دولت آماده اصلاح سیاست‌های اقتصادی است

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۳۰:۵۹
کد خبر: ۱۲۷۹۷۳
دولت آماده اصلاح سیاست‌های اقتصادی است

در روزهایی که اغلب چهره‌های دولتی ترجیح می‌دهند تا به دور از حاشیه‌های برخاسته از مراودات رسانه‌ای در سکوت روزگار مدیریتی خود را سپری کنند؛ این اسحاق جهانگیری است که در شمایل چهره پاسخگوی دولت فرو می‌رود و در مجامع مختلف حاضر می‌شود تا ضمن دفاع از گفتمان اجرایی دولت، نقدها، نظرها و پیشنهادات گروه‌های مرجع اقتصادی؛ اجتماعی، دانشگاهی و...را پذیرا شود؛ درد دل‌های آنان را بشنود به راهکارهایی که برای عبور از چالش‌ها ارایه می‌دهند؛ گوش فرا دهد و در نهایت هم اگر نکته تاثیرگذاری در اظهارنظرهای ارایه شده شنید که به نظرش می‌تواند گرهی از هزار توی مشکلات کشور باز کند، آن را در قالب پیشنهادات اجرایی با خودش به کارگروه‌های تخصصی یا نشست‌های کمیسیون‌های دولتی ببرد و از آنها استفاده کند. جلساتی که یک روز با جوانان اقتصاد خوانده برگزار می‌شود و روز دیگر با اهالی دانشگاه شکل می‌گیرد تا این پیام به گروه‌های مرجع جامعه مخابره شود که دولت آماده شنیدن و به کارگیری ایده‌های تازه است. ایده‌هایی که اقتصاد ایران امروز بیشتر از هر عامل دیگری به آنها نیاز دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور مهار نوسانات و مشکلات اقتصادی آسان‌تر شود.

 بر اساس این راهبرد اجرایی اثرگذار است که معاون اول رییس‌جمهوری در جمع گروهی از جوانان اقتصاددان می‌گوید: «آمادگی لازم برای اصلاح مستمر سیاست‌های اقتصادی دولت وجود دارد تا با تقویت نقاط قوت سیاست‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف بر کارآمدی برنامه‌های اقتصادی دولت بیفزاییم.» در این جلسه که دبیر هیات دولت و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز حضور داشتند، برخی از راهکارها برای مهار تحریم و کاهش آثار منفی آن بر اقتصاد کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 اولویت دولت تامین نیازهای مردم است

«اسحاق جهانگیری» در نشست با گروهی از اقتصاددانان جوان افزود: اداره مطلوب کشور و جلوگیری از آسیب رسیدن به زندگی مردم در شرایط تحریم مهم‌ترین اولویت دولت است و باید با ایجاد ساز و کارهای کارآمد برای اداره کشور به نحوی عمل کنیم که زندگی مردم و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی دچار آسیب نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری، وی با یادآوری اینکه امریکایی‌ها با ایجاد اتاق فکر و گروه اقدام برای اعمال تحریم علیه ایران، بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و واکنش به موقع برای مهار تحریم‌ها تاکید کرد. باید در مقابل اقدامات امریکا برنامه‌هایی را به اجرا بگذاریم که کمترین فشار و آسیب بر اقشار مختلف جامعه به ویژه طبقات ضعیف وارد شود.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه دولت از نقد عالمانه و کارشناسی سیاست‌های اقتصادی خود استقبال می‌کند، تاکید کرد: من به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری باید از سیاست‌های دولت حمایت کنم، در عین حال آمادگی لازم برای اصلاح مستمر سیاست‌های اقتصادی دولت وجود دارد تا با تقویت نقاط قوت سیاست‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف بر کارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت بیفزاییم.

جهانگیری از کارشناسان اقتصادی حاضر در جلسه خواست با به‌کارگیری همه توان و ظرفیت علمی خود راهکارهای عملی و قابل اجرا و عملیاتی در جهت مهار تحریم‌ها و اداره هر چه بهتر کشور تدوین کنند و راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت کشور در شرایط تحریم را به دولت ارایه دهند.

 دانشگاه‌ها به یاری دولت می‌روند

اما قبل از دیدار با اقتصاددانان جوان؛ جهانگیری در نشست دیگری با حضور 13 رییس دانشگاه برتر کشور شرکت کرد. ملاقاتی که خبر آن نخستین‌بار توسط جهانگیری رسانه‌ای شد . اسحاق جهانگیری از دیدار با روسای 13 دانشگاه برتر طی هفته گذشته خبر داد و خواستار برقراری ارتباط بیش از گذشته نخبگان با دولت برای توسعه هر چه بیشتر کشور شد.

در همین خصوص رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دیدار روسای 13 دانشگاه برتر طی روزهای گذشته با معاون اول رییس‌جمهوری گفت: عمده‌ترین مساله این جلسه هم اندیشی، تعامل و کمک هر چه بیشتر دانشگاه‌ها به دولت و ارایه راهکار برای برون رفت از شرایط و مشکلات کشور بود. محمود فتوحی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: معاون اول رییس‌جمهوری در این دیدار که عصر سه ‌شنبه، ۲۳ مرداد ماه در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد؛ خواستار کمک و یاری هر چه بیشتر دانشگاهیان و اندیشمندان در مورد مسائل و مشکلات جاری کشور شد. مهم‌ترین موضوع مطرح شده در جلسه هم اندیشی این بود که با توجه به شرایط خطیر کشور؛ دانشگاه‌ها و مراکزعلمی کشور بایستی با اهتمام بیشتری برای کمک به دولت گام بردارند تا از این وضعیت کنونی عبور کنیم. او افزود: هر دانشگاه در زمینه تخصصی خویش باید در ایجاد امید در جامعه گام‌هایی را بردارد چرا که بر این باوریم انسجام ملی تحت تاثیر برخی وقایع همچون مسائل و مشکلات ارزی دچار خلل شده است. رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه خاطرنشان کرد: باید ناامیدی را در جامعه ریشه‌کن‌سازیم و برای این امر نیازمند یک وحدت و انسجام ملی هستیم. او ادامه داد: در این جلسه هم اندیشی مقرر شد تا دانشگاه‌ها در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند اعم از علوم انسانی، اقتصاد، تجارت، فنی و مهنذسی و غیره به کمک دولت بیایند.

معاون اول رییس‌جمهور در این جلسه ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور به توقعات و مطالبات دولت از جامعه دانشگاهی و نخبگان در راستای ایفای نقش واقعی در کمک به حل مسائل و مشکلات اشاره کرد و جذب و تامین منابع مالی برای رفع نیازهای دانشگاه‌ها و نوسازی و تجهیز بخش‌های مختلف علمی و اقتصادی در مسیر توسعه کشور را از اولویت‌های دولت دانست.

فتوحی خاطرنشان کرد: البته به دلیل کمبود وقت قرار شد تا مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها نیز در جلسات آینده با معاون اول رییس‌جمهوری در میان گذاشته شود.

 

ارسال نظر