فاصله کشورها از خواسته‌ نابجای امریکا، برجام را مستحکم‌تر می‌کند

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۲۶
فاصله کشورها از خواسته‌ نابجای  امریکا، برجام را مستحکم‌تر می‌کند

گروه ایران|

با نزدیک‌تر شدن به موعد نهایی 13آبان زمان رسمی آغاز تحریم‌های امریکا علیه کشورمان؛ ایران سعی می‌کند تا با استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی و دیپلماتیک تلاش‌های بدخواهان را بی‌اثر کند. رویکردی که رییس‌جمهور هم در جریان دیدار با سفرای کشورهای خارجی در ایران و سفرای کشورمان در سایر کشورها ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد و از سفرا خواست تا بخش خصوصی را به عنوان پیشتاز در روابط اقتصادی در نظر بگیرند و برای تسهیل حضور فعالان بخش خصوصی در کشورمان تلاش کنند.

رییس‌جمهوری، سفیران ایران در دیگر کشورها را نمایندگان ملت، تاریخ و فرهنگ متعالی ایران دانست و آنان را به تلاش فراوان برای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی کشورمان در عرصه بین‌المللی توصیه کرد.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار سفیران جدید ایران در اسپانیا، سیرالئون، کویت، رومانی و بنگلادش، افزود: امروز بدخواهان ملت ایران از هیچ توطئه و اقدام ضد انسانی برای ضربه زدن به انقلاب و اعمال فشار علیه مردم دریغ نمی‌کنند.  وی بیان کرد: در این شرایط سفیران ایران در کشورهای خارجی وظیفه دارند، تلاش و جدیتی مضاعف برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران با دیگر کشورها در بخش‌های مختلف داشته باشند و بخش خصوصی باید پیشتاز روابط اقتصادی باشد. رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به اولویت توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری از سوی سفیران، اظهار داشت: برنامه‌ریزی سفیران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت همکاری‌های مشترک شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با شرکت‌های کشورهای محل ماموریتشان، بسیار حایز اهمیت است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز امریکا به‌واسطه خروج غیرقانونی از برجام، در صحنه جهانی و حقوقی منزوی شده و این اقدام آنان به جز چند کشور معدود از سوی هیچ کشوری مورد حمایت قرار نگرفته است، عنوان کرد: باید با توسعه همکاری‌ها و روابط ایران با دیگر کشورهای خارجی تهدید و فشار دولت امریکا علیه ملت ایران را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم.

رییس‌جمهوری همچنین سفیران ایران را به برقراری ارتباطی نزدیک با ایرانیان مقیم خارج توصیه کرد و یادآور شد: سفارتخانه ایران باید برای ایرانیان خارج از کشور محلی سرشار از آرامش و امید، و پشتوانه اطمینان بخش آنان باشد.

«حسن قشقاوی» سفیر ایران در اسپانیا، «اکبر خسروی‌نژاد» سفیر ایران در سیرالئون، «محمد ایرانی» سفیر ایران در کویت، «محمدرضا نفر» سفیر ایران در بنگلادش و «مرتضی ابوطالبی» سفیر ایران در رومانی نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه‌های مختلف بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری‌های همه‌جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

    امیدوارم حکم لاهه بر رفتار امریکا تأثیرگذار باشد

در کنار بدرقه سفرای ایران در سایر کشورها دیروز تعدادی از سفرای جدید دیگر کشورها نیز با حضور در دفتر رییس‌جمهوری استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند؛ در میان سفرای جدیدی که وارد تهران شدند سفرای کشورهای اروپایی بلژیک؛ بوسنی و...با توجه به مناسبات ایران با این کشورها بازتاب‌های بیشتری در رسانه‌ها پیدا کردند. روحانی دیروز پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با  آمستردام برای تهران بسیار حایز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقاء داد.

رییس‌جمهور، روابط ایران و هلند را دیرینه و صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقه‌مند هستیم در روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در راستای منافع دو ملت رقم بخورد.

رییس‌جمهور با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت امریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقاء داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

سفیر جدید هلند خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

    فاصله کشورها ازخواسته‌های نابجای امریکا برجام را مستحکم تر می کند

رییس‌جمهوری با اشاره به لزوم تلاش همه کشورها برای حفظ و تداوم برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، اظهار داشت: هر چه کشورها از خواسته‌های نابجای دولتمردان امریکا، فاصله بگیرند، برجام و دیپلماسی مستحکم‌تر خواهد شد.

روحانی دیروز هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در کشورمان صدور حکم دیوان بین‌المللی لاهه به نفع ایران و دستور این دیوان به امریکا برای توقف محدودیت‌ها علیه ایران را حایز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود خروج غیرقانونی امریکا از برجام همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند است و تا زمانی که این توافق در چارچوب منافع ملی ما باشد، به آن پایبند خواهیم بود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه به دنبال تنش و عدم رابطه دوستانه با دیگر کشورها ‌به ویژه همسایگان خود نیست، گفت: معتقدیم در یمن باید جنگ و کشتار مردم خاتمه یافته و مسائل و مشکلات از طریق راه‌حل سیاسی برطرف شود. وی با اشاره به اینکه در آستانه نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن قرار داریم، اظهار داشت: روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قایل هستند.

اوبا اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران و ژاپن، بر تلاش برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، پتروشیمی، ماشین‌سازی، بهداشت و درمان، محیط زیست و گردشگری تاکید کرد.

روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌های ایران و ژاپن برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی بر تلاش در راستای تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن تاکید کرد.

سفیر جدید ژاپن در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری کشورمان، گفت: دولت و شرکت‌های ژاپنی با وجود فشارها و تحریم‌های امریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می‌مانند؛ چرا که تجار و مسوولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

 در کنار این سفرا، سفیران کشورهای قطر، سنگال؛ آفریقای جنوبی، بوسنی و... نیز استوارنامه‌های خود را تقدیم رییس‌جمهوری کردند تا دور تازه‌ای از مناسبات ارتباطی میان ایران و این کشورها آغاز شود.

 

ارسال نظر