اگر 5 ثانیه وقت داشتیم، تعویق CFT رای نمی‌آورد

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۱۲
اگر 5 ثانیه وقت داشتیم، تعویق CFT رای نمی‌آورد

گروه ایران|

رییس فراکسیون امید دلیل تعویق دو ماهه بررسی لایحه پیوستن ایران به CFT را تلقی برخی نمایندگان مبنی بر عدم رای آوردن آن در صحن دانست و گفت که اگر 5 ثانیه وقت بیشتر برای جمع‌بندی وجود داشت، مسکوت ماندن دوماه لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رای نمی‌آورد.  به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون امید موافق مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بود، گفت: قبل از طرح این موضوع در مجلس بحثی مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شدیم این موضوع بیان شد که ممکن است به دلیل فضای ایجاد شده این لایحه رای نیاورد. نماینده دولت هم تقریبا موافق بود که به نحوی اقدام شود که نتیجه نهایی آن رای آوردن این لایحه شود از این رو اگر اقدامی منجر به تاخیر در بررسی این لایحه شود که نتیجه نهایی آن رای‌آوری باشد نیز موافق بود.

وی افزود: در همان روز ایرادات شورای نگهبان برای اصلاح معاهده پالرمو در مجلس مطرح شد که 89 رای منفی آورد. تلقی این بود که ممکن است با این میزان رای منفی به اصلاحیه لایحه پالرمو، نمایندگان به CFT رای ندهند، به همین دلیل جمع‌بندی بر تعویق دو ماهه رای‌گیری این لایحه شد.

عارف افزود: در همان زمان یکسری از اعضای فراکسیون اعلام کردند که این لایحه می‌تواند رای لازم را از مجلس کسب کند به همین دلیل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رای ندهیم. ما دیر به این جمع‌بندی رسیدیم یعنی اگر حتی پنج ثانیه بیشتر وقت داشتیم مسکوت ماندن این لایحه رای نمی‌آورد. به‌هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که می‌توانیم تا آن زمان درباره CFT تصمیم‌گیری کنیم.

 منافع جریان‌ها در گرو گفت‌وگو

او در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به ضرورت توجه به گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی فعال در کشور، اظهار داشت: گفت‌وگو در ذات و فرهنگ کشور ما است. ما همواره از گفت‌وگو که یکی از چالش‌های درون انقلاب است استقبال می‌کنیم، جریانات سیاسی باید به این نتیجه برسند که منافع آنها در گرو گفت‌وگو کردن است.

رییس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه از زوایای مختلف باید به بحث و گفت‌وگو پرداخته شود، گفت: بهترین راه برای پرداختن به این موضوع رسانه است؛ البته باید ببینیم رسانه‌ها امروز در چه جایگاهی قرار دارند.  عارف تصریح کرد: رسانه‌ها در شکل‌گیری افکار عمومی، هدایت افکار عمومی و روشنگری نقش بی‌بدیلی دارند. البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب خود فاصله زیادی دارند.  وی با اشاره به مشکلات کشور و رسانه‌ها گفت: باید عملکرد رسانه‌ها آسیب‌شناسی شود، یکی از مشکلات ما این است که فضای عمومی کشور اعتماد مناسبی به رسانه‌های داخلی ندارند.  رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات این است که اصحاب رسانه احساس استقلال نمی‌کنند، اظهار داشت: باید از رسانه‌ها حمایت‌های لازم انجام شود. البته برخی مواقع هم وجود دارد که رسانه‌یی درصدد بحث موضوعی است که آن موضوع به فرد، جناح یا دولت برمی‌خورد. این موضوع نیز وجود دارد که دولت حمایت‌‌های لازم را از رسانه‌ها نمی‌کند.

 نافی نقد مشفقانه رسانه‌ها نیستیم

عارف عنوان کرد: وقتی به رسانه ملی می‌رسیم این مسائل تشدید می‌شود. این رسانه در جایگاه رسانه ملی دربرگیرنده نظرات مختلف نیست. به جای توجه به راهبرد ملی به شکل سلیقه‌یی برخورد می‌کند؛ به‌طور مثال در مورد رقص یک دختر و نشان دادن یک بازجویی در رسانه ملی به کاهش معضلات فرهنگی کمک می‌کند یا مساله ایجاد می‌کند.  وی با بیان اینکه ما باید کمک کنیم که رسانه‌ها در جایگاه خود قرار گیرند، اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که نگاه مردم به رسانه داخلی به نسبت رسانه‌های خارجی بیشتر شود و در ارائه اخبار به مردم وسواس داشته باشیم. گاهی یک خبر کذب باعث از بین رفتن اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی می‌شود. متاسفانه تخریب افراد در رسانه‌ها یکی از مشکلات موجود در رسانه‌های داخلی است؛ البته ما نافی نقد مشفقانه نیستیم.  رییس فراکسیون امید مجلس رسانه‌ها را از ارائه تیترهای غیرواقعی برحذر داشت و گفت: عملکردها باید دلسوزانه نقد شود و به دنبال مچ‌گیری نباشیم. باید از ایجاد درگیری «حیدری-نعمتی» در کشور جلوگیری کنیم. شاید در گوشه‌یی یک خبری وجود داشته باشد که نیاز نباشد آن رسانه‌یی شود.

عارف با اشاره به فعالیت شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: همواره نگاه‌ها به شبکه اجتماعی منفی بوده باید کاری را انجام دهیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی توان رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی را داشته باشند.  وی افزود: بطور مثال دید ما به اینترنت نگاه خوبی نیست؛ البته اینترنت یک شاهراه است که نمی‌توان آن را بست.

 موضوع سپنتا در دستورکار مجمع تشخیص

رییس فراکسیون امید درباره پیگیری‌های انجام شده برای موضوع «سپنتا نیکنام» اضافه کرد: طرحی در مجلس برای این موضوع تدوین شد و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شدیم. موضوع در دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

عارف افزود: در یکی از جلسات مجمع این موضوع مطرح و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد. این موضوع در جلسه بعد از دستورکار خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد. دیگری الحاق ایران به پیمان آ.س‌. آنکه اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود. امیدواریم به عنوان نخستین دستور جلسه آینده مطرح شود.

وی ادامه داد: موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود. قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد؛ البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.

رییس فراکسیون امید با تاکید براینکه بحث‌هایی به مانند اینکه گفته می‌شود مجلس مرکز دروغ‌پردازی علیه کشور است باید کنار گذاشته شود، افزود: نماینده به استناد قانون اساسی حق دارد در همه زمینه‌ها اظهارنظر کند و حرمتش هم باید حفظ شود.

وی گفت: متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده، نماینده‌یی حرف می‌زند و به جای اینکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، می‌گوید اینها سرباز ترامپ هستند در حالی که نمایندگان از هفت‌خان رستم عبور کردند و نمایندگی پروسه پیچیده و طولانی دارد. ما باید در فضای صمیمی و اخلاق‌مدارانه حرکت کنیم و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد که ذره‌یی از اخلاق عبور نکنیم.  عارف در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت‌ برای مولوی عبدالحمید، اظهار داشت: این موضوع از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود و باید ایشان گزارشی در این باره به اعضای فراکسیون ارائه کند.

 واکنش فراکسیون امید به استیضاح روحانی

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم موضع‌گیری فراکسیون امید در قبال انتشار اخباری مبنی بر پیگیری طرح استیضاح رییس‌جمهور در این فراکسیون، گفت: این‌قدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضع‌گیری هم نیازی نبود، موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیون‌های دیگر هم می‌خواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رییس‌جمهور، بلکه حتی سوال از رییس‌جمهور که حق مجلس است در دستور کار ما قرار نگرفته است البته ممکن است روزی از رییس‌جمهور سوال کنیم ولی استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهور در دستور کار ما نبوده است. این موضوع از سوی یک نماینده مطرح شده که با فراکسیون امید ارتباط دارد و حتی اگر عضو فعال فراکسیون باشد باید موضوع فردی او را جدا از فراکسیون بدانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، افزود: البته هیچ کدام از این استیضاح‌ها فراکسیونی نیست، ما آیین‌نامه‌یی در رابطه با استیضاح‌ها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاح‌ها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که 10 نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح می‌شود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم یا با آن مخالفت کنیم.

 

 

ارسال نظر