دهشیار :امریکا به دنبال تهی کردن جمهوری اسلامی است

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۶۸۸

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست واکاوی علمی چالش رابطه ایران و امریکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی تاکید کرد: امریکایی‌ها معتقدند باید با یک استراتژی هماهنگ با ایران روبرو شوند. این راهبرد کمک، تشویق و تقویت شرایطی است که ساختار سیستم سیاسی حاکمیت در ایران در عین حفظ پوسته تهی از محتوا شود.

به گزارش ایرنا، حسین دهشیار که در نشست واکاوی علمی چالش رابطه ایران و امریکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی سخنرانی می‌کرد، گفت: از نظر امریکایی‌ها ایران دشمن آنها است و راهی که برای مقابله با ما انتخاب کرده‌اند رویارویی و برخورد سخت است و راه‌حل‌های دیگر را کنار گذاشته‌اند. آنها دنبال این هستند که سیستم نتواند آن چیزهایی که گفته را انجام بدهد، یعنی آن را از اعتبار تهی کنند، جایگاه توزیعی سیستم را به چالش بکشانند و در واقع اعتبار هنجاری و توزیعی سیستم را کاهش بدهند. برای تحقق این خواست یک جعبه ابزار همیشه کنار دست خود دارند تا در کمترین فرصت بهترین ابزار خود را بیرون بیاورند و به مقابله با ایران بپردازند. چرا که سیاست هم عین زندگی سیال و تغییر پذیر است.

وی افزود: این ابزار‌ها در هر دوره‌ای متفاوت است مثلا در دوره اوباما تلاش می‌شد ایران در جامعه بین‌المللی ادغام شود و این از طریق مسیر مماشات پیگیری می‌شد اما در دوره ترامپ تلاش می‌شود ایران داخل مرز‌های خود محصور شده و به انزوا کشیده شود.

حسین دهشیار استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هدف امریکا در دشمنی با ایران ایجاد شرایطی است تا پوسته ساختار سیاسی حفظ اما محتوای آن تهی بشود، با این پوسته مشکلی نخواهد داشت.

    تعریف دشمن در ساختار سیاسی امریکا

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ساختار سیاسی امریکا کشورهای جهان را به چهار دسته دوست، دشمن، متحد و رقیب تقسیم‌بندی کرده است. در این تقسیم‌بندی ایران دشمن امریکا محسوب شده که مستوجب شدیدترین برخورد‌ها قلمداد شده است.

این کارشناس مسائل امریکا در مورد روش‌های مختلف برخورد با دشمنان امریکا در چارچوب استراتژی کلان این کشور گفت: معتقد هستم برای تحلیل چالش‌های بین ما و امریکا باید یک منظر تئوریک داشته باشیم بعد به تحلیل بپردازیم چرا که معتقد هستم ضعف در تئوری منظر به ضعف در تحلیل هم منجر خواهد شد در این منتظر تئوریک، ایران به عنوان دشمن امریکا تصویر شده است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه امریکایی‌ها یک کشور را به عنوان دشمن تلقی می‌کنند دو عامل درونی دارد و یک عامل بیرونی هم در آن دخیل است، کشور‌هایی که دشمن امریکا تلقی می‌شوند به صورت کلامی و عملی شیوه زیست امریکایی را نفی می‌کنند و دلیل داخلی دیگر هم این است که این کشور‌ها به مبانی و اصول حیات‌بخش معنا دهی به زندگی امریکایی حمله می‌کنند.

استاد دانشگاه علامه افزود: در جنبه بیرونی هم کشوری که ماموریت جهانی که امریکا برای خودش تعریف کرده است را زیر سوال ببرد و به دنبال از بین بردن و تغییر ارزش‌های و اصول حاکم بر نظم نوین جهانی باشد به عنوان دشمن امریکا تلقی می‌شود.

    4  روش امریکا در برخورد با دشمنان

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مورد برخورد‌های امریکا با کشور‌های دشمن هم گفت: امریکایی‌ها در مقابل کشور‌هایی که به عنوان دشمن خود قلمداد می‌کنند چهار روش را در پیش می‌گیرند. گزینه اول قبول انتقادات و مخالفت‌های کشور دشمن است یعنی به این معنا که امریکا بگوید بله کشور دشمن ما راست می‌گوید و ما این مشکلات را داریم، گزینه دوم مماشات و مهار آن کشور است در واقع با عدم پذیرش نقدهای آن کشور به دنبال مهار بیشتر با روش‌های نرم مدنظر است گزینه بعدی رویایی چند جانبه و چند سطحی است. وی درباره نحوه برخورد امریکا با گزینه‌های مورد نظر گفت: اینکه امریکا کدام یک از گزینه‌ها را بر چه اساسی انتخاب می‌کند، بستگی به سه عامل دارد. عوامل مربوط به فضای داخلی امریکا، عرصه بین‌المللی و کشور هدف. دهشیار در مورد دلایل مربوط به فضای داخلی امریکا گفت: دلیل اول به این مربوط می‌شود که اقتصاد امریکا چقدر کار آمد باشد. یعنی سیستم چقدر توان دارد انباشت سرمایه بکند و ظرفیت‌های توزیعی نظام اقتصادی در چه حدی است.عامل دوم به پویایی سیستم سیاسی امریکا بر می‌گردد یعنی چقدر همسویی بنیادین بین نخبگان سیاسی در جامعه وجود دارد. بحث بعدی قواره سیستم فرهنگی است یعنی اینکه سیستم فرهنگی امریکا چقدر در بین مردم امریکا پذیرش و مخاطب دارد مثلا آیا پرچم امریکا برای مردم امریکا مهم است و امثالهم. به گفته این کارشناس عامل دیگری که دولت امریکا به آن توجه می‌کند توان نظامی خود است. نگاه می‌کند که برای دفاع از کشور زیر ساخت‌های اقتصادی و ارتباطی و سرمایه‌های انسانی چقدر توان دارند و در صورت نیاز چقدر قادرند خود را بر دیگران تحمیل کرده و به ظرفیت‌های دشمن خود یا دوستان دشمنان خود ضربه بزنند. در صحنه بین‌الملل هم نگاه می‌کنند تا ببینند ماهیت روابط امریکا با کشور‌های مرجع نظام بین‌الملل چگونه است و آن کشور متخاصم چه رابطه‌ای با کشور‌های مرجع چون چین، روسیه، فرانسه و غیره دارد. دلیل دیگر در این زمینه این است که امریکا چه میزان در سازمان‌های بین‌المللی نقش و نفوذ دارد. دهشیار در مورد عواملی که به کشور هدف مربوط می‌شود، نیز توضیح داد: امریکا به درون کشور هدف نگاه می‌کند که چه اندازه ظرفیت مادی و غیر مادی دارد. و چه میزان اثر‌گذاری در منطقه جغرافیای که زیست می‌کند، به جای خواهد گذاشت .

 

 

ارسال نظر