موضع‌ مثبت با چاشنی انتقاد

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۰۶۲
موضع‌ مثبت با چاشنی انتقاد

گروه ایران|

مقامات ایرانی با استقبال از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی FATF در تعلیق دوباره نام ایران از لیست سیاه این سازمان، آن را پیروزی حقوقی تهران مقابل واشنگتن می‌دانند. پیروزی که مقامات امریکایی را در قراردادن دوباره ایران در لیست سیاه «اف.ای.تی.اف» ناکام گذاشت. معاون حقوقی رییس‌جمهوری یکی از این مقامات ایرانی است که چنین اعتقادی دارد.

لعیا جنیدی معتقد است« تمدید تعلیق از لیست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، یک موفقیت دیگر درنبرد حقوقی هوشمندانه‌ای است که دولت و ملت ایران برمبنای معیارهای مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت ایالات متحده تحصیل کرده‌اند.» جنیدی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در خصوص اثر تمدید تعلیق از لیست سیاه گروه اقدام مالی و بیانیه این گروه گفت: باید توجه داشت که تصویب لوایح چهارگانه قبل از هر چیز به خود ما کمک می‌کند که بانکداری بهتری داشته باشیم و امکان نقل انتقالات مالی ناشی از برخی جرایم و تخلفات مالی را کاهش دهیم. به همین دلیل بیش و پیش از هر چیز باید برای بهبود نظام بانکی و مالی خود و حفظ امنیت روابط بانکی و مالی این قدم‌ها را‌برداریم.

معاون حقوقی رییس‌جمهور افزود: بنابراین تلاش دولت تنها برای تامین نظر گروه اقدام مالی

(اف‌ای تی اف) نبوده است بلکه برای رسیدن به یک بانکداری سالم‌تر است. در کنار این امر بدیهی است که تمدید تعلیق توسط گروه مزبور گام بسیار مثبتی در حفظ ارتباطات بانکی بین‌المللی است و به علاوه زمینه را برای تنظیمات جدید مالی که با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و چین و روسیه و کشورهای همسایه و ... در نظر داریم فراهم می‌کند.

جنیدی اظهار داشت: این تمدید کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است.

وی تصریح کرد: ما از زمان خروج امریکا از برجام که عملی نامشروع و نقض توافق هسته‌ای با ایران و نیز نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بود، با اتکا به اصول و مبانی حقوقی بین‌المللی مجموع اقدامات مبتنی بر مشروعیت و وجاهت بین‌المللی را آغاز کردیم. بقای ما و اروپا و چین و روسیه در برجام و تدارک روش‌های اجرایی ادامه برجام یکی ازاین اقدامات بود.

معاون حقوقی رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دعوای مطروحه علیه امریکا در دادگاه دادگستری بین‌المللی در اعتراض به اعمال تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های ثانویه و درخواست دستور موقت بر منع اعمال این تحریم‌ها اقدام دیگر بود.

جنیدی در ادامه گفت: مذاکرات فشرده با گروه اقدام مالی در خصوص معلق نمودن درج نام ایران در لیست سیاه و به عبارت بهترتمدید برداشتن نام ایران از فهرست کشورهای تحت محدودیت‌های شدید مالی و بانکی و موضوع اقدامات مقابله‌ای از دیگر موارد این مبارزه مبتنی برضوابط حقوقی بین‌المللی بود.

وی تصریح کرد: دولت و ملت نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای را برمبنای معیار‌های مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت ایالات متحده آغاز کرده‌اند که هم در حفظ برجام و کسب همراهی بین‌المللی و هم درمبارزه قضایی و تحصیل دستور موقت و هم در تحصیل نظر موافق و حمایت دیگر کشورها در تمدید تعلیق ازفهرست نام کشورهای دارای ریسک زیاد در تعاملات مالی و بانکی بین‌المللی موفق بوده است.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در پایان گفت: همه این موفقیت‌ها توفیق ملت بزرگ ایران است

وبی تردید نتایج به دست آمده پیام بسیار خوب و آثار ارزشمندی برای ملت ایران، روابط بین‌المللی ما و بازارهای ما و فعالان اقتصادی ما دارد.

  استقبال همراه با انتقاد قاسمی

وزارت خارجه نیز موضعی مشابه معاون حقوقی رییس‌جمهور دارد. هر چند بهرام قاسمی در قامت سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، انتقاداتی هم به گروه ویژه اقدام مالی دارد. قاسمی با استقبال از تصمیم امروز گروه ویژه اقدام مالی «اف.ای.تی.اف» در تمدید تعلیق کشورمان از فهرست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، آن را موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تلاش‌های گسترده امریکا دانست که با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای خود بر فاتف و با کمک رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی درصدد بازگرداندن ایران به فهرست سیاه فاتف بود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اکثریت قابل توجه اعضای گروه ویژه اقدام مالی تحت تاثیر القائات سیاسی امریکا و معدودی از متحدین آن قرار نگرفتند، در عین حال بخش‌هایی از بیانیه صادره که اقدامات ایران را کامل ارزیابی نمی‌کند، مورد انتقاد قرار داد. قاسمی با تاکید بر اینکه فاتف باید از انگیزه‌های سیاسی دوری جسته و تنها به گزارش‌های فنی توجه نماید، گفت: بر اساس گزارش‌های فنی که تاکنون به این نهاد ارایه شده است اکثر موارد فنی مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ایران به صورت کامل اجرا شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی مربوط به سه لایحه باقی مانده اجرایی خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رفت که اجلاس فاتف به این واقعیات توجه کرده و از به کارگیری برخی عبارات منفی در بیانیه خودداری نماید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم با محکوم کردن سرسختی هیات امریکایی در مخالفت با تمدید مهلت برای ایران که ناشی از سیاست‌های متوهمانه و افراط گرایانه کاخ سفید است، تاکید کرد که مبنای ارزیابی‌های گروه ویژه اقدام مالی از ابتدای تاسیس آن تاکنون اقدامات فنی دولت‌ها بوده است و نباید تصمیمات این گروه تحت تاثیر فشارها و شانتاژهای سیاسی یک کشور خاص که به قلدری و یکه تازی در سطح بین‌الملل عادت کرده است، قرار گیرد. امریکا نشان داده است که عضو قابل اعتمادی در جامعه بین‌المللی نیست و با اقدامات یکجانبه گرایانه خود درصدد تخریب همه دستاوردهای چندجانبه گرایی است. این موضوع مهم همواره باید مورد توجه اعضاء فاتف در تصمیمات آتی این نهاد قرار داشته باشد.

  اجماع‌سازی علیه امریکا

مجلسی‌ها هم این تصمیم «اف.ای.تی.اف» را پیروزی حقوقی برابر امریکا می‌دانند. علیرضا رحیمی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است، مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی به ایران را نشان‌دهنده از دست دادن توان اجماع‌سازی امریکا علیه ایران عنوان کرد و گفت که انزوای بیشتر امریکا در تصمیمات، تیغ تحریم‌ها را هم کندتر می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم اخیر گروه ویژه اقدام مالی در تمدید تعلیق ایران از فهرست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی گفت: این تصمیم نشان داد امریکا توان اجماع‌سازی علیه ایران را از دست داده و اعتمادسازی ایران هم آثار غیرقابل برگشتی داشته است. تصمیم گروه «اف.ای.تی.اف» یک تصمیم تصادفی نبوده بلکه کاملا هوشمندانه و در جهت ایجاد زمان بیشتر برای عملیاتی کردن لوایح چهارگانه در ایران

بوده است.

وی افزود: تصمیمات و اقدامات دولت و مجلس در جهت آزادسازی اقتصادی و شفافیت مالی خصوصا حوزه پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم آثار مثبتی در مناسبات خارجی ایران و اقتصاد کشور خواهد داشت.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تصمیم اخیر FATF نمونه‌ای از واکنش مثبت فضای بین‌المللی نسبت به ایران با وجود اراده خصمانه امریکا بود. در صورت تایید نهایی CFT توسط شورای نگهبان نیز ان‌شاءالله تعامل سازنده ما با جهان شتاب بیشتری می‌گیرد و انزوای امریکا در تصمیمات خصمانه علیه ایران عمیق‌تر خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه تایید لوایح چهارگانه توسط شورای نگهبان همزمان حوزه دیپلماسی، اقتصاد و مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در برجام بدون امریکا را چند گام به جلو می‌رود، خاطرنشان کرد: همبستگی ملی در شرایط گذار از تحریم‌های امریکا می‌تواند پشتوانه خوبی برای دولت در دیپلماسی و مذاکرات سازنده باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه تصمیمات حاکمیتی ایران در اصلاح نگاه جهان به کشورمان تاثیر مستقیم دارد گفت که با انزوای بیشتر امریکا در تصمیمات و اجماع‌سازی علیه ایران تیغ تحریم‌ها هم کندتر می‌شود و تحریم‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند.

 

 

ارسال نظر