روی موج خبر

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۹۲

 سه حقوقدان پیشنهادی عضویت در شورای نگهبان معرفی شدند؛ ایرنا| رییس قوه قضاییه در نامه‌یی سه گزینه پیشنهادی را برای انتخاب یک نفر به عنوان حقوقدان شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در این نامه «سیامک ره پیک»، «محمد حسن صادقی‌مقدم» و «احمد بیگی» را به عنوان سه گزینه پیشنهادی حقوقدان شورای نگهبان معرفی کرد. عباسعلی کدخدایی، نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی، سید فضل‌الله موسوی، محسن اسماعیلی و محمد رضا علیزاده 6 عضو حقوقدان این دوره شورای نگهبان هستند که با درگذشت علیزاده یک نفر از سه نامزد معرفی شده از سوی رییس قوه قضاییه هفته آینده با رای نمایندگان مجلس باید جایگزین مرحوم علیزاده شود.

 ایران شریک استراتژیک ترکیه است؛ ایسنا| رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه در آستانه سفر به آفریقای جنوبی برای شرکت در یک اجلاس به خبرنگاران گفت: قطع روابط با شرکای استراتژیک‌مان در جهان که برای ما مثل امریکا هستند، خلاف درک ما از حق حاکمیت است. او ادامه داد: ایران هم همسایه و هم شریک استراتژیک ماست. بسیاری از توسعه روابط بر مبنای منافع مشترک است. وزیر امورخارجه ترکیه نیز با نامناسب خواندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفت که آنکارا از این تحریم‌های یکجانبه امریکا پیروی نخواهد کرد.

 مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را به دولت نمی‌دهد؛ خانه‌ملت| فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت هیچ طرحی مبنی بر افزایش قیمت بنزین، سهمیه‌بندی و چند نرخی کردن بنزین ندارند. حسنوند با بیان اینکه کمیسیون انرژی پیش از سال 97 و پس از آن اعلام کرد که با دو نرخی و چند نرخی کردن بنزین و افزایش قیمت مخالف است، ادامه داد: عده‌یی با برداشت نامناسب رسانه‌یی موضوع دو نرخی کردن بنزین را مطرح کردند که به هیچ‌وجه صحت ندارد. وی با تاکید بر اینکه مجلس به هیچ‌وجه موافق افزایش قیمت هیچ فرآورده‌یی همانند بنزین و گازوییل نیست، یادآور شد: مجلس مخالفت خود را با این اقدام دولت اعلام می‌کند و به دولت نیز اجازه افزایش قیمت نداده و نمی‌دهد. رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین یا دو نرخی کردن بنزین به مصوبه مجلس نیاز دارد و دولت نمی‌تواند خودسرانه اقدامی انجام دهد و نباید با طرح مباحث اینچنینی در مردم نگرانی ایجاد کرد.

 تذکر یک نماینده درباره استفاده از زبان‌های محلی در مدارس؛ تسنیم| مصطفی کواکبیان نماینده مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق قانون اساسی زبان و خط مشترک، زبان فارسی است، گفت: متون درسی، اسناد و مدارک باید براساس این زبان باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی در رسانه‌های گروهی، مطبوعات و غیره آزاد است. بنابراین حرف وزیر درست است که آموزش دروس باید براساس زبان فارسی باشد. چه اشکالی دارد که تدریس ادبیات محلی در مدارس صورت بگیرد و افراد بتوانند به زبان‌های ترکی، کردی و لری صحبت کنند.

 با تلاش سپاه حریق در هورالهویزه مهار شده است؛ایسنا| فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه کانون آتش و دود ناشی از آن در نیزارهای هورالعظیم عراق است، اظهار کرد: با تلاش نیروی هوافضای سپاه حریق در نیزارهای هورالهویزه به‌طور کامل مهار شده است. سردار شمس‌الدین فرزادی با اشاره به اقدامات این نیرو در اطفای حریق نیزارهای هورالعظیم عراق اظهار کرد: از تاریخ 27 تیرماه و طی ابلاغ فرمانده نیروی هوافضای سپاه جهت اطفای حریق نیزارهای هورالعظیم، 2 فروند بالگرد میل 171 مجهز به تجهیزات اطفای حریق با ظرفیت 4 تن آب به منطقه اعزام شد و اقدام به اطفای حریق کرد.

 ماجرای حیف و میل 13 هزار میلیارد تومانی در تعاونی ثامن الحجج؛باشگاه خبرنگاران| قاضی باقری در یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج گفت: در برخی رسانه‌ها عنوان شده این شرکت تعاونی حدود ۱۳ هزار میلیارد از اموال مردم را حیف و میل کرده است که به هیچ‌وجه صحت ندارد. کیفرخواست تنظیم شده است و مطابق آن مبلغ ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گیری شده، اما لازمه آن این نیست که همه مبلغ حیف و میل شده یا از بین رفته باشد. قاضی ادامه داد: مبلغی که در جلسه 24/4/۹۷ از سوی بانک مرکزی اعلام شد، حدود ۴ هزار میلیارد کسری برای شرکت تعاونی بوده که به عنوان ضرر وارده به سپرده‌گذاران و تراز منفی شرکت تعاونی است که البته روی این مبلغ هم بحث وجود دارد و متهم آن را انکار می‌کند.

 توضیحات اشرف بروجردی درباره حضورش در کتابخانه ملی؛فارس| رییس کتابخانه ملی توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شبانه‌روزی در این کتابخانه ارائه کرد و گفت: بنده از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب مشغول به کار در کنار دیگر دوستانم هستم. اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره خبر عدم حضورش طی دو ماه اخیر در کتابخانه ملی که در فارس منتشر شده بود؛ اظهار داشت: برخی سعی می‌کنند تلاش‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار داده و از عدم استقرار دولت اخباری را منتشر کنند. در حالی که این اخبار سودی جز ناامید کردن جامعه نخواهد داشت.

 ۱۰ فروند جنگنده «سوخو۲۲» سپاه پاسداران عملیاتی شد؛-مهر| ۱۰ فروند جنگنده بمب افکن سوخو ۲۲ که به همت متخصصان داخلی بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته بود، عملیاتی شد. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم رونمایی از این جنگنده‌ها گفت: هواپیمای سوخو ۲۲ با وجود قابلیت‌های پروازی ممتاز همچون سرعت ۲ و یک دهم ماخ، ارتفاع پروازی ۵۰ هزار پا، به لحاظ برخی تجهیزات، به روز نبوده که با همت متخصصان داخلی ارتقا یافت و وارد ناوگان هوایی سپاه پاسداران شد.

 

ارسال نظر