فرمان رهبری ایران برای تحصیل کودکان افغان ستودنی است

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۱۹

باید به ایران کمک کنیم تا پناهندگان را ثابت نگه دارند

به فاصله یک روز بعد از اظهارات مقامات امریکایی درخصوص نبود امکانات برای اقلیت‌های دینی و قومی و مهاجران در ایران کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از نقش بی‌بدیل ایران برای حمایت از مهاجران و پناهندگان در کشورمان صحبت کرد. « فیلیپو گرندی» کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که به تهران سفر کرده است، روز گذشته نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ،  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و در نهایت ذوالفقاری معاون وزیر کشور،  دیدار و گفت‌وگو کرد.  اظهاراتی که نشان می‌دهد بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات امریکایی ایران نه تنها فضای مناسب جهت بالندگی و شکوفایی استعدادهای اقلیت‌های ایرانی را فراهم کرده، بلکه در مواجهه با مهاجران و پناهندگان نیز عملکرد مطلوبی داشته است؛ عملکردی که از منظر پروفسور فیلیپو گرندی قابل ستایش و ارزشمند است. مهاجرانی که ایران سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را برای ارتقای سطح آموزشی و مهارتی آنها انجام می‌دهد؛ فعالیت‌هایی که چنانچه اقدامی در خصوص آنها صورت نگیرد در ادامه تبعات فراوانی را برای کشورهای اروپایی و... به دنبال خواهد داشت.   فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تصریح کرد: به نظر من فرمان رهبر انقلاب اسلامی برای تحصیل کودکان افغانستانی در ایران از جمله پیشرفته‌ترین سیاست‌ها در خدمات رسانی به پناهندگان محسوب می‌شود و اقدامی ستودنی است. به گزارش ایرنا «فیلیپو گرندی» دیروز در جریان بازدید از اردوگاه و مرکز خدمات اداری اتباع خارجی سلیمان خانی واقع در تهرانسر پایتخت اظهارداشت: دولت ایران تلاش و اهتمام ویژه برای خدمات رسانی به پناهندگان دارد. او تاکید کرد: ایران سیاست‌های خاصی برای ارایه خدمات به پناهندگان دارد و می‌تواند به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شود. گرندی سفرش به ایران را برای دومین بار در این مسوولیت اعلام کرد و اظهارداشت: تلاش تیم سازمان ملل مستقر در ایران و نیز دفتر مرکزی برای ارایه خدمات به پناهندگان مضاعف است و ما تلاش می‌کنیم حمایت‌های مالی از فعالیت‌های مربوط به پناهندگان در ایران داشته باشیم. کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یادآور شد: در جریان بازدید از حوزه‌های اداری این مرکز امور پناهندگان مشاهده کردم که کارها دقیق و خوب انجام می‌شود و تمامی پناهندگانی که مدرک دارند با مراجعه به این مرکز می‌توانند کارهای اداری خود را انجام دهند. گرندی همچنین به برگزاری کنفرانس افغانستان که قرار است در ماه نوامبر در ژنو برگزار شود اشاره و بیان کرد: این کنفرانس فرصت خوبی برای دریافت کمک‌های بیشتر بشردوستانه برای ارایه خدمات به پناهندگان است. او با اشاره به جنبه‌های مختلف اجتماعی در ارایه خدمات به پناهندگان در این مرکز به ویژه مسائل مربوط به پیشگیری از اعتیاد و نیز جنبه‌های آموزشی و بهداشتی بیان کرد که این نوع از خدمات برای او جالب توجه بوده است.

    افزایش تمایل پناهندگان افغان

برای مهاجرت به اروپا

 معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور می‌گوید: بسترهای ناامنی در افغانستان رو به گسترش است خصوصا با کوچ تکفیری‌ها به این کشور، شرایط وخیم‌تر شده است.در وضعیت کنونی پناهندگان افغان تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند و حتی تمایل به مهاجرت به اروپا نیز افزایش یافته است. حسین ذوالفقاری در نشست «فیلیپو گرندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با سفرای خارجی مقیم ایران با اشاره به احتمال تشدید درگیری‌ها در افغانستان گفت: مشکل مردم افغانستان امنیت و معیشت است و تا زمانی که این مسائل در کشورافغانستان حل نشود، امید چندانی به بازگشت پناهندگان نیست و حتی باید شاهد مهاجرت‌های بیشتری نیز باشیم. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: وضعیت منطقه نیز باثبات نیست و اقدامات امریکا نیز این امر را تشدید کرده است.همچنین تصمیمات و اقدامات رییس‌جمهور امریکا زمینه‌های درگیری و بحران را در منطقه خصوصا افغانستان افزایش داده است.

او افزود: با این شرایط مهاجرت‌ها افزایش می‌یابد و باید توجه کرد که این موج مهاجرت‌ها به اروپا در آینده بر ترکیب جمعیتی این کشورها تاثیر خواهد گذاشت و مشکلاتی را برای این کشورها به بار خواهد آورد. معاون وزیر کشور گفت: باید از کشورهایی که میزبان مهاجران هستند و همچنین کشورهایی که داوطلبانه به میزبانان مهاجران کمک می‌کنند تشکر و قدردانی کرد. او با اشاره به مسائل اخیر پیرامون برجام و تاثیر آن بر پناهندگان خارجی در ایران گفت: این موضوع به صورت غیرمستقیم تاثیرگذار بود چراکه با کاهش ارزش ریال میزان درآمدها کاهش یافت که این امر موجب تمایل مهاجران غیرقانونی و حتی پناهندگان مجاز افغانی به مهاجرت به اروپا شده است. اما این موضوع تاثیری در خدمات رسانی دولت به پناهندگان نداشته است و این خدمات کم نشده است. ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هر سال حدود 700 هزار مهاجر غیرمجاز افغان به کشورشان بازگردانده می‌شود که این موضوع با بازگشت داوطلبانه تفاوت دارد چراکه بازگشت داوطلبانه مربوط به مهاجران قانونی است. معاون وزیر کشور گفت: از سال گذشته تلاش کردیم تا اقدامات جدیدی را درخصوص مهاجرین داشته باشیم که یکی از این موارد کاهش هزینه‌های اتباع خارجی در ایران بود. تمدید کارت‌های آمایش را تقریبا مجانی کردیم. پرداخت‌های آنها در برخی از موارد به یک دهم کاهش یافت چراکه بر این باور بودیم که هزینه حضور مجاز را کاهش دهیم تا افراد به صورت غیرقانونی اقدام به ماندن در ایران نکنند. او یکی دیگر از اقدامات جدید در این حوزه را امکان سفر نسل سوم افغانی‌های ساکن در ایران به افغانستان اعلام کرد و گفت: این افراد در ایران متولد شده و زندگی کرده‌اند و شناختی از کشور خود ندارند که با این امکان می‌توانند با کشور خود ارتباط یابند. این سفر نیازی به ویزا ندارد و می‌تواند زمینه بازگشت به افغانستان را در نسل جدید افغانی‌های مقیم ایران ایجاد کند. ذوالفقاری در خصوص روادید اتباع افغان نیز گفت: هزینه 300 یورو و شرط خرید بلیت هواپیما از روادید ایران حذف شد تا افغان‌ها حداقل به صورت قانونی به ایران سفر کنند همچنین به کنسولگری‌ها اجازه صدور 550 هزار روادید در سال را دادیم و حتی در خصوص ایجاد کنسولگری‌های جدید نیز به دولت افغانستان اعلام آمادگی کردیم.

    ایران تحقق و تجسم عینی ایفای مسوولیت جهانی در زمینه پناهندگان است

فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این نشست گفت: این سفر من دارای چندبخش است که در ایران پس از تهران از مشهد بازدیدی خواهم داشت و سپس به افغانستان و بعد پاکستان سفر می‌کنم که در مجموع تمرکز من در دیدارها و برنامه‌های این سفر بر بحث پناهندگان افغانی است.

کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان خاطرنشان کرد: ایران تحقق و تجسم عینی ایفای مسوولیت جهانی در زمینه پناهندگان است. حضور ایران در پیمان جهانی انگیزه‌ای است تا این پیمان را سریع‌تر به نتیجه برسانیم.

گرندی خطاب به سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران گفت: به پایتخت‌های خود این پیام را مخابره کنید که این حمایت‌ها را افزایش دهند چراکه مشکلی مانند پناهندگان افغانی در دنیا بسیار مهم است و باید به کشورهایی چون ایران کمک کنیم تا این پناهندگان را ثابت نگه دارند و به کشور افغانستان نیز کمک کنیم تا این افراد به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند. باید تمام کشورها در زمینه پناهندگان مشارکت کنند و به نوعی سهم خود را در این زمینه ایفا کنند.

وزیر کشور در دیدار کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد: توقع این است که از تعارفات خارج شده و اروپا و کشورهای توانمند هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که پناهندگان به کشورها تحمیل می‌کنند را تقبل کنند.

 

 

ارسال نظر