تصویب «تضمین‌های عملی اروپا» به ا یران

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۹۸

گروه ایران|

درحالی که مهلت ایران به اروپا برای ارائه بسته پیشنهادی پایان یافته است، روز گذشته فدریکا موگرینی از تصویب بسته‌یی خبر داد که به زودی به ایران تحویل داده می‌شود. از گفته‌های موگرینی این طور برمی‌آید این بسته که با رای همه اعضای اتحادیه اروپا به تصویب رسیده همان تضمین‌های عملی است که ایران از اروپا خواسته بود. فرانسه، انگلستان و آلمان تدوین‌کنندگان این بسته حمایتی هستند. یکی از دو نگرانی مهم ایران اتصال به سیستم بانکی جهان است که عراقچی پیش از این در تشریح خواسته‌های دولت یکی از موارد مهم را نقل و انتقال راحت پولی عنوان کرده بود. گفته می‌شود، راه گریز اروپا برای تحریم‌های بانکی امریکا، کمک به ایران از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپاست. این درحالی است که پیش‌تر از این بانک گفته بود، نمی‌تواند به 3 کشور اروپایی برای دور زدن تحریم‌های ایران کمک کند. با وجود نقش سیاسی بانک سرمایه‌گذاری اروپا این بانک اعلام کرد که «راه‌حلی» برای تحقق قول‌های کشورهای اروپایی برای حفظ برجام وجود ندارد. سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به رویترز گفت:«این بانک ابزار مناسبی برای این هدف نیست. مدل کسب وکار بانک این اجازه را نمی‌دهد که تحریم‌های امریکا علیه ایران را نادیده بگیرد.» بانک سرمایه‌گذاری اروپا که تاکنون سابقه هیچ گونه فعالیتی در ایران نداشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی وام‌دهنده در دنیا شناخته می‌شود، سال گذشته بیش از ۶۶ میلیارد دلار از بازارهای بین‌المللی کسب اعتبار و سرمایه کرده است. رسانه‌ها این مخالفت بانک سرمایه‌گذاری اروپا با طرح سیاستمداران اتحادیه را ضربه بزرگی به تلاش‌های کمیسیون اروپا در اجرایی کردن برنامه مبارزه با تحریم‌های امریکایی علیه ایران عنوان کردند.  با این حال اگرچه جزئیات بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا رسانه‌یی نشده اما کارشناسان احتمال می‌دهند این اتحادیه بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به عنوان درگاه ارتباط بانکی ایران و اروپا تعیین کرده است و مشخص نیست واکنش مقامات این بانک به تصمیم اتحادیه اروپا چه خواهد بود.

همه اینها درحالی است که مقامات دولتی ایران می‌گویند، کاری به چگونگی بی‌اثر کردن تحریم‌ها توسط 3 کشور اروپایی ندارند و تنها ارائه تضمین‌های عملی برای آنها اهمیت دارد. در همین رابطه چندی پیش خبر رسید که رییس‌جمهور در نامه‌یی جداگانه به رهبران 3 کشور آلمان، انگلیس و فرانسه مواضع ایران را مکتوب به آنها رسانده است. خبری که واعظی، رییس دفتر روحانی آن را تایید کرد و گفت: «نامه رییس‌جمهوری به سران اروپا در راستای سیاست‌های نظام است تا در صورتی که مذاکراتمان با اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی به نتیجه برسد، بتوانیم برجام را به طریق احسن ادامه بدهیم.» واعظی این را هم تاکید کرد که‌:«درباره دیدگاه‌های خود نسبت به برجام، مطالباتمان و چارچوبی که به آن اعتقاد داریم و اینکه زمان برای حفظ برجام کوتاه است، نامه‌یی خطاب به رییس‌جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس از سوی رییس‌جمهوری نوشته شد.»

فارس در گزارشی نوشت که به بخش‌هایی از این نامه دست یافته است. براساس گزارش این خبرگزاری، نامه روحانی 3 محور «شروط ایران»، «گلایه» و «تهدید به خروج» را در برمی‌گیرد که کم و بیش آن را در سخنرانی‌های خود گفته بود.

از سوی دیگر پس از انتشار خبر تصویب بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ایران، سخنگوی وزارت خارجه در صحت این خبر ابراز تردید کرد و گفت که هنوز بسته‌یی به دست دولت ایران نرسیده است. به گفته بهرام قاسمی هنوز کشورهای اتحادیه اروپا درحال آخرین رایزنی‌ها برای ارائه پیشهادات خود هستند که قطعا پس از دریافت این بسته پیشنهادی موضوع اعلام و بررسی مفاد آن آغاز خواهد شد. همه اینها درحالی است که روحانی این هفته در سفری اروپایی به سوییس و اتریش می‌رود. پیش از این مقامات ایران از ظریف گرفته تا کمال خرازی و علی‌اکبر صالحی سفرهای متعددی به کشورهای غربی و شرقی داشتند. سفرهایی که به نظر هدفش کاهش هزینه‌های اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران است؛ تا آنجا که ظریف پس از اعلام خروج ایالات متحده از برجام، اولویت خود در سفرهای خارجی را به هند و آفریقای جنوبی اختصاص داد که سهم بالایی در فروش نفت ایران دارند.

 

ارسال نظر