نرخ ارز زوار اربعین 35 درصد کاهش یافت

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۹۷

« روحانی رییس‌جمهور ضمن تاکید بر اهمیت حماسه حضور عاشقان امام حسین (ع) با پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی موافقت کرد.» این عنوان خبری است که در روزهای پایانی هفته و در روزهایی که میلیون‌ها ایرانی مهیای شرکت در راهپیمایی اربعین می‌شوند، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد. هرچند هر سال با نزدیک‌تر شدن به موعد رسمی راهپیمایی اربعین؛ دولت تلاش می‌کرد تا با ارایه خدمات خاصی از حرکت زائران حرم حسینی حمایت‌های مالی، اعتباری و خدماتی و... صورت دهد؛ اما نوسانات دامنه داری که امسال به دلیل گران‌تر شدن نرخ دلار و مشکلات اقتصادی معیشتی مردم ایجاد شد، ضرورت حمایت‌های دولتی از این حرکت اعتقادی و مذهبی را بیشتر از هر زمان دیگری مطرح کرد.  بر اساس این اهمیت ساختاری بود که طی هفته‌های اخیر برخی از مراجع و بزرگان حوزه نیز با ارسال نامه‌هایی جداگانه از رییس‌جمهوری خواستند که نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. دولت در پاسخ به این دغدغه‌ها در اولین گام نحوه احتساب پایه پولی نرخ ارز مورد نیاز زوار را به جای دلار به ریال تغییر داد تا زوار با آرامش بیشتری مهیای سفر شوند. در مرحله بعدی عبدالناصر همتی طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت حماسه اربعین و حضور میلیونی اقشار مختلف مردم در این همایش عاشقان حسینی پیشنهاد داد در محاسبه نرخ ارز زوار اربعین ٣٥ درصد تخفیف اعمال شود.روحانی رییس‌جمهور نیز در پاسخ به این نامه ضمن تاکید بر اهمیت حماسه حضور عاشقان امام حسین (ع) با پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی موافقت کرد. براین اساس هزینه ویزای زوار اربعین حدود 107هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.بنابراین با تصمیم جدید دولت قیمت ویزای اربعین با 107 هزار تومان کاهش نسبت به 372 هزار تومان صادر خواهد شد. ضمن اینکه آن‌دسته از ایرانیانی که قبلا ویزای اربعین را اخذ کرده باشند و پول بیشتری را پرداخت کرده باشند نیز وجوه خود را پس خواهند گرفت.

    نرخ ارز زوار اربعین 35 درصد کاهش یافت

در آخرین روز هفته بود که خبرگزاری‌ها خبر دادند، عبدالناصر همتی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت حماسه اربعین حسینی و حضور میلیونی اقشار مختلف مردم در این مراسم، پیشنهاد کاهش قیمت ویزای اربعین را مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش با موافقت رییس‌جمهوری ایران، هزینه ویزای زوار اربعین حدود 107 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در پی نوشت نامه عبدالناصر همتی تاکید کرد: با توجه به اهمیت زیارت سالار شهیدان (ع) به ویژه در ایام زیارتی اربعین و تبدیل این مراسم در سال‌های اخیر به راهپیمایی پرشکوه عاشقان اهل بیت (ع) و تاثیر این حرکت در یاس معاندین و مخالفین اسلام عزیز، با پیشنهاد 35 درصد تخفیف نرخ ارز نیما موافقت می‌شود.

رییس بانک مرکزی درنامه‌ای به رییس‌جمهوری پیشنهاد کرده بود که این بانک با بهره‌گیری از سامانه نیما بتواند برای عاشقان امام حسین (ع) که در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی حضور می‌یابند، 35 درصد تخفیف نسبت به نرخ نیما، در نظر بگیرد. پیش از این بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که در حال رایزنی و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها برای تامین ارز همراه زائران اربعین حسینی (ع) است. امسال روادید لازم برای آیین بزرگداشت اربعین در 19 استان کشور صادر می‌شود. زائران باید فقط از طریق دفترهای مجاز حج و زیارت ثبت نام کنند و پیش بینی می‌شود امسال نیز بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین حسینی عازم کربلای معلی شوند. برای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان هر سال آیین مذهبی راهپیمایی اربعین حسینی (ع) به مقصد کربلا با حضور گروه‌های مردمی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود. امسال هشتم آبان ماه مصادف با اربعین است اما آیین راهپیمایی این مراسم چند روز پیش از آن آغاز می‌شود.

 مراسم اربعین امسال را با شکوه‌تر از گذشته برگزار می‌کنیم

در همین خصوص حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری نیز در جلسه شورای اداری استان ایلام که به مناسب معارفه نماینده جدید ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار شد، گفت: حامل پیام سلام مقام معظم رهبری برای مردم استان ایلام و نیابتاً عرض سلام شما مردم مرزدار استان ایلام به محضر مقام معظم رهبری هستم.

محمدی گلپایگانی یکی از افتخارات مردم ایلام را میزبانی زائران سیدالشهدا نام برد و اذعان داشت: یکی دیگر از افتخاراتی که استان ایلام را سرآمد استان‌های دیگر کشور کرده است میزبانی زائران اربعین حسینی است که انتظار آن است اربعین امسال را پرشکوه‌تر از اربعین‌های گذشته برگزار کنیم.

رییس دفتر مقام معظم رهبری به امنیت مراسم اربعین حسینی اشاره و افزود: در عربستان سالانه بیش 2 میلیون نفر به حج می‌روند که حکام سعودی توان برقراری امنیت آنان را ندارند و حادثه اتفاق افتاده برای حجاج ایرانی نمونه‌ای از ناتوانی حکام سعودی در برقراری امنیت است اما در ایران و همین استان ایلام سالانه بیش از 4 میلیون زائر به صورت پیاده که راهپیمایی به صورت پیاده خطراتی نیز دارد ولی به همت مردم و مسوولان در ایران و عراق تردد و در همه جا از آنان پذیرایی اما کوچک‌ترین حادثه اتفاق نمی‌افتد.

محمدی گلپایگانی امنیت زائران اربعین را عنایت خداوند دانست و اضافه کرد: برقراری امنیت و خادمی اربعین توسط استان ایلام افتخار دیگر این استان خوش نام است.

وی مردم ایلام را دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست و افزود: مسوولان استان ایلام بدانند مردم ایلام سزاوار خدمات بیش از این هستند و هیچ مسوولی حق ندارد در برخورد با ارباب رجوع مماشات و کم کاری کند.

محمدی گلپایگانی در پایان از خدمات 17 ساله حجت‌الاسلام لطفی تقدیر و از خصایص ایشان به نیکی یاد کرد و گفت: امروز سربازی از سنگری به سنگر دیگر رفته و سرباز دیگر جای وی را گرفته است و این آمدن و رفت‌ها طبیعی بوده و ان شاءالله تجارب حجت‌الاسلام لطفی برای حفظ نظام و پیشبرد اهداف مقدس آن استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر