اگر منافع ایران تضمین شود برجام را ادامه می‌دهیم

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۱۲
اگر منافع ایران تضمین شود برجام را ادامه می‌دهیم

گروه ایران|

 رییس‌جمهوری در شرایطی روز گذشته وارد وین شد که این شهر با توجه به میزبانی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در حافظه جمعی ایرانیان جایگاه ویژه‌یی را به خود اختصاص داده است؛ شهری که در آن ایران و کشورهای 1+5 رو‌به‌روی خبرنگاران ایستادند و ظهور برجام را به جهانیان اعلام کردند. هر چند بعد از حضور ترامپ در کاخ سفید و خروج امریکا از برجام یک عضو تاثیرگذار از قطار برجام پیاده شد، اما نشانه‌های میدانی حاکی از آن است که سایر طرف‌های برجام مصر به اجرای بند به بند برجام حتی بدون حضور امریکا هستند و تلاش می‌کنند. مفاد آن را تضمین کنند. بعد از پایان سفر به سوییس روحانی رییس‌جمهوری دیروز در کاخ هوفنهایم وین مورد استقبال رسمی الکساندر فان دربلن، رییس‌جمهوری اتریش قرار گرفت. کاخی با تاریخ پرفراز و نشیب که بخش قابل توجهی از فعل و انفعالات و مذاکرات سیاسی جنگ جهانی اول در آن صورت گرفته و رازهای پنهان فراوانی را در خود نهفته دارد.  پس از مراسم استقبال، مذاکرات خصوصی روحانی و الکساندر فان دربلن رییسان جمهور ایران و اتریش در کاخ هوفنهایم آغاز شد؛ مذاکراتی که در جریان آن هم مطالبات طرف ایرانی در خصوص برجام و تضمین‌های اروپا برای تامین منافع ایران در آن مطرح شد و هم درخواست‌هایی که طرف اروپایی برای افزایش دامنه مناسبات ارتباطی در نظر داشتند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما قبل از ورود روحانی به وین؛ دفتر صدر اعظم اتریش در آستانه سفر رییس‌جمهوری کشورمان به وین با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: این کشور و اتحادیه اروپا مصمم به حفظ قراردادهای بانکی با ایران در شرایط سخت کنونی هستند.

بر اساس این بیانیه رییس‌جمهوری ایران و همچنین سباستین کورتس صدراعظم اتریش در جریان این سفر بر ضرورت اجرای برجام تاکید کردند و از تمام طرف‌ها خواستند که به تعهدات خود در ذیل این سند عمل کنند. در جریان این سفر چند تفاهمنامه از جمله قراردادهایی در زمینه همکاری در حوزه‌های حمل‌و‌نقل و مدیریت آب بین دو کشور امضا شد.  رییس‌جمهوری را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری و محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری همراهی می‌کنند.

 با تامین منافع، برجام را ادامه می‌دهیم

بعد از استقبال رسمی روسای جمهوری ایران و اتریش در یک نشست خبری بر ضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.

 رییس‌جمهوری ایران گفت: در صورتی که ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند از آن حراست خواهد کرد و اگر بقیه امضا‌کنندگان توافق بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.

روحانی دیروز در این نشست خبری افزود: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است و روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است. پس از برجام، تبادل هیات‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌یی و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم. رییس‌جمهوری ایران از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهارداشت: کار امریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر امریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که امریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ماندن ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرامریکا بقیه امضا‌کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد. امیدواریم همان‌گونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.

رییس‌جمهوری ایران افزود: در مذاکرات امروز بر این نکته تاکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند چراکه این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده‌ام که تاثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.

روحانی مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت‌وگو با مقامهای اتریشی بیان کرد و گفت: در همین ارتباط درخصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک‌رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها ازجمله امریکا و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردیم. او تصریح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسائل دیگر بین‌المللی با هم گفت‌وگوهایی داشتیم. نظرات ایران و اتریش در مساله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی نزدیک و شبیه به هم است.

رییس‌جمهور ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به عنوان دو کشور دوست شود.  رییس‌جمهور اتریش نیز در این نشست خبری، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتریش و ایران، یکصد و شصتمین سال برقراری روابط سیاسی خود را جشن می‌گیرند اما روابط دو کشور حداقل به 500 سال پیش بازمی‌گردد. ما امسال شصتمین سال تاسیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سال گفت‌وگوی بین ادیان را جشن می‌گیریم و می‌خواهم تاکید کنم که روابط دیرینه ما فرای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی است.

 مقابله با سیاست‌های امریکا

 رییس‌جمهوری ایران با تقبیح اقدام امریکا در اعمال یکجانبه‌گرایی و خروج یک طرفه از توافق برجام گفت: ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی امریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد، سیاست‌های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد.

روحانی دیروز و پس از مذاکرات خصوصی با همتای اتریشی خود؛ در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش که در کاخ هوفبورگ برگزار شد با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی دو ملت و پیشینه مثبت روابط دو ملت از توسعه بیش از پیش روابط تهران- وین استقبال کرد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر همکاری‌های ایران و اتریش در بخش‌های مورد علاقه دو کشور رو به گسترش بوده و باید در راستای توسعه و ارتقای سطح مناسبات فی مابین تلاش کنیم، افزود: امروز فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، انرژی، تجارت، سلامت، محیط زیست، راه آهن، حمل و نقل و فناوری در ایران فراهم است که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های اتریشی هم می‌توانند برای مشارکت در اجرای این پروژه‌ها حضور داشته و فعالیت کنند.

رییس‌جمهوری برجام را توافق مهم بین‌المللی، چندجانبه و در راستای افزایش اعتماد جهانی، رفع تحریم‌ها و توسعه روابط اقتصادی ایران با جهان دانست.  روحانی با تقبیح اقدام امریکا در اعمال یکجانبه‌گرایی و خروج یک طرفه از این توافق بیان کرد: ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی امریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد سیاست‌های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود با صراحت بیشتری یکجانبه‌گرایی دولت امریکا را محکوم کند، خاطرنشان کرد: فرامرزی بودن تمایلات رییس یک کشور در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و همه کشورها برای حفظ استقلال و هویت خود باید در برابر این اقدامات امریکا ایستادگی کنند.

 

 حفظ و توسعه مناسبات با ایران

الکساندر فندر بلن رییس‌جمهوری اتریش نیز در این نشست روابط دو کشور و دو ملت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده‌یی در مسیر توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های تهران- وین وجود دارد که باید به بهترین شکل از آنها بهره‌برداری کنیم.

او با اشاره به تدوین نقشه راه روابط دو کشور در سال 2015و علاقه‌مندی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اتریش برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای پروژه‌ها در ایران گفت: اتریش در هر شرایطی مصمم به حفظ و توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با ایران است.  رییس‌جمهوری اتریش با اشاره به جایگاه ویژه ایرانیان مقیم اتریش و اعلام حمایت قاطع کشورش از برجام و اجرای تعهدات همه طرفین آن اظهار کرد: تحریم‌های ثانویه و فرامرزی امریکا برخلاف قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر است و شرکت‌های اتریشی موافق آن نیستند.

 

ارسال نظر