نکته تازه‌ای نمانده که امریکا بخواهد تحریم کند

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۵۲

«چالش اخیر (بین ایران و امریکا) در کوتاه‌مدت حل خواهد شد»؛ این را رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، زمانی که دربرابر پرسشی درباره بستن تنگه هرمز توسط ایران قرار گرفت، گفت. به اعتقاد او دلیلی برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد؛ چراکه «موضوع چالش اخیر در کوتاه‌مدت حل خواهد شد چون امریکایی‌ها هم به اهداف خودشان نمی‌رسند و مجبورند به بخش بازگشت و گذشت از تحریم‌ها بازگردند.»

حشمت‌الله فلاحت پیشه که با شبکه العالم گفت‌وگو کرده است، همچنین در رابطه با تحریم‌هایی که قرار است امریکا در تاریخ ۱۳ آبان ماه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند و واکنش کشورمان به این اقدام خصمانه گفت: در موضوع تحریم‌هایی که امریکایی‌ها از ۱۳ آبان می‌خواهند علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند باید گفت مساله تازه‌ای باقی نمانده که امریکایی‌ها بخواهند در قالب سیاست‌های تحریمی بیاورند. سیاست‌های تحریمی امریکا از ابتدای انقلاب در جنبه‌های مختلف شروع شد بعد در قالب قانون داماتو و کاتسا ادامه پیدا کرد. بعد از برجام هم امریکایی‌ها بسیاری از تحریم‌ها را ادامه دادند و تحریم‌های جدید هم اضافه کردند. ترامپ هم بعد از روی کار آمدن اقدام به کارشکنی در تحریم‌های برداشته شده کرد و با خروج امریکا از برجام عملا تحریم‌های متعدد اعمال شد و به پیشواز تحریم‌های متعدد رفتند. بر اساس گزارشی که ما از شرایط تقابلی تحریمی با امریکا داریم نکته تازه‌ای باقی نمانده که امریکایی‌ها بخواهند تحریم کنند و تحریم‌های مختلف را اعمال کردند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای مقابله دارد.

 به صفر رساندن صادرات نفت معنایی ندارد

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که آیا به صفر رساندن صادرات نفت ایران توسط امریکا معنایی ندارد گفت: وقتی گفته می‌شود تحریم نفتی ایران یعنی تحریم حضور ایران؛ نفت ایران چیزی جدای از حضور ایران در عرصه مبادلات انرژی در دنیا نیست. حدود ۵۰ درصد انرژی دنیا از منطقه‌ای می‌گذرد که امنیت انرژی آن منطقه به دست ایران است. از این رو بطور طبیعی در بلندمدت نمی‌توان کشوری که مادر امنیت در حوزه انرژی هست را محدود کرد. کشورهای مختلف عضو اوپک به خصوص آنهایی که سعی کردند جایگزین ایران شوند مثل عربستان و امارات در حداکثر تولید خودشان در حال کار هستند و یک سری هزینه‌های زیادی را برای خودشان تراشیده‌اند و سعی می‌کنند جبران کنند ولی نتوانستند جای ایران را بگیرند به ویژه در بلندمدت این کار اتفاق نخواهد افتاد. امریکایی‌ها مدعی شدند در سه ماه تحریم نفتی ایران به اهداف خودشان می‌رسند اما در این مدت تمام تلاش بعضی بازیگران مثل سعودی‌ها این است که این سه ماه را پوشش دهند ولی در طول این سه ماه هم ایرانی‌ها بازارهای جایگزین نفت خود را از طرق مختلف به وجود آوردند که به هیچ‌وجه نمی‌شود صادرات نفت ایران را به صفر رساند و هم کشورهایی که تلاششان همراهی با تحریم‌های ایرانی است نتوانستند جایگاه ایران را پر کنند و این ضعفی است که در حال حاضر وجود دارد البته می‌دانید که این فشار روی کشورهایی مثل عربستان هم هست. در بودجه امسال عربستان سعودی مجبور شد قیمت حامل‌های انرژی را گران کند و یکسری گرانی‌ها در حوزه معیشتی صورت گرفت و دچار یکسری کسری‌ها و بدهی‌ها شد اما نتوانستند مشکلات داخلی خود را حل کنند و روز به روز قراردادهای تسلیحاتی دیگری به عربستانی‌ها تحمیل می‌شود. اینها مواردی هستند که کشورهایی که سعی دارند جایگزین ایران شوند را ناتوان و تهی کرده است.

 بستن تنگه هرمز در دستور کار نیست

وی در رابطه با مساله بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت: بستن تنگه هرمز در دستور کار دولت ایران نیست و معتقدیم که موضوع چالش اخیر در کوتاه‌مدت حل خواهد شد چون امریکایی‌ها هم به اهداف خودشان نمی‌رسند و مجبورند به بخش بازگشت و گذشت از تحریم‌ها بازگردند. در ایران هم مباحثی مطرح شده و تحت عنوان یک هشدار مطرح کردیم که اگر ایران را از حوزه امنیت شاهراه انرژی دنیا دور کنند عملا امنیت این شاهراه به هم می‌خورد یعنی اگر ایران نبود اکنون شاهراه انرژی دنیا در

خلیج‌فارس دست بعضی از گروه‌های تروریستی بود. از این رو به هیچ‌وجه بستن تنگه هرمز در دستور کار ایران نیست. ما به این نتیجه رسیدیم که کشورهای اروپایی عزم کار با ایران و عزم سیاسی برای حفظ برجام را دارند اما در عرصه‌های اقتصادی ممکن است با ناتوانی‌هایی مواجه باشند. فلاحت‌پیشه افزود: اروپایی‌ها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملیاتی خودشان را که در آن جایگزین کردن یک مسیر پولی و بانکی، ضمانت فروش نفت ایران و معاملاتی از این نوع را ارایه می‌دهند؛ در صحبت‌هایی که من با دیپلمات‌های کشورمان داشتم تا حد زیادی نسبت به این موضوع خوشبین هستند و نهایتا ما منتظر بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا هستیم. آنچه مهم بوده این است که روابط سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در یکی از شرایط نزدیک خود بعد از انقلاب به سر می‌برد و برای اولین بار این رابطه تحت تاثیر بازیگری مثل امریکا قرار نگرفته است و ما منتظریم که در قالب قانون انسداد ایجاد یک خط اعتباری تازه، این ارتباط و همکاری نزدیک به همکاری عملی تبدیل شود که ایران بهره‌های برجام را ببرد.

 

ارسال نظر