هر روز بر قدرت دفاعی خود خواهیم افزود

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۳۳
هر روز بر قدرت دفاعی خود خواهیم افزود

ایران|

«ایران هر روز بر قدرت دفاعی خود می‌افزاید.»این عباراتی است که رییس‌جمهوری روز گذشته با استفاده از آنها تلاش کرد تا جان مایه دکترین دفاعی و نظامی کشورمان را تشریح کند. عباراتی که با توجه به تلاش دشمنان برای ایجاد ناامن‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و...در کشورمان به نوعی وصف الحال اکثریت قریب به اتفاق ایرانیانی است که امنیت را در کنار اقتصاد و معیشت و... مهم‌ترین ضرورت دوران حساس فعلی می‌دانند.

 روحانی اما با بازخوانی مسیری که مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی 8ساله طی کرده و با اشاره به این واقعیت که در طول 40سال گذشته دشمنان همواره به دنبال فشار به ایران بوده اند؛ رمز مانایی و ماندگاری این سرزمین را لطف خداوند و همبستگی ملی ایرانیان و حضور در صحنه ارزیابی کرد؛ راهبردی که به اعتقاد رییس‌جمهوری چنانچه امروز هم در مقابله با مکر دشمنان به کار گرفته شود؛ همان نتایج درخشانی را به بار خواهد آورد که پیش از این در جریان جنگ تحمیلی و دوران پس از آن به وجود آمد.

روحانی با تحلیل رفتاری ترامپ و صدام؛ آنها را نمونه‌ای از دولتمردانی معرفی کرد که نسبت به معاهده‌های بین‌المللی بی‌توجهی نشان داده‌اند و همین رفتار عامل بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شد. موضوعی که به اعتقاد رییس دولت دوازدهم برای شرایط امروز کشورمان می‌تواند یک درس باشد و باید از آن استفاده کرد.

در این مراسم پس از سخنان رییس‌جمهور یگان‌های نمونه نیروهای مسلح به همراه بخشی از تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی کشورمان از مقابل جایگاه رژه رفتند.

رییس‌جمهور خطاب به بدخواهان کشور با تاکید بر اینکه هر روز بر قدرت دفاعی خود خواهیم افزود و با فشارهای شما، قدر موشک‌های خود را بیش از گذشته می‌دانیم، تصریح کرد: عشق ما کربلا و درس ما از عاشورا، عزت و استقامت است و ما درس خود را از امام حسین (ع) آموخته ایم.

به گزارش پاد، روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس در جوار حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد، با تقدیر از حضور پرشکوه مردم در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان به ویژه در تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور، گفت: امسال این مراسم بیش از هر سال دیگر دارای شکوه و عظمت بود. همه ما مدیون فرهنگ کربلا و خون شهیدان آن بیابان سوزان در سال ۶۱ هجری هستیم.

  درس‌های تاریخ برای امروز

رییس‌جمهور با بیان اینکه آغاز جنگ ۸ ساله با یک علامت شروع شد و آن زیر پا گذاشتن یک معاهده دو جانبه بین ایران و عراق بود، گفت: تجاوز صدام به این بهانه آغاز شد که او معاهده ۱۹۷۵ را به اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی‌دانست با اینکه مدت‌ها برای آن معاهده مذاکره شده بود و شخص صدام زیر آن را امضاء کرده بود، اما شروع جنگ با پاره کردن آن معاهده در مقابل تلویزیون بود و پس از آن حملات گسترده علیه شهرهای کشورمان انجام گرفت.

روحانی اظهار داشت: امروز بعد از ۳۸ سال حادثه صدام و تجاوز آن و زیر پا گذاشتن معاهده، یک‌بار دیگر تکرار شده است وهمان دولتی که مشوق سایر دولت‌ها برای نشستن پای میز مذاکره بود و برای یک جمله ۱۷ شبانه‌روز وقت مذاکره‌کنندگان را گرفت و بعد از ۱۲ سال فشار در برابر منطق دیپلمات‌های ما سر فرود آورد و قراردادی را امضاء کرد که به نفع همه کشورها، منطقه و جهانیان بود، آغازگر یک جنگ شده است و دوباره متجاوز و فردی که به هیچ یکی از قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، در برابر تعهدش که با تأییدشورای امنیت سازمان ملل، توافقی بین‌المللی شده متعهد نیست و آن را زیر پا گذاشته است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز جنگ قبلی بار دیگر تکرار می‌شود. آن روز یکی از اذناب امریکا در برابر ملت ایران بود و پشت سرش همه قدرت‌ها حضور داشتند، اما امروز دیگر جنگ نیابتی نیست و امریکا مستقیم در برابر ملت ایران است و پیمان‌شکنی و خارج شدن از عهد و پیمان را او آغاز کرده است.

روحانی تأکید کرد: ملت ایران در اولین مرحله امریکا را مأیوس کرد و همان‌گونه که در روزهای اولیه جنگ ایستادگی مبارزین ما صدامیان را از اهدافشان مأیوس کرد، این‌بار هم مردم دشمن را مأیوس کردند.

  هدف اصلی ترامپ از خروج از برجام

رییس‌جمهور گفت: ترامپ هم به ظاهر از برجام خارج شده است، اما هدف اصلی او ضربه به اصل انقلاب و نظام اسلامی است.

روحانی افزود: صدام، با وجود ۸ سال تلاش با حمایت همه قدرت‌ها، به اهدافش دست نیافت و نتوانست معاهده ۱۹۷۵ را عوض کرده، مرزها را تغییر دهد و یا اینکه نظام مستحکم ایران را با تغییر مواجه کند و هر چه زمان گذشت ملت ایران قوی‌تر و نیروهای مسلح ما مستحکم‌تر شد و پس از ۸ سال پیروزی نظامی، اخلاقی و سیاسی در اختیار ملت ایران قرار گرفت و توانستیم سرزمین‌مان را پس بگیریم و شورای امنیت سازمان ملل نیز صدام را آغازگر جنگ شناخت و همه کشورهایی که از صدام حمایت می‌کردند، بعدها به نوعی اظهار پشیمانی کردند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: عین این ماجرا برای ترامپ پیش خواهد آمد و آنچه بر سر صدام آمد، بر سر امریکا و ترامپ خواهد آمد. ما آغازگر جنگ نیستیم؛ همانطور که در سال ۵۹ آغازگر جنگ و تجاوز نبودیم و تنها دفاع و مقاومت و ایستادگی کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: توطئه‌های فراوانی در سال ۹۵ و ۹۶ رخ داد به نحوی که می‌خواستند ما را تحریم و عصبانی کرده تا ما از برجام خارج شویم و همه مسوولیت‌های حقوقی و قانونی خروج از برجام را به گردن ما بیندازند، اما متانت، تدبیر، ایستادگی و آرامش جمهوری اسلامی ایران باعث شد این توطئه دشمنان خنثی شود.

رییس‌جمهور افزود: در مرحله دوم ترامپ فکر می‌کرد که اگر از برجام خارج شود، ساعتی بعد ایران نیز از برجام خارج شده و می‌تواند پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده و ما را محکوم کند.

روحانی ادامه داد: در مرحله سوم، ترامپ می‌خواست متحدانش را در کنار خود داشته باشد و اروپاییان را با خود همراه کند تا آنها نیز از برجام خارج شوند اما به جز دو رژیم منفور در منطقه ما، هیچ دولت و ملتی از او حمایت نکرد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز در سراسر دنیا، پیروزی سیاسی، حقوقی و اخلاقی از آن ملت ایران است و ما به سازمان بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت برده‌ایم و امریکا از این اقدام عصبانی است.

روحانی با اشاره به اینکه هر حکمی در دادگاه بین‌المللی لاهه داده شود، در نهایت ملت ایران پیروز و قهرمان این صحنه خواهد بود، گفت: ما به عهد خود و قوانین بین‌المللی و شورای امنیت احترام گذاشتیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی را امریکا علیه ایران، آغاز کرده است، گفت: پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ ۸ ساله خواهد بود؛ همزمانش کوتاه‌تر و هم تجربه ما بسیار بیشتر و هم دشمن از هر زمان دیگر ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب در کنار صدام جمع شدند و امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار امریکا را محکوم می‌کنند.

روحانی گفت: ما مطمئناً در برابر ترامپ پیروز می‌شویم البته در جنگ تحمیلی مردم ما آزار و اذیت فراوان دیدند و برخی از مردم جانباز و شهید شدند، اما دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد و ملت ایران دشمن را پشیمان کرد. امروز نیز دشمن نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد و ما نخواهیم گذاشت که امریکایی‌ها بخواهند ملت ما را به زانو درآورند، بی‌تردید مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و خواهند آورد، اما ما قادریم از این پیچ تاریخی عبور کنیم و مردم می‌توانند به آینده نظام، تدبیر خود راهبری رهبری و تلاش دولت اطمینان داشته باشند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: اینکه آنها از موشک‌های ما عصبانی هستند به معنای آن است که امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است پس با این سخن آنان ما قدر موشک‌های خود را بیشتر می‌دانیم.

روحانی خطاب به دشمنان ملت ایران گفت: شما می‌گویید که ما در منطقه خودمان حضور نداشته باشیم، اما سوال این است که شما از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر چرا در این منطقه حضور دارید. ما سال‌ها حافظ خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و باب المندب بودیم و امروز کشتی‌های ما از این منطقه و کشتیرانی در این مناطق حمایت می‌کنند و این را آمارها و کشتی‌هایی که در منطقه تردد دارند، گواهی می‌دهند.

 

ارسال نظر