیر ایران در این کشور خبر داده است. او در این باره گفته است: «ما در جریان این ملاقات [با سفیر ایران] تاکید کردیم فعالیتی که به دنبال تحقیق در دانمارک افشاء شده غیر قابل قبول است.» این ادعاها در حالی است که شهروند نروژی که دانمارکی‌ها مدعی هستند قصد ترور داشته، اتهامات به خود را رد کرده است.

 

ارسال نظر