نشست روحانی با کارشناسان چگونه باشد؟

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۲۷
نشست روحانی با کارشناسان چگونه باشد؟

روحانی از اقتصاددانان و سیاسیون می‌خواهد دولت او را برای عبور از وضع فعلی یاری دهند. در یک‌ماه گذشته دو دیدار با جمعی از اقتصاددانان و سیاسیون اصلاح‌طلب داشته، پیش از این هم دیدارهای مشابهی برگزار کرده بود. نشست‌هایی که به گفته چهره‌های نزدیک به روحانی، برای یافتن راه‌حل اجماعی برای آینده کشور است. در حالی برخی از این اقدام روحانی استقبال کرده‌اند، که برخی دیگر آن را نمایشی می‌دانند که گره از مشکلات نمی‌گشاید. چنانکه روز گذشته قاسمی میرزایی نیکو نماینده اصلاح‌طلب مجلس آنچه در جلسات روحانی با سیاسیون گذشته را به «درد دل» تشبیه کرده که به گفته او «مشکلی را حل نخواهد کرد».

    با درد دل مشکلات حل نمی‌شود

میرزایی نیکو که با ایسنا گفت‌وگو کرده، با اشاره به دیدار اخیر رییس‌جمهور با طیفی از اصلاح‌طلبان و ضرورت گسترش این دیدارها گفته است: «تعامل رییس‌جمهور با جریانات سیاسی به خصوص دیدار با نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف مجلس ارتباط بین قوا را آسان‌تر می‌سازد. در این جلسات از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند و این امر باعث می‌شود مسائل و مطالب کشور بطور مستقیم مطرح شود و رییس‌جمهور در جریان آنها قرار بگیرد.»

در عین حال، این نماینده مجلس تاکید کرده است که« این جلسات باید دستور کار و مصوبه داشته باشند. اینکه صرفا در این جلسات دردِ دل شود مشکلی حل نخواهد شد.» او افزوده است: «تعامل دولت با جریانات سیاسی می‌تواند نقش موثری را در وحدت در جامعه ایفا کند. اگر این جلسات به یک جمع‌بندی و مصوبه نرسد ممکن است بازخورد بالعکس داشته باشد و از همگرایی و همبستگی برای برون رفت از مشکلات فاصله بگیرد.»

این در حالی است که یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب از نشست سیاسیون با روحانی استقبال کرده و گفته است که این دیدارها باید زودتر برگزار می‌شد. محمد جواد حق‌شناس که عضو حزب اعتماد ملی و از اعضای شورای شهر است درباره نشست اصلاح‌طلبان با روحانی گفته است که امیدوار است رییس‌جمهور، این نشست مثبت را با احزاب اصولگرا هم داشته باشد. همچنین حق شناس از روحانی خواست علاوه بر سیاسیون، با نخبگان اقتصادی، هنری و رسانه‌ای هم جلسه داشته باشد تا هم با حوزه‌های مختلف مرتبط شود و هم اینکه انتظارات و مشکلات آنها را دریافت کند. او در ادامه درباره چرایی این درخواست گفته است: «امروز با مشکلاتی از جمله فساد در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم و آحاد جامعه را نسبت به مدیریت عالی نظام سیاسی، دولتمردان مجلس و ساختار قضایی- که به‌شدت فرسوده است- بدبین کرده است و این نیازمند عزم ملّی است که دوباره اعتماد را ایجاد کنند.» به اعتقاد حق شناس «کابینه فعلی، کابینه‌ای نیست که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. باید حلقه انتخاباتی خود را از محدودیت خارج کنیم و افرادی که دارای توانمندی بیشتر و قدرت تصمیم‌گیری مناسب هستند و عملکرد مناسب‌تری در سابقه آنها وجود دارد را به کار بگیریم.»

    لزوم مشورت گرفتن از اقتصاددانان

اما وضعیت اقتصادی کشور، بر اهمیت دیدار رییس‌جمهور با اقتصاددانان در مقابل دیدار با سیاسیون افزوده است. تعدادی از نمایندگان مجلس هم پس از سخنان رهبری مبنی بر لزوم مشورت گرفتن دولت از اقتصاددانان در مصاحبه‌هایی از روحانی و تیم اقتصادی دولت خواستند آنچه اقتصاددانان می‌گویند را در سیاست‌های اقتصادی در نظر بگیرند. فاطمه حسینی که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است در‌این باره گفته است: «به هر میزان بخواهیم در مسیر توسعه گام‌برداریم، باید با نگاه بلند به نظرات کارشناسان اقتصادی اهتمام ورزیم. لازم است دولت‌ها در مسیر اقتصادی با در نظر گرفتن شیوه‌های مناسب و در بردارنده ابعاد جامع پیاده‌سازی تصمیمات صحیح اقتصادی از جمله لحاظ کردن ابعاد سیاسی و اجتماعی آن گام بردارند.»

به اعتقاد این نماینده، «به جهت هزینه‌هایی که دولت‌ها باید برای گام برداشتن و اتخاذ مسیر اصلاحات اقتصادی در حوزه‌های گوناگون پرداخت کنند، با وجود اینکه مجالس بر قانونگذاری در جهت اصلاحات قوانین اقتصادی تاکید دارند، مجری تمایل کمتری برای اجرای این سیاست‌ها دارد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید دارد « اگر به آنچه متخصصین در حوزه‌های اقتصادی اشاره دارند توجه نشود و در بلندمدت در سیاست‌گذاری و اجرا مورد اهتمام قرار نگیرد ممکن است تبعات اجتماعی و امنیتی آن در بلندمدت بروز کند و دیگر برای عبور از آن با چالش جدی مواجه شد.»

محمد کاظمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در این باره نامه اقتصاددانان به روحانی را مورد اشاره قرار می‌دهد که به اعتقاد او «این نامه یک راهکار بود تا دولت بتواند تیم اقتصادی خود را قوی و برنامه‌ها را به صورت صحیح اجرایی کند.» این نماینده مجلس معتقد است: « مشکل اساسی اقتصاد ما بحث خروج امریکا از برجام است. تا درهای کشور ما به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز نشود و تا زمانی که مبادلات بانکی ما به صورت روان انجام نشود و تا زمانی که تعامل مثبت نداشته باشیم و نتوانیم از تمام امکانات بهره‌گیریم مشکلات اقتصادی ما پابرجا خواهد ماند، البته ما باید برای اقتصاد در چنین شرایطی هم برنامه داشته باشیم تا به مشکل برنخوریم.»

 

ارسال نظر