تغییر نصفه و نیمه چهره دولت

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۹۱

دولت فردا لیست وزرای جدید 4 وزارتخانه را به مجلس می‌دهد. این را دو هفته پیش روحانی به پارلمان نشینان وعده داده بود. اسامی گزینه‌های پیشنهادی دولت در وزارتخانه‌های اقتصاد و کار که وزرای آن استیضاح شدند و دو وزارت خانه راه، مسکن و شهرسازی و صمت که دولت خود خواهان تغییر در آنها بوده است، احتمالا روز یکشنبه به مجلس اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد دست کم 2 وزارتخانه تکلیف وزرای پیشنهادی شان روشن شده است. این را نقل قول رسانه‌ها از نمایندگان و منابع دولتی نشان می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که شریعتمداری برای آن معرفی شده و وزارت راه، مسکن و شهرسازی که احتمالا حاج‌محمدی برای آن معرفی می‌شود. معرفی شریعتمداری برای وزارت کار در حالی است که استیضاح او از وزارت صمت در کمیسیون صنایع مجلس قرار دارد. از این رو نمایندگان می‌گویند به احتمال زیاد شریعتمداری که استیضاحش از وزارت صمت در جریان است، اگر برای وزارت کار معرفی شود، رای نمی‌آورد. این را هم نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس می‌گویند، هم نمایندگان اصولگرا. علی اصغر یوسف نژاد یکی از نمایندگان است که چنین اعتقادی دارد. او درباره جابه‌جایی شریعتمداری از وزارت صمت به کار گفته است: «مجلس به معرفی شریعتمداری برای وزارت کار واکنش منفی می‌دهد و رای اعتماد نمی‌دهداین اقدام، یک اشتباه استراتژیک از سوی رییس‌جمهور است. رفتن شریعتمداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اشتباهی است که قطعا مجلس به این انتخاب، عکس‌العمل منفی نشان خواهد داد. البته از نظر قانونی جابه‌جایی وزرا ایرادی ندارد اما منطق حکم می‌کند که آقای روحانی فرد دیگری را برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند.»

در این بین، گزینه دولت برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی آنچنان ناشناخته است که چند تن از نمایندگان حتی آن را نمی‌شناختند. علی اکبر حاج محمدی چهره جوان که برخی منابع می‌گویند او جایگزین آخوندی در وزارت راه، مسکن و شهرسازی می‌شود. حاج‌محمدی تا پیش از این مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی بوده است. اطلاعات بیشتری از این چهره جوان منتشر نشده است. اگرچه برخی احتمال می‌دهند اگر این گزینه معرفی شود، احتمال دارد مجلس به او رای ندهد، چراکه او را نمی‌شناسد. اما از سوی دیگر، تجربه انتخاب آذری جهرمی جوان برای وزارت ارتباطات شانس حاج‌محمدی را اگر به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه معرفی شود، افزایش داده است.

وزارت اقتصاد هم به گفته نمایندگان مجلس، احتمالا به یکی از دو گزینه شاپور محمدی و فرهاد دژ پسند می‌رسد. شاپور محمدی که در حال حاضر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است و در دولت پیشین روحانی هم معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است. اما شانس او در مقابل دژ پسند کم است. حتی دو هفته پیش که اعلام شد دولت لیست را به مجلس می‌دهد، نام دژپسند به عنوان گزینه نهایی اعلام شد. فرهاد دژپسند فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی و اکنون استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. دژپسند سابقه حضور در معاونت طرح و بودجه سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم، معاونت تولیدی سازمان برنامه در دولت نهم و معاونت طرح‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی دولت هشتم را دارد. وی اکنون نیز به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت است.

چهارمین وزارتخانه که دست خوش تغییر می‌شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که شریعتمداری از آن خواهد رفت. اما گزینه‌های جایگزینی او همچنان مشخص نشده است. در حالی گفته می‌شد که رضا ویسه‌زاده برای این وزارتخانه معرفی می‌شود که در روزهای اخیر ظاهرا دولت نظرش تغییر کرده و احتمال معرفی ویسه‌زاده کم شده است. هرچند برخی رسانه‌ها نیز به نقل از منابعی از دولت اعلام کردند ویسه خود از قبول این پیشنهاد پشیمان شده است. ویسه‌زاده در حال حاضر معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور ایران است. او همچنین ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ برعهده داشته است. ویسه‌زاده همچنین در سال ۱۳۷۹ نشان دولتی درجه سوم کار و تولید را از هیات وزیران ایران دریافت کرد؛ در دولت هشتم به عنوان معمار اصلی صنعت خودرو ایران شناخته شد.

در این شرایط احتمال دارد دولت گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت را معرفی نکند و معرفی وزیر برای این وزارتخانه را به روزها یا هفته‌های آینده موکول کند.

 

ارسال نظر