استفاده از الگوی فوتبال برای مقابله با گرانی‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۴۹
استفاده از الگوی فوتبال برای مقابله با گرانی‌ها

گروه ایران|

گرانی‌های دامنه‌دار اخیر که افکار عمومی ایرانیان را نسبت به آینده نگران کرده، روز گذشته سایه سنگین خود را بر نشست خبری سخنگوی دولت نیز افکنده بود؛ زمانی که در اکثریت قریب به اتفاق پرسش‌ها ردپای گرانی‌های اخیر پیدا بود و نمایندگان رسانه‌های گروهی هر کدام پرسش‌های خود را براساس این سوژه تنظیم کرده بودند تا حداقل با آگاهی از استدلال‌های چهره‌های اقتصادی کابینه مردم را در جریان آخرین برنامه‌ها و راهبردهای دولت برای مقابله با گرانی‌ها قرار دهند. سوژه‌یی که همراه با موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان در ارائه بازی‌های غرورآفرین در جام جهانی تلفیق شد تا سخنگوی دولت از ضرورت استفاده از الگوی مشارکت فوتبالی برای حل مشکلات اقتصادی سخن بگوید. اینکه همانطور که برای توفیق فوتبالی به تخصص، ثبات و مشارکت گسترده عمومی احتیاج است برای مقابله با گرانی‌ها هم به تخصص، ثبات مدیریتی و مشارکت عمومی نیازمندیم.

اما نشست خبری سخنگوی دولت این هفته با حضور دو میهمان ویژه برگزار شد؛ وزرای اقتصاد و نیرو که وزارتخانه‌های تحت امرشان این روزها با ابهامات و پرسش‌های فراوانی روبه‌رو شده؛ دیروز راهی ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری شدند تا در جمع خبرنگاران حوزه سیاسی به پرسش‌های آنان پاسخ دهند؛ کرباسیان که همزمان با حضور در جمع خبرنگاران خبر استیضاحش روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود؛ به هیچ عنوان نشانه‌یی از نگرانی را در چهره نداشت؛ با خبرنگاران شوخی می‌کرد و از شیوه صدا و سیما در انتشار صحبت‌هایش گلایگی می‌کرد، می‌گفت که صدا و سیما بعد از وقوع نخستین نشانه‌های گرانی صحبت‌هایش را گزینشی پخش کرده و همین پخش گزینشی اظهاراتش باعث شده که مردم متوجه دیدگاه‌های وزیر اقتصاد درخصوص گرانی‌ها نشوند.

نوبخت اما با بازخوانی احساس مردم نسبت به تیم ملی فوتبال؛ اقتصاد را صحنه نبرد دیگری دانست که همگی باید روی آن اشتراک نظر داشته باشیم. نوبخت دستیابی به شرایط بهتر اقتصادی را در گرو مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد دانست.

 استفاده از مشارکت عمومی برای حل مشکلات

سخنگوی دولت با اشاره به بازی شب گذشته تیم ملی در مقابل پرتغال گفت: از یک منظر این مسابقات را فرصت ارزیابی نمادهای ملت ایرانیان می‌دانیم و نخستین نمادی که در این رخداد قابل ارزیابی بود، موضوع عرق ملی تیم کشورمان بود. بازی تیمی که ایرانیان ارائه دادند از نظر اهمیت ملی قابل تقدیر و حتی با اندکی تسامح شاید بتوان گفت قابل تقدیس بود. باید از مجموعه تیم قدردانی کرد.

نوبخت گفت: نماد دیگری که در این عرصه قابل ارزیابی بود، حمایت ملی بود که ایرانیان داخل و خارج از مرزها حمایت قابل توجهی از تیم خود داشتند باید از آن تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به مرحله بعد راه نیافتیم ولی نشان دادیم در یک بازی هوشمندانه توانستیم بهترین تیم آفریقایی را جا بگذاریم و همه می‌توانند بگویند، انتظار برد ایران وجود داشت و این سربلندی ملی برای ایرانیان بود.

 سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت درحال تقویت پول ملی است ولی هیچ کاری بدون حمایت ملت پیش نخواهد رفت.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران که با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی و نیرو برگزار شد، گفت: انتظار از دولت بحق است و باید سیاست‌ها و اقدامات در راستای تقویت پول ملی باشد ولی هیچ کاری بدون حمایت ملت پیش نخواهد رفت.

او با بیان اینکه یکی از نماد‌های ملی ما، پول ملی است، افزود: پول ملی همانند اعتبار ملی که تیم فوتبال برای کشور داشت، قابل اهمیت است چراکه قدرت خرید ایرانیان و قدرت رقابت در عرصه‌های جهانی به پول ملی وابسته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه روزهای خوبی برای پول ملی نمی‌گذرد، اظهار کرد: دولت تلاش خود را در جهت تقویت پول ملی انجام می‌دهد و از سال 92 برای تقویت پول ملی، فرزندان ملت در مذاکرات فشرده بحث کردند و در نهایت برای مقابله با تحریم و اتهام ملی که علیه ما بود از آژانس تاییدیه گرفتند که آن اتهام‌ها صحیح نبوده است.

 عرضه و تقاضا طبیعی است

نوبخت خاطرنشان کرد: ما در توازن عرضه و تقاضا مشکلی نداریم و در 3ماهه اول امسال از نظر ریالی 59.8 درصد درآمدها نسبت به 3ماهه سال قبل بهتر شده و 74درصد درآمد ناشی از فروش نفت افزایش داشته است. در زمینه پرداختی به عمرانی‌ها نیز در 3ماهه اول امسال 22هزار و 830 میلیارد تومان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک هزار و 100درصد افزایش داشته است. دولت برای تقویت پول ملی برنامه دارد و به همین منظور شنبه هفته آینده سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی3 قوه بر گزار خواهد شد و دولت برنامه‌های خود را برای بدبینانه‌ترین شرایط تا سال 1399 ارائه خواهد کرد. نوبخت با انتقاد از اینکه عده‌یی می‌گویند دولت برای چنین شرایطی برنامه ندارد، تصریح کرد: اگر اطلاع ندارند، بگویند تا برنامه‌ها را برای آنها اعلام کنیم. بدانید که تیمی در امریکا نشسته و برای کسانی که با ما قطع رابطه می‌کنند، تلفن می‌زنند و تشکر می‌کنند. وی از ایرانیان داخل و خارج خواست که اگر ارز یا طلا در منزل دارند، وارد اقتصاد کنند و از پول ملی حمایت کنند چراکه اگر پول ملی تضعیف شود در چنین شرایطی آیا دولت مقصر است؟

 راهبردهای اقتصادی کشور برای مقابله با گرانی

مسعود کرباسیان نیز در حاشیه نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که اردکانیان وزیر نیرو نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد: صادرات کشور در 3ماهه اول سال نسبت به سال گذشته 15.5درصد رشد و واردات هم 2.7درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به خروج امریکا از برجام یادآورشد: هیچ کس در دنیا نمی‌داند که امریکا به مذاکراتی که انجام داده متعهد می‌ماند یا نه، اما امریکا با شرکت‌ها و بانک‌ها وارد مذاکره شده است.

کرباسیان افزود: در 3ماهه اول امسال واردات ۱۱میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 2.7درصد کاهش یافته و صادرات هم ۱۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه قطعات خودرو هم جزو واردات بوده است، گفت: تولید خودرو ۷درصد افزایش داشت، وقتی تولید زیاد شده است و واردات تغییر نکرده است و ارز مورد نیاز با قیمت ۳۸۰۰و ۴۲۰۰تومانی تامین شده‌ است، افزایش قیمت خودرو منطقی نیست.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال «تعادل» در مورد افزایش قیمت کالاها و ضرورت مقابله با این افزایش اظهار کرد: سیاستی که رییس‌جمهور ابلاغ کرده، این است که کالاهای اساسی با ارز 4200تومان تامین شود و پیش‌بینی ما از نوسان این نرخ پنج درصد است، حتما این ارز تامین می‌شود و طبق آماری هم که اعلام شد تاکنون این ارز تامین شده است. موبایل با ارز 4200تومانی وارد شده است و نسبت به 3ماه اول سال گذشته واردات آن 194درصد رشد داشته است اما یک کسی دنبال بهانه است تا موبایل را با قیمت بالاتر بفروشد که ما اجازه این کار را نمی‌دهیم. او خاطرنشان کرد: در مورد اتفاقی که دیروز در بازار رخ داد سوال این است که چه مشکلی وجود داشت؟ ارز 4200تومانی که تامین شده بود، ما باید از ابزار نظارتی است فاده کنیم و فضای روانی حاکم بر اقتصاد را کنترل کنیم، قیمت‌ها نباید تغییر کند. ما از حالا برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم. اقتصاد کوپنی که برخی می‌گویند اکنون ضرورتی ندارد، اگر لازم است ما سیاست‌های کنترلی اعمال می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید. اینجا مساله‌یی مطرح می‌شود که مثلا خودرو سوزوکی گران می‌شود اما سوال این است که چقدر خودرو سوزوکی در کشور تولید می‌شود که با گرانی این خودرو، سایر خودروها هم گران می‌شود؟ آنچه در سبد کالای عامه مردم وجود دارد نباید گران شود زیرا دولت ارز آن را تامین می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که در بخش نظارت بر قیمت‌ها وزارت اقتصاد چه برنامه‌یی دارد؟ اظهار کرد: مردم ابتدا باید ببینند که ارز در بازار تامین می‌شود و کالاها فراهم می‌گردند یا نه، پس ما باید در مرحله اول تامین را انجام دهیم. ما وقتی می‌گوییم که ارز با قیمت 4200تومان عرضه می‌شود کالاها را هم با همین قیمت عرضه می‌کنیم نه بیشتر از آن اما برخی در این میان زیاده‌خواهی می‌کنند و این موضوع باید کنترل شود که کنترل آن تنها بر عهده دولت نیست. او افزود: ما اطلاعات واردات کالا با دلار 4200تومانی را به تدریج روی سایتمان قرار می‌دهیم اما فعلا نمی‌خواهیم نامی از واردکنندگان بیاوریم ولی اگر لازم باشد این اسامی را هم اعلام می‌کنیم تا مردم در جریان قرار گیرند مانند موضوعی که روزهای اخیر درباره واردکنندگان موبایل رخ داد.

 

ارسال نظر