نام دو قاضی متخلف اعلام شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۰:۴۲:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۳۱۷

ایران|

در روزهایی که رفتارهای افراطی برخی حاضران در مراسم مدرسه فیضیه بازتاب‌های وسیعی در افکار عمومی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته است، سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به رفتارهای حاشیه‌ساز این جماعت در قم می‌گوید: « در رابطه با تجمع اخیر برخی روحانیون در قم، در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شده است.» پرونده‌ای که هرچند محسنی اژه‌ای معتقد است رفتار مجرمانه‌ای در آن اتفاق نیفتاده اما پیگیری تحرکات گروه‌های تندرو در حوادثی چون حمله به سفارت عربستان؛ توهین به رییس‌جمهوری رد راهپیمایی روز قدس و...نشان می‌دهد که چنانچه برای مقابله با این رفتارهای افراطی فکری نشود در ادامه قادر است آسیب‌های بیشتری را متوجه منافع ملی کشور کند. اما خبر مهم نشست روز گذشته مربوط به اعلام نام 2نفر از قضات فاسد دادگستری تهران و اصفهان بود که برای نخستین‌بار در تاریخ قضایی کشورمان تجربه می‌شود. قضاتی که بنا بر اظهارات اژه‌ای به دلیل مشکلاتی چون فساد اخلاقی و اخذ رشوه و...متخلف شناخته شده و

بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

در کنار موضوع حواشی مدرسه فیضیه و قضات متخلف؛ موضوعات دیگری مانند برخورد با متخلفان اقتصادی، دادگاه مشایی، فایل صوتی احمدی‌نژاد، رفع حصر، اخبار حول و حوش بنیاد تعاون ناجا، فوت آیت‌الله هاشمی، دوتابعیتی‌ها و پرونده موسسات مالی غیرمجاز و...نیز از جمله موضوعاتی بودند که در نشست روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا مطرح شدند و درباره آنها صحبت شد. محسنی اژه‌ای در یکصد و سی امین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: اتفاقی در روزهای گذشته در قم افتاد و در آنجا مطالبی گفته و شعارهایی داده شد و شعاری نوشته شد که این حرف محکوم و رد شد و قوه قضاییه هم این موضوع را در دستور قرار داد و در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شد و دنبال موضوع است و سیستم اطلاعاتی هم قضیه را دنبال می‌کند.

وی افزود: همانطور که بارها بنده و غیره گفتیم ما در دستگاه قضایی قضات زحمت کش و تعدادی که در تهران و بعضا در شهرستان‌ها می‌بینم داریم و از آنها خجالت می‌کشم از سنگینی و استرسی که آنها در کار دارند. اما افراد معدودی هستند که دچار فساد می‌شوند اعم از مالی و اخلاقی و ... و کسانی که محکوم و سلب صلاحیت می‌شوند را معرفی می‌کنیم. البته مدتی هشدار می‌دهیم و اگر اصلاح نشدند و حکمشان قطعی شد آنها را اعلام می‌کنیم.

   قضات متخلف برکنار شدند

مهم‌ترین خبر نشست روز گذشته مربوط به اعلام نام قضات متخلف سیستم قضایی بود؛ محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی دو نفر حکمشان قطعی شد که آنها را اعلام می‌کنم. یکی رییس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دایم از شغل قضایی در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ قطعی شد. دیگری مجید شکاری فرزند خسرو رییس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام فساد مالی و اخذ رشوه در دادگاه عالی محکوم و حکم قطعی شد و به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شد و رای قطعی است. توصیه می‌کنم که قضات به وسوسه‌های شیطان حتما توجه نکنند.معاون اول قوه قضاییه گفت: ۳۱۱ نفر در رابطه با فساد مالی به اعدام و حبس ابد و حبس‌های ۲۵ و ۲۰ و ۱۰ و ۵ سال و کمتر محکوم شدند که البته کل آمار محکومان اقتصادی ما نیست. اگر هم نیاز به تفسیرش داشتید آن را از دفتر ما بگیرید.

  توضیح دادگاه روز گذشته مشایی

محسنی اژه‌ای در ادامه در رابطه با جلسه دادگاه روز شنبه مربوط به اسفندیار رحیم مشایی عنوان کرد: روز گذشته دادگاه معاون و مسوول دفتر دولت اسبق برگزار شد و اعلام شده بود که این دادگاه علنی است.او افزود: ابتدا گفتند علنی نباشد نمی‌آییم. روز گذشته قرار بود ساعت ۹ در دادگاه انقلاب حضور پیدا کنند، اما گزارش دادند که حاضر نیستیم در جلسه حاضر شویم. اول وقت صبح، کسی مراجعه می‌کند و می‌گوید وکیل است و به وکالت از دو وکیل قبلی اعلام می‌کند که در پرونده ثبت شود وکلای سابق عزل شده‌اند.سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: خود متهم نیز که در جلسات قبل در دادگاه حضور داشته و مستندات آن موجود است رسما متنی با این عنوان می‌نویسد و آن را امضاء می‌کند که «با سلام نظر به برگزاری غیرعلنی دادگاه اینجانب و عدم شرکت در جریان دادگاه قطعا حضور وکلایم آقایان عادت حیدری و علی اصغر حسینی» موضوعیت ندارد، لذا آقایان مذکور را از وکالت در این پرونده شعبه اول دادگاه انقلاب عزل می‌کنم. بدیهی است وکالت نام‌بردگان در سایر موارد کماکان به قوت خود باقی است. در تاریخ ۹۷.۶.۳ وکیل جدید به دادگاه مراجعه می‌کند و می‌گوید وکلا به ایشان وکالت دادند که عزل آنها را به دادگاه اعلام کند تا در پرونده ثبت شود.

  مگر فشافویه چه ایرادی دارد؟

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتشار تصاویری از دستگیری دو وکیل دادگستری و انتقال آنها با دستبند و پابند به زندان فشافویه و آیا این اقدام درست است؟ گفت: مگر زندان فشافویه چه ایرادی دارد.

خبرنگار مذکور گفت اگر اشکال ندارد مرتضوی را آنجا بفرستید، که اژه‌ای در پاسخ گفت: اگر نیاز باشد او را هم می‌فرستیم و فرقی ندارد.

او در رابطه با پرونده‌های اخیر مربوط به ارز و سکه نیز اظهار کرد: پرونده‌ای در این هفته با ۱۸ متهم با عناوین اتهامی از جمله افساد فی‌الارض که شامل سر شبکه‌های اصلی می‌شود منتهی به صدور قرار مجرمیت شده و به دادگاه ارسال می‌شود که در صورت امکان در هفته آینده جلسه دادگاه مربوط به این پرونده برگزار شود. یکی از متهمان این پرونده وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله است که در سال ۱۳۹۱ نیز با همین عنوان اتهامی برایش کیفرخواست صادر شده، ولی بانک مرکزی و حراست بانک گفته بودند که اقدامات او با هماهنگی آنها انجام شده است. آن زمان دادگاه حکمی صادر نکرد تا اینکه نیروی انتظامی این فرد را که حدود ۲ تن سکه خریداری کرده بود را دستگیر کرد که البته در مورد ایشان بحث ارز اهمیت دارد. او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در وضعیت ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات (سید محمد خاتمی) تغییری ایجاد شده است، ادامه داد: نه هیچ تغییری صورت نگرفته است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه آیا صحت دارد عده‌ای از خانم‌های دستگیر شده در حادثه ایرانشهر به عقد متهم در آمده‌اند و اینکه آیا برای متهمان این پرونده حکمی صادر شده است یا نه، خاطرنشان کرد: در رابطه با قسمت اول اطلاعی ندارم و در مورد قسمت دوم سوالتان، خیر هنوز حکمی صادر نشده است.

 

ارسال نظر