دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۵۱
دیر  و  زود  دارد، اما سوخت و سوز ندارد

با توجه به اهمیت موضوع دستگیری متهم پرونده سکه ثامن در خارج از مرزهای کشور سخنگوی دستگاه قضا صحبت‌هایش را با تشریح ابعاد و وزوایای گوناگون این پرونده اختصاص داد. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ما همیشه توصیه می‌کنیم افرادی که مرتکب هر جرمی شده‌اند از کشور خارج نشوند گفت: «بین مجرمی که فرار کرده و از طریق اینترپل به کشور بازگردانده شده با مجرمی که در داخل دستگیر شده است فرق بسیار هست.»سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مقابله با حاشیه‌سازی‌های رییس دولت‌های نهم و دهم هم اشاره کرد که «برخورد با این تحرکات دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.» غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: ما همیشه توصیه می‌کنیم افرادی که مرتکب هر جرمی شده‌اند از کشور خارج نشوند و در داخل کشور باشند و از خودشان دفاع کنند.این افراد اگر دفاع کردند و موجه بود که تبرئه می‌شوند اما اگر حتی محکوم شدند چه بسا مجازات اینکه از کشور هم فرار کرده کار وی را سنگین‌تر خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت ایران هم می‌تواند تلاش کند و برخی از مجرمان را به کشور برگرداند. بین مجرمی که فرار کرده و از طریق اینترپل به کشور بازگردانده شده با مجرمی که در داخل دستگیر شده است فرق بسیار هست.: توصیه می‌کنم به کسانی که به هر دلیلی جرمی مرتکب شده و متهم شده‌اند و در خارج از کشور هستند، خودشان برگردند حتما به نفعشان است و از ارفاقات قانونی می‌توانند استفاده کنند. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امیدواریم آنهایی هم که بیرون هستند و نخواستند برگردند، نیروهای قضایی و انتظامی بتوانند با کمک پلیس بین الملل آنها را به کشور برگردانند. البته متاسفانه برخی از کشورها هم به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند و حتی در مفاسد اقتصادی حاضر نیستند همکاری لازم را برای دستگیری و استرداد مجرمان داشته باشند اما برخی از کشورها هم که با آنها معاهداتی داریم همکاری لازم را خواهند داشت و متهمان به کشور بازگردانده خواهند شد.

     راهکار مقابله با احتکار

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد نحوه برخورد دستگاه قضا با عاملان گرانی‌های اخیر و محتکران اظهار کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن حضور دارند در خصوص این مشکلات به صورت جدی برنامه‌ریزی شده و پیگیری خواهد شد . در جلسه روز گذشته این شورا، در مورد کنترل گرانی‌ها و محتکران و چگونگی برخورد با آنها تصمیماتی گرفته شده است که امیدوار هستیم این تصمیمات موثر واقع شود که تا امروز هم نتایج خوبی داشته است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا در مورد مدارای دستگاه قضا با مسوولان سابق کشور از جمله احمدی‌نژاد که اتهاماتی را علیه این دستگاه مطرح کرده‌اند، گفت: قبول دارم با بعضی از افراد برخورد نشده اما مطمئن باشید با هر کسی که مرتکب جرمی بشود رسیدگی خواهد شد.به قول معروف« دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: با کسانی که امروز در امور ارز و سکه یا مایحتاج مردم و مسائل پولی اخلال ایجاد می‌کنند دستگاه قضا هیچ اغماضی نخواهد داشت.

     برخورد با مجرمان نباید به تولید لطمه بزند

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در شرایطی که یکی از مسائل اصلی، معیشت مردم است باید به تولید داخلی و سرمایه‌گذاری اقتصادی سالم و به هر آنچه که به اشتغال کمک می‌کند کمک کنیم. هدف‌گذاری‌مان کمک به تولید و اشتغال باشد البته برخورد با مفسدان و مجرمان باید به گونه‌ای باشد که به این امر لطمه نخورد. وی تاکید کرد: از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها هم باید استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها را روی هم بگذاریم تا زودتر به نتیجه برسیم و دشمن را ناامید کنیم.  محسنی اژه‌ای گفت: کار ما چون سخت است صبر و حوصله بیشتری باید در کارمان داشته باشیم به ویژه در بخش دادسرا و جرایم کیفری کار بسیار سخت‌تر است و صبر بیشتری را می‌طلبد. تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها هم در جاهایی که امکان آن وجود دارد باید انجام شود چون مردم دوست دارند بسیاری از مسائلی که جنبه اجتماعی پیدا می‌کند زودتر حکم آن اجرا شود زیرا

 اگر صدور حکم زیاد طول بکشد شیرینی و حلاوت کار را مردم نمی‌چشند و بازدارنده نیست.

معاون اول قوه قضاییه همچنین از قضات خواست که وقتی حکمی صادر شده است هر چه زودتر اجرا شود و مشورت در کار و برگزاری جلساتی برای فهم درست قانون را هم از دیگر موارد لازم برای قضات و کارکنان قضایی دانست.

     امروز ببینید ما کجا هستیم و صدام کجا

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت باید همه تلاش و اقداماتش را برای رفع مشکلات مردم که برخی از آنها قابل حل است به‌کار ببندد که تاکنون هم به کار بسته است و قوه قضاییه هم تمام قد ایستاده و دولت را کمک می‌کند. او با اشاره به اینکه در کشور ما وظایف و اختیارات هر سازمان و نهادی براساس قانون اساسی مشخص شده است، افزود: اگر همه ما به قوانین الهی و همچنین قوانینی که در کشورمان وضع شده است، پایبند باشیم قطعا سعادت دنیا و آخرت ما تضمین خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ما در قوه قضاییه باید پناهگاه و ملجاء مردم در تظلماتشان باشیم؛ تحقق و گسترش عدالت هم از وظایف اصلی ماست که هدف تمامی انبیاء هم تحقق عدالت بوده است.

محسنی اژه‌ای ایجاد امنیت و فضای امن اجتماعی با کمک دیگران را از دیگر وظایف دستگاه قضا برشمرد و خطاب به قضات و کارکنان دستگاه قضا، گفت: از کمبودها و کاستی‌های حوزه قضا همچون کمبود کادر قضایی، بودجه و نیروی انسانی و ابزار و تجهیزات و فشارها و استرس‌هایی که بر قضات وارد می‌شود اطلاع دارم، اما ارزش کار ما در نزد خداوند بسیار بالاتر از این زحمات است.

وی ادامه داد: دشمن علیه چند نهاد در کشور ما بیشتر سمپاشی می‌کند که قوه قضاییه یکی از آنهاست، چون اگر ما قوی باشیم آنها در خطر می‌افتند. معاون اول قوه قضاییه در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: باید ببینیم که خروجی کار ما به چه شیوه‌ای بوده و مردم راضی هستند از اقدامات ما یا خیر، چون رضایت مردم مهم‌ترین مساله است.

وی افزود: البته برخی از اتهامات اثباتشان در کشور ما بسیار مشکل است و برخی هم قابل اثبات نیستند که در اینگونه موارد دستگاه قضا تمام تلاش خود را کرده اما شاید مردم از نتیجه کار راضی نباشند که در نهایت باید مردم این را بدانند که دستگاه قضا تمام تلاش خود را کرده است.

 

ارسال نظر