وزیرریزان پاییزی!

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۱۷
وزیرریزان پاییزی!

گروه ایران|

 آینده چینش کابینه دولت بیش از گذشته در ابهام فرو رفته است. صندلی وزرای اقتصاد و رفاه خالی شده، جایگاه وزرای راه، مسکن و شهرسازی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هم متزلزل است. چنانکه در چند هفته اخیر بارها خبر استعفای شریعتمداری و آخوندی منتشر شده و رفتار آنان هم نشان می‌دهد این خبر‌ها بیش از آنکه به شایعه نزدیک باشد، به واقعیت می‌ماند. در این بین اسامی جایگزین‌ها هم فراوان است؛ از حناچی و چهره ناشناخته‌ای همچون حاج محمدی برای وزارت راه گرفته تا رحمانی و ویسه برای وزارت صمت.

   پیام خانه ملت به دولت

این هیاهو در کابینه دولت پس از آن رخ داد که با به‌هم ریختن اوضاع اقتصادی، بیش از 180 نماینده مجلس از طیف‌های گوناگون در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواستند که برخی از وزرا و معاونین را تغییر دهد. هر چند گمان می‌رفت با این نامه نمایندگان و فضای عمومی، روحانی دست به تغییر کابینه بزند؛ اما او برای مدتی به این نامه وقعی ننهاد تا مجلس خود دست به کار شود. علی ربیعی و مسعود کرباسیان دو قربانی بی‌توجهی روحانی به نامه نمایندگان بودند. این دو که مدت‌ها بود نمایندگان بر خروجشان از دولت تاکید و امید داشتند روحانی خود دست به تغییر آنان بزند. اما روحانی در آن روزها چنین نکرد تا دومینوی تغییر وزرای دولت با استیضاح آنان آغاز شد. دومینویی که تا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم پیش رفت، اما به یک‌باره برای مدتی متوقف ماند.

اما این توقف خیلی کوتاه بود. نمایندگان که گمان می‌کردند روحانی پس از این دو استیضاح و رای منفی به پاسخ‌های خود او در جلسه سوال از رییس‌جمهور، دست به کار شده و برخی وزرا را تغییر می‌دهد، چنین نکرد تا نمایندگان استیضاح آخوندی و شریعتمداری را هم به جریان بیندازند. آخوندی که پیش از این چندین بار تا استیضاح پیش رفته بود و شریعتمداری هم از اردیبهشت ماه، پس از برملا شدن تخلفات مربوط به واردات خودرو و تخصیص‌های ارزی تحت فشار است.

   شایعه استعفای آخوندی و شریعتمداری

فشار به این دو وزیر تا آنجا بالا گرفته که برخی از استعفای قطعی این دو خبر می‌دهند. آنطور که یکی از نمایندگان گفته، آخوندی پس از آنکه مطلع شده از دولت کنار گذاشته می‌شود، خود استعفا داده است. علی کرد نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید این خبر عنوان کرد که «در حال حاضر احتمالا این اعلام استعفا به صورت شفاهی بوده باشد و وزیر منتظر اعلام نظر رییس‌جمهور است.»

به گفته این نماینده، «بین برکناری آخوندی و استعفای او بحث است اما در هر صورت آخوندی اعلام استعفا کرده است اما هنوز مشخص نیست که دولت او را برکنار کند یا با استعفایش موافقت کند.»

همین خبر باعث شد تا استیضاح آخوندی که با 50 امضا به هیات رییسه ارسال شده بود، متوقف بماند. در این بین عدم حضور آخوندی در جلسه کمیسیون عمران برای بررسی استیضاح او نیز این گمانه را تقویت کرد که او با 5 سال سابقه وزارت، به‌زودی از وزارتخانه راه، مسکن و شهرسازی می‌رود. هر چند برخی دلیل عدم حضور او در جلسه کمیسیون را به‌دلیل همزمانی دعوت کمیسیون امنیت ملی با این جلسه عنوان کردند.

در این بین، شریعتمداری هم داستانی مشابه آخوندی دارد. او که استیضاحش به هیات رییسه مجلس تقدیم شده بود، دو بار به کمیسیون صنایع مجلس دعوت شد؛ اما در آن شرکت نکرد. عدم حضور شریعتمداری شایعه استعفا یا برکناری او از وزارت صمت را قوی‌تر از گذشته کرد، تا آنجا که نمایندگان در خداحافظی شریعتمداری از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شکی نداشته باشند. یکی از نمایندگان مجلس هم این خبر را تایید کرده است. اما اظهارنظر او نشان می‌دهد که برخلاف شایعات درباره آخوندی مبنی بر برکناری وزیر راه، شریعتمداری همچنان مورد اعتماد دولت است. چراکه به گفته محمد حسین فرهنگی نماینده اصولگرای مجلس « شریعتمداری مستعفی است و به احتمال زیاد به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.»

   احتمالات از چهره‌های جدید در دولت

 از این رو، به نظر می‌رسد قولی که روحانی پیش از سفر به نیویورک به مجلس داده بود به زودی محقق می‌شود. آنجا که او در پیامی به علی لاریجانی گفته بود که مجلس روند استیضاح را متوقف کند؛ چراکه دولت خود خواهان تغییر برخی اعضای کابینه است. اما چه کسی روی صندلی وزارتخانه‌های اقتصاد و کار می‌نشیند و چه کسانی جای آخوندی و شریعتمداری را می‌گیرند. برخی رسانه‌ها از احتمال حضور شاپور محمدی در راس وزارت اقتصاد خبر داده‌اند. اما آنطور که ایلنا نوشته،  جز محمدی، گزینه جدی‌تری نیز برای جایگزینی مسعود کرباسیان وزیر استیضاح‌شده اقتصاد مطرح است. بنابر شنیده‌هایی که به تایید چند نفر از نمایندگان مورد اشاره رسیده، فرهاد دژپسند از جمله گزینه‌های جدی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

به‌گفته یک عضو هیات رییسه مجلس، رضا رحمانی نماینده سابق مجلس و معاون وزارت صمت در دولت روحانی نیز از جمله گزینه‌های جایگزینی شریعتمداری در این وزارتخانه خواهد بود. هرچند صحبت‌های جدی درمورد احتمال معرفی رضا ویسه نیز برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده است.  برای وزارت راه هم گزینه‌های زیادی مطرح شده است. برخی از حاج محمدی برای این وزارتخانه نام برده‌اند که نمایندگان می‌گویند شناختی از او ندارند. احمد امیرآبادی فراهانی نیز از احتمال معرفی حناچی معاون فعلی شهردار تهران برای وزارت راه و شهرسازی خبر داده است. به گفته او «شنیده‌ها حاکی از آن است که عباس آخوندی هم قرار است شهردار تهران شود.» همه این گمانه زنی‌ها دیروز پایان می‌یافت، اگر دولت به وعده خود عمل می‌کرد و اسامی وزرا را به مجلس می‌داد. اما ظهر روز گذشته بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس خبر داد که دولت وزرای پیشنهادی خود را هفته آینده کاری مجلس اعلام می‌کند. از این رو با توجه به تعطیلی هفته آینده پارلمان باید دو هفته دیگر منتظر ماند و دید تغییرات همانی است که در رسانه‌ها منتشر شده یا آنکه روحانی همه را با معرفی وزرای جدید شگفت‌زده می‌کند.

 

ارسال نظر