زمان خالی‌کردن پشت دولت نیست

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۴۹۳
زمان خالی‌کردن پشت دولت نیست

گروه ایران|

حیاط دولت دیروز رنگ و بوی پارلمانی داشت؛ آنجا که رحمانی فضلی درباره طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان و اینکه این طرح در صورت تایید شامل حال شهرداران می‌شود یا نه؛ سخن گفت، حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت هم به سوالات درباره سرنوشت لوایح مالی پاسخ داد. حسن روحانی هم در جلسه هیات دولت در سخنانی، مخالفان خود را از حمله به دولت بر حذر داشت و گفت که کسی فکر نکند با تخریب دولت در انتخابات سال آینده و سال 1400 رای جمع می‌کند. روحانی همچنین نسبت به بزرگنمایی نرخ ارز در اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت که ارز در اقتصاد ایران، براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است.رییس‌جمهور ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت گفت و با اشاره به اینکه امروز می‌توان صحنه‌های عاشورا را ترسیم کرد، افزود: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبروی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است. روحانی با اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز امریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران بسیار بد در تاریخ امریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در امریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ امریکا کمتر اتفاق افتاده است.

   فاصله متحدین امریکا با دولت ترامپ

رییس‌جمهور افزود: امروز متحدان امریکا از لحاظ سیاسی در کنار آنها قرار نداشته و حتی متحدین سنتی امریکا نیز از این کشور فاصله گرفته و نسبت به این فاصله گرفتن افتخار می‌کنند و این در حالی است که زمانی آنها برای اینکه در کنار امریکا بودند، افتخار می‌کردند.روحانی با بیان اینکه امروز به جز چند کشور معدود معلوم‌الحال هیچ‌کس در کنار امریکا قرار ندارد، گفت: امروز امریکا در بدترین شرایط جهانی قرار گرفته و حتی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و دادگاه دادگاه کیفری بین‌المللی با سیاست‌های امریکا موافق نیستند.رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز امریکا بدترین شرایط را در درون خود دارد، تصریح کرد: امروز ایران با وجود اینکه با جنگ اقتصادی ناخواسته روبرو است و در برابر افرادی قرار گرفته که به هیچ قانون بین‌المللی احترام نمی‌گذارند، اما روحیه و ایستادگی ملت ایران به ویژه در این ایام که پرچم امام حسین (ع) به اهتزاز در می‌آید، مثال‌زدنی است.

 روحانی ادامه داد: اگر مشکلی وجود داشته و احتمال عدم ایستادگی از سوی برخی می‌رود، پرچم عاشورا و کربلا همه این افسون‌ها را باطل و تبلیغات یکساله دشمنان را می‌زداید و مردم باز سرمشق‌شان امام حسین (ع) و اصحاب و یاران آن حضرت خواهد بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز هم ندای امام حسین (ع)

را می‌شنویم که فرمود «اگر آماده فداکاری هستید، حسین (ع) عازم است و شما را دعوت می‌کند»، گفت: امروز امام حسین (ع) ما را دعوت می‌کند و ما این ندا را با گوش جان می‌شنویم و خوش به حال آن کسانی که به این ندای امام حسین (ع) پاسخ مثبت می‌دهند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه راه امام حسین (ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار داشت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم بطور نابجا و غلط وجود ندارد.

  رسالت سنگین صاحبان تریبون

 روحانی افزود: امروز صاحبان تریبون، رسانه‌دارها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، چرا که امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسوولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند، بار بسیار سنگینی بر دوش دارند.رییس‌جمهور با بیان اینکه مسوولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از اینکه ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم. روحانی با اشاره به اینکه نباید نادرست و ناعادلانه سخن گفته و حقایق را به مردم نگوییم، تصریح کرد: البته مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود، چرا که جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود، اما این جنگی است که مطمئن هستیم، پیروزی نهایی با ماست و دشمن را در آن شکست خواهیم داد.

   نقش 10 درصدی ارز در اقتصاد ایران

رییس‌جمهور با انتقاد از عدم گفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی (GDP) را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است.روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود 7 هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم، می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد یا 1.3 درصد است.رییس‌جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.روحانی با بیان اینکه نباید به مردم ظلم کرده و آنها را نسبت به آینده مأیوس کنیم، گفت: عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید و این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم، اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم.

  سخنان رهبری نقطه ابهامی نگذاشت

رییس‌جمهور ادامه داد: با مقایسه رشد اقتصادی در 4 سال گذشته نسبت به 35 سال گذشته، در می‌یابیم که این رشد بطور متوسط 2 برابر بوده است. صاحب‌نظران، متخصصان و صدا و سیما می‌توانند این را بررسی کنند اما بحث اینجاست که اگر اینگونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی‌گوییم. روحانی افزود: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات کشور تغییر کرده و تراز تجاری ما نسبت به پارسال بهتر بوده است، اما به محض اینکه دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.

رییس‌جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند.

 روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی به وجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد و پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، اظهار داشت: برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.

   لوایح مالی ارتباطی با برجام ندارد

معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز که پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت، گفت: عده‌ای در مجامع مختلف می‌گویند که FATF موضوعی از برجام است، اما باید بگویم که این لایحه هیچ ربطی به برجام ندارد.

حسینعلی امیری افزود: در برخی از محافل 4 لایحه مالی را به برجام ارتباط می‌دهند، در حالی که هیچ ربطی به برجام ندارد و برای استاندارد‌سازی و سر و سامان دادن به نظام بانکی، ارتباط بانک‌های جمهوری اسلامی ایران با بانک‌های دیگر دنیا و موسسات مالی دنیا به این لوایح نیاز است.او تصریح کرد: با توجه به ضرورت و نیازی که کشور به این لایحه دارد ان‌شاءالله در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود. سه مورد از این لوایح از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است، یک موردش نهایی شده و دو مورد دیگر آن میان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است و مورد چهارم منتظر رای نمایندگان محترم مردم برای کشور لازم است.معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: تهیه و تدوین این لوایح به عنوان یکی از ضرورت‌های کشور برای ساماندهی امور مالی و بانکی در مجامع مالی بین‌المللی و بانک‌های بین‌المللی و موسسات مالی دنیا است.

   درخواست استفساریه

 برای بازنشستگی شهرداران

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند، اظهارکرد: شب‌هات و برداشت‌های متفاوتی از متن این قانون انجام شده است. رییس مجلس در زمان تصویب این قانون اشاره کرد که این قانون شامل شهرداران هم می‌شود، اما حقوقدانان یا شورا در تفسیر این قانون نوعی برداشت دارند که شامل شهرداران نمی‌شود.او در ادامه افزود: ما اگر مجبور شویم به مجلس استفساریه می‌دهیم تا آنها جواب ما را بدهند. منتظریم تا تفسیر دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را هم بگیریم و اگر مورد اختلافی بود، از مجلس استفساریه می‌گیریم.

وزیر کشور در ادامه درباره آخرین تمهیدات برای سفر اربعین تصریح کرد: اخیرا سفر به بغداد داشتم و با وزیر کشور عراق دیداری داشته و تفاهمنامه‌ خوبی امضا کردیم. طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد طرف مقابل مسیرهای جدیدی به ما داده و به لحاظ امنیتی نیز کمک بیشتری به ما بکند. یکی از موضوعاتی که هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم در مورد قیمت ارزی است که باید تخصیص داده شود. آنها رقمی پیشنهاد کرده بودند و نظر ما این است که باید این رقم را متعادل‌تر کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اگر دولت عراق همکاری کند، هنوز جا دارد که مبلغ ویزا پایین بیاید، گفت: در مورد نرخ ارز نیز باید در داخل کشور و در دولت تصمیم‌گیری شود.وزیر کشور درباره احتمال لغو روادید سفر اربعین اظهارکرد: ما موافق لغو روادید هستیم ولی طرف عراقی موافق نیست.

  ابراز نگرانی از زیاده روی

در یافتن جنس‌های احتکار شده

علیرضا آوایی وزیر دادگستری هم در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شعب تجدید نظر قاچاق در خیلی از استان‌ها نبود. تقریبا الان در اکثر استان‌ها شعب ما فعال شده است. شعب خود تعزیرات هم توسعه خوبی داشته است.

او ادامه داد: هم قضاوت خود دوستان ما در وزارت صمت و هم در دولت این است که تعزیرات در دوره فعلی خیلی فعال بوده است. کارشان از یک جهت بسیار مهم و مفید خواهد بود از این جهت که به سرعت به پرونده‌ها رسیدگی کنند. اینکه در ایام تعطیل حضور داشته باشند و در گشت‌ها شرکت کنند، استفاده از ظرفیت قوه قضاییه در مقاطعی که لازم است از جمله موضوعاتی است که تعزیرات در این دوره مد نظر قرار داده است.

آوایی همچنین گفت: من همیشه در رابطه با تعزیرات نگرانی‌ داشتم و به نظرم این نگرانی بر اساس تجارب بنده است و فکر می‌کنم خیلی نگرانی بی‌ربطی نباشد. من فکر می‌کنم یک دفعه خدای نکرده در تعزیرات یا در بخش‌های دیگر به خاطر فشار جوها و مطالبات بحق مردم و یا به خاطر فضای ایجاد شده از تعادل و اعتدال خارج شویم.او افزود: به همین مقدار که جنس‌های پیدا شده توسط تعزیرات می‌تواند مفید و موثر باشد و مردم را راضی کند زیاده‌روی در این کار می‌تواند آنها را ناراضی کند.

 

ارسال نظر