دنبال عضویت در FATF نیستیم

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۳۵

چرا تیم رسانه‌یی دولت در حوزه اخبار و رویدادهای مرتبط با رییس‌جمهوری و اعضای کابینه به جای کنشگری معمولا واکنشگری انجام می‌دهند و به جای تاثیرگذاری و تولید محتوای خبری مناسب منتظر می‌مانند تا حاشیه‌سازان حاشیه ایجاد کنند و بعد واکنش نشان می‌دهند؟ این پرسشی است که خبرنگار تعادل روز گذشته با طرح آن در جریان نشست رسانه‌یی اعضای کابینه در حیاط دولت و در گفت‌وگو با واعظی تلاش کرد تا دیدگاه یکی از نزدیک‌ترین افراد به رییس‌جمهوری را جویا شود. واعظی اما با اشاره به این واقعیت که برخی رسانه‌ها هر اقدام و رفتار رییس‌جمهوری و اعضای کابینه را به عاملی برای فشار به دولت بدل می‌کنند، گفت: «رییس‌جمهوری همواره عادت به کوهنوردی و طبیعت‌گردی داشتند اما به خاطر حجم کارهای دولت دوازدهم 8 ماه بود که کوهنوردی نکرده بودند؛ بعد از 8 ماه در یک روز تعطیل بدون هیچ تشریفات و ضابطه خاصی راهی توچال شدند؛ نه بازدیدی در کار بود و نه دیدار رسمی؛ ولی همین حق طبیعی رییس‌جمهوری از سوی برخی رسانه‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود و درباره آن به این شکل حاشیه‌سازی می‌کنند.» موضوعات دیگری چون برنامه دولت برای مهار گرانی‌ها، نامه رییس‌جمهوری به اروپاییان و فرمان رییس‌جمهوری به وزارت صنعت و... از دیگر مواردی بود که واعظی درباره آن به اظهارنظر پرداخت.

 کوهپیمایی رییس‌جمهوری در توچال

واعظی در پاسخ به سوال «تعادل» پیرامون حواشی ایجاد شده از کوهپیمایی رییس‌جمهوری در توچال و کم‌کاری تیم رسانه‌یی دولت در این زمینه گفت: به هر حال هم ما در ریاست‌جمهوری و همه وزیران و اعضای کابینه برای هر موضوعی که مطرح می‌شود بلافاصله روشنگری کنند، آقایان نظرشان این است آن‌قدر گرفتاری‌های مختلف وجود دارد فکر نمی‌کنند که این موضوع مهمی است، اما امروز افکار عمومی نقش تعیین‌کننده‌یی دارد و حتما باید توضیح داده شود.

واعظی توضیح داد: هر فردی ساعت 6 و نیم صبح در روز تعطیل برای خود برنامه‌یی دارد، این ساعت وقت اداری نیست. آقای رییس‌جمهوری در گذشته و قبل از ریاست‌جمهوری هم به‌طور منظم هفته‌یی دو بار به کوه می‌رفتند، در دولت یازدهم هم همین‌طور، البته در دولت دوازدهم وقفه‌یی افتاد و هفت، هشت ماه نرسیدند، ایشان صبح زود رفتند و بلافاصله هم برگشتند مثل تمام کسانی که کوه می‌روند و برمی‌گردند. رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه موضوع کوه رفتن رییس‌جمهوری را جناح خاصی مطرح و پیگیری می‌کند، اضافه کرد: اگر نگاه کنید تمام روزنامه‌هایی که به این موضوع‌ها پرداختند یا در فضای مجازی مواردی مطرح می‌کنند همان گروهی هستند که یا در داخل مجلس یا بیرون مجلس، هر کاری دولت می‌کند سیاه‌نمایی می‌کنند. واعظی گفت: مردم از اینکه مسوول‌شان نه در وقت اداری و روز کاری، بلکه در روز تعطیل ورزش می‌کند هم از نظر جسمی و هم روحی بهتر می‌شوند، استقبال می‌کنند و این نوع کارهایی که برخی انجام می‌دهند، بدسلیقگی است.

 دنبال عضویت در FATF نیستیم

 حاشیه‌هایی که این روزها درباره FATF مطرح می‌شوند پرسش دیگری بود که رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره آن گفت: دولت به هیچ‌وجه به‌دنبال عضویت در FATF نیست. واعظی گفت: امروز دو موضوع در دولت مطرح است که در حال صحبت درباره آن هستیم. دولت به هیچ‌وجه بنای عضویت در FATF را ندارد. این موضوع به بحث دیگری نیازی دارد که باید در این زمینه بررسی شود و هر وقت نظام هر تصمیمی در مورد FATF گرفت ما آن را عملیاتی می‌کنیم. رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: از طرفی لوایحی وجود دارد که از گذشته و در دولت دهم این لوایح بررسی شده، و دبیرخانه شورای عالی امینت ملی هم در این زمینه جلساتی برگزار کرده و نامه این موضوع با امضای سعید جلیلی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) در مجلس مطرح و مراحل آن طی شده است. الان نوبت بحث و رسیدگی به آنها در مجلس شورای اسلامی فرار رسیده است. آنچه ما دنبال آن هستیم، FATF نیست؛ ما دنبال لوایحی هستیم که از گذشته بوده و ما هم در دولت یازدهم و دوازدهم فکر می‌کنیم که اینها لوایح خوبی است و موردنیاز است و روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف تسهیل می‌کنند. واعظی همچنین در مورد برجام اظهار داشت: صحبت‌های آقای ظریف (وزیر امور خارجه) بسیار قوی و متین است که گفت «برجام امروز پا برجا است؛ ما در حال مذاکره با اروپایی‌ها هستیم، اگر منافع ما حفظ شود در برجام می‌مانیم»، این حرف درستی است، اما اینکه یکی با تفسیر متفاوت بگوید (برجام) در آی‌سی‌یو است، تفسیرصحیحی نیست.

 دولت به دنبال مهار گرانی است

واعظی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره مقابله با گرانی گفت نخستین کاری که باید بکنیم این است که تولید را در داخل کشور زیاد کنیم ما با حرف نمی‌توانیم مردم را آرام کنیم باید با عمل مردم متوجه شوند. آقای رییس‌جمهوری دستور داد کلیه کارخانجات و شرکت‌هایی که دولتی یا به نوعی وابسته به دولت یا در اختیار نهادهای عمومی هستند باید تولید خود را افزایش دهند.رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: هم به سازمان برنامه و بودجه و هم بانک مرکزی گفته شده که ارز و نقدینگی موردنیازشان را تامین کنند و تولید این کارخانجات به‌گونه‌یی افزایش یابد که هیچ احساس کمبودی نباشد. واعظی یادآور شد: باتوجه به کالاهایی که صادر می‌شود حوزه بازرگانی هم به گونه‌یی تنظیم شود که اولویت اول مصرف داخلی باشد و مازاد صادر شود. او خاطرنشان کرد: امروز آقای رییس‌جمهور اشاره کرد در فضایی که به وجود آمده است حتی کسانی که با ارز 4 هزار و 500 تومان یا ارز 4 هزار و 800 تومانی مواد اولیه خود را تامین کرده‌اند قیمت کالای خود را بالا می‌برند و خواسته شد کالای‌شان قیمت‌گذاری شود و هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی قیمت‌ها را کنترل کنند. رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: مهم‌ترین کار این است کالای مورد نیاز را در داخل به وفور تامین کنیم و به مردم توضیح داده شود.

 فرمان رییس‌جمهور به وزیر صنعت

رییس دفتر رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش درباره نظارت بر شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند، گفت: امروز آقای رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت دستور دادند آقای شریعتمداری کسانی که ثبت سفارش کرده‌اند به‌ویژه ثبت سفارش شده‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند را به‌طور شفاف دراختیار مردم قرار دهند و دستگاه‌های نظارتی هم دنبال این هستند که روشن کنند. او با بیان اینکه بنای ما این نیست که همه‌ چیز با بگیر و ببند و برخورد باشد، گفت: سیاست دولت این است که با کمک مردم اصناف و بازار کشور را اداره کند. رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: بنای ما این نیست مثل کشورهایی که همه ‌چیز امنیتی است برخورد کنیم ولی وقتی کسی از دستورات و مقررات تخلف می‌کند طبیعی است که با آن برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر