پاسخ منفی پارلمان به ادعاهای نماینده اصولگرا

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۳۱
پاسخ منفی پارلمان به ادعاهای نماینده اصولگرا

گروه ایران|

پاسخ‌های ظریف به سوال نماینده عضو جبهه پایداری درباره آنچه او «باند نیویورکی»‌ها خواند، اکثر نمایندگان را راضی کرد؛ به غیر از 67 نماینده احتمالا اصولگرا که با رای منفی خود، تاکید کردند همچنان با سیاست خارجی دولت اختلاف جدی دارند. روز گذشته وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوال سه نماینده به مجلس آمده بود؛ اینکه چرا در مراسم ترحیم جلال طالبانی شرکت کرده، در حالی که تعدادی ضد انقلاب در آنجا حضور داشته‌اند، پاسخ به ادعای تعظیم دربرابر پرچم اقلیم کردستان شمال عراق و در آخر، سوال پرحاشیه کریمی قدوسی درباره دوتابعیتی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، سفر ظریف به فرانسه و باند نیویورکی‌ها.

   اتهامات تکراری نماینده اصولگرا

این نماینده در نطق خود، سفر ظریف به فرانسه را مورد انتقاد قرار داد که به گفته او با حضور وزیر خارجه ایران در فرانسه، اراذل و اوباش بین‌المللی صهیونیستی، سعودی و ضدانقلاب آنجا جمع شده بودند. کریمی قدوسی به همزمانی سفر ظریف با تجمع این گروه‌ها در فرانسه شبهه وارد کرد و خواستار پاسخگویی ظریف در این رابطه شد. او همچنین حضور کارشناسان با تابعیت مضاعف در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به چالش کشید. این نماینده با اشاره به تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی و جمع‌آوری لیستی 100 نفره، مدعی شد که در صفحه اول نام عبدالرسول دری با تابعیت کانادا به عنوان مسوول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی و هسته‌ای آمده است. او در ادامه از محمدعلی شعبانی دیگر عضو هیات مذاکره کننده نام برد و ادعا کرد که «برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیات مذاکره کننده بودند.» اما پیش از این وزیر اطلاعات اتهام جاسوسی به دری اصفهانی را درست ندانسته بود. در همین ارتباط، کریمی قدوسی برای اثبات جرم جاسوسی این عضو مذاکره‌کننده اقدام به انتشار مستندی کرد. به گفته این نماینده اصولگرا دو مستندی که او بخشی از آن را پخش کرد، توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و پیش از این در کمیسیون امنیت پخش شده بود. هرچند مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس پس از سخنرانی کریمی قدوسی تاکید کرد که «وزارت اطلاعات کلیپ منتشره از سوی آقای کریمی قدوسی را قبول ندارد و این موضوع جای بحث دارد.»

سوال سوم کریمی قدوسی داستان باند نیویورکی‌ها بود که پیش از این در اوایل دهه هشتاد از سوی روزنامه کیهان مطرح شده بود. این نماینده اصولگرا با بیان اینکه حضور شما در باند نیویورک فقط حرف بنده نیست بلکه از گذشته اینچنین بیان می‌شده است، گفت: «شما نمایندگان وزارت بهداشت را به بنیاد جورج سوروس معرفی کردید و دو نفر از اعضای این بنیاد وارد ایران می‌شوند. مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص با آنان مشغول مذاکره می‌شود و در پی آن فتنه ۱۳۸۸ به پا شد.»

   دفاع ظریف از مشاورین

اما محمد جواد ظریف آنچه از سوی کریمی قدوسی مطرح شد را رد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیپلمات‌های دوتابعیتی گفت که هیچ کدام از افرادی که نماینده اصولگرا از آنها نام برده، «مقام و مسوولیتی در مذاکرات نداشته‌اند.» حتی به گفته ظریف، در وزارت امور خارجه اگر کسی همسرش تابعیت خارجی داشته باشد، نمی‌تواند کار بکند، چه برسد به خودش. با این حال او تاکید کرد که«استفاده از مشاورین خارجی امکان دارد و این در عرف بین‌المللی موجود است.» ظریف بطور مشخص به دری اصفهانی اشاره کرد در جریان مذاکرات جز خدمت از او و دیگر افرادی که کریمی قدوسی از آنان نام برده، ندیده است. هرچند ظریف اذعان کرد که «اگر مسائل دیگری هم مطرح است، به من ارتباطی ندارد. من مسوول مذاکرات هستم.» ارتباط ظریف با بنیاد سورس از دیگر سوالات کریمی قدوسی بود که وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه گفت: «آنچه که بنده انجام دادم این بود که ارتباطات را در واقع محدود و منظم کردم و آنها موظف بودند هر دفعه به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده داده و بنده اجازه ندهم کاری خارج از منافع ملی صورت بگیرد.»

ظریف افزود: بعدها که آقای کیان تاج‌بخش که نماینده بنیاد جامعه باز در ایران بود دستگیر شد، این موضوع را به عنوان اعتراف مطرح کرد که بنده به ظریف گزارش داده و حتی پیش‌نویس نامه‌ها را تدوین می‌کردم، این یک واقعیت است که بنده به جای اینکه طی این سال‌ها در خانه بنشینم به قدری فعال بودم که همه فکر می‌کردند باید با بنده هماهنگ کنند. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برای اثبات گفته‌هایش از نماینده سوال‌کننده خواست که اگر شبهه‌ای دارد به دفتر مقام معظم رهبری رجوع کند که گفته‌های او را تایید می‌کند. او درباره سفرش به فرانسه نیز گفت نمی‌توان دیپلماسی را به واسطه جلسه «گروهک بی‌مقدار تروریستی» متوقف کرد.

   باند نیویورکی‌ها، مفهومی موهوم

وزیر امور خارجه همچنین باند نیویورکی‌ها که کریمی قدوسی به آن اشاره کرد را یک مفهوم موهوم خواند و گفت: در دهه ۷۰ این موضوع در شبنامه‌های وزارت خارجه مطرح شد. نه چنین باندی وجود دارد نه من رییس آن هستم. اولین بار این عنوان در تیتر روزنامه کیهان استفاده شد و این روزنامه روز بعد با تذکر مقامات عالیه عذرخواهی کرد. افرادی که از آنها صحبت شده بهترین کارشناسان وزارت خارجه هستند که به دلیل یک دعوای صنفی داخلی در وزارت خارجه چنین عنوانی در مورد آنها به کار برده شد.

ظریف درباره دوران نمایندگی خود در سازمان ملل تاکید کرد: من در همه محافل امریکایی صحبت کرده‌ام به جامعه باز، شورای روابط خارجی، شورای آسیایی، مجلس نمایندگان و کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا رفته‌ام. اجازه این کار را داشته‌ام و به عنوان سفیر ایران این کار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقدیم کردم و به همین خاطر مورد تقدیر قرار گرفتم. در پایان پس از قانع نشدن کریمی قدوسی، طرح سوال از ظریف به رای گذاشته شد که نمایندگان با 119 رای مخالف در برابر 67 رای موافق، اعلام کردند که از پاسخ‌های ظریف قانع شده‌اند.

نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نیز از به رای گذاشتن پاسخ‌های وزیر به سوالات او درخصوص تعظیم دربرابر پرچم اقلیم کردستان و حضور در مراسم ترحیم جلال طالبانی به دلیل آنچه مسائل امنیتی خواندند، صرف نظر کردند. هرچند ظریف حضور در مراسم جلال طالبانی را به توصیه سپاه قدس و شورای امنیت ملی عنوان و ادعای تعظیم به پرچم کردستان عراق را هم رد کرد.

 

ارسال نظر