ایران «تضمین عملی» می‌خواهد

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۳۳

گروه ایران|

در حالی که زمان زیادی برای ارائه تضمین‌های لازم به ایران از سوی اروپا نمانده، سفرهای مقامات ایرانی به غرب و شرق فزونی یافته است. سفرهایی که به نظر می‌رسد، هدفش از یک‌سو مذاکره برای نوع روابط سیاسی- اقتصادی ایران با این کشورها پس از لغو احتمالی برجام و از سوی دیگر رساندن این پیام به طرف غربی است که چه تضمین‌هایی می‌تواند برجام را حفظ کند. مصداق این ادعا، سفر روز گذشته علی‌اکبر صالحی به نروژ و دیدار با دبیرکل سازمان ملل و مقامات اروپایی و سفر کمال خرازی به ایتالیا بود که هر دو سفر یک فصل مشترک داشتند؛ آن هم آینده برجام و روابط سیاسی ایران و اروپا پس از لغو احتمالی برجام بود. صالحی در سفر خود به نروژ زمانی که با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت‌وگو می‌کرد، اقدامات و پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام را برای انتظارات ایران «ناکافی» خواند.

 پیشنهادهای اروپا ناکافی است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در نشست «اسلوفروم» به نروژ سفر کرده در اسلو، پایتخت این کشور در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش‌، ناخشنودی خود را از روند حفظ برجام بیان کرد. علی‌اکبر صالحی در این ملاقات ضمن مخرب دانستن سیاست‌های اخیر امریکا در قبال برجام به سابقه رفتار مشابه این کشور در دوره‌های گذشته اشاره کرد و با ابراز تردید در مورد امکان حفظ برجام با شرایط موجود، پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.

او با خطرناک توصیف کردن شرایط خاورمیانه به اهمیت نقش ایران در منطقه اشاره کرد و تاکید داشت که اگر روند به همین گونه پیش رود، همه بازنده خواهند بود.

صالحی همچنین با یادآوری توانمندی‌های جمهوری اسلامی به ‌ویژه در صحنه داخلی و منطقه‌یی سیاست امریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی و بازگشت به دوران دنباله‌روی از سیاست‌های غیرسازنده این کشور را محکوم به شکست توصیف کرد.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین نتایج حاصله از برجام در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار توصیف کرد و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی از این توافق و مقابله با سیاست ترامپ شد.  بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل در این ملاقات، انتظارات سیاسی و اقتصادی ایران از اتحادیه اروپا را قابل درک دانست و قرار شد در نزدیک‌ترین فرصت بار دیگر خواهان جدیت طرف‌های باقیمانده در برجام نسبت به برآورده کردن انتظارات ایران شود.

 رایزنی‌های سیاسی خرازی در رم

از سوی دیگر کمال خرازی که در حال حاضر ریاست شورای راهبردی روابط خارجی را برعهده دارد و در دوره اصلاحات وزیر امور خارجه بوده، به ایتالیا سفر کرده و در دیدار با مقامات این کشور از خطرات خاورمیانه بدون برجام سخن گفته است. این سفر خرازی به ایتالیا که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش او به فرانسه هم سفر کرده بود که این سفر حاشیه‌های فراوانی داشت. خرازی در نخستین دیدار رسمی خود با میلانزی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت‌وگو و مواضع و سیاست‌های کشورمان در قبال برجام و انتظار تهران از کشورهای اروپایی برای تامین منافع ایران پس از خروج امریکا از توافق هسته‌یی را تشریح کرد. خرازی به میلانزی گوشزد کرد که طبق برجام این حق برای ایران محفوظ است که در صورت بازگشت تحریم‌های امریکا به صورت جزئی یا کلی تعهدات خود را متوقف کند و لذا اینک که امریکا از برجام خارج شده است این حق به مراتب برای ایران وجود دارد، ولی با این وجود به سایر اعضای برجام فرصت داده شده است تا زمینه‌های حفظ برجام را تضمین کنند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اگر برجام شکست بخورد، وضعیت جدیدی در خاورمیانه ایجاد خواهد شد که بر امنیت اروپا نیز تاثیر خواهد داشت. بنابراین کشورهای اروپایی باید نشان دهند که برای حفظ برجام و مقابله با فشارهای امریکا موضع واحدی دارند و این موضع را عملی می‌کنند. در نقطه مقابل، وزیر خارجه ایتالیا نیز ضمن ابراز تاسف از خارج شدن امریکا از برجام گفت که سیاست اتحادیه اروپا و ایتالیا در قبال برجام کاملا مشخص بوده و حفظ برجام بارها مورد تاکید اتحادیه اروپا قرار داشته است. چنانکه این اتحادیه درصدد است با ارائه مکانیسم‌های عینی، اجرای برجام را تضمین کند. بخشی از گفت‌وگوی میان دو طرف نیز به وضعیت خاورمیانه اختصاص داشت که در آن خرازی آنچه در یمن رخ داده را جنایت توسط عربستان خواند. میلانزی نیز امنیت خاورمیانه برای اروپا را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تلاش این کشور بر این است که با مشارکت ایران، امور خاورمیانه در مسیر درست خود قرار گیرد. هرچند او تاکید کرد که ایتالیا به دنبال مداخله در منطقه نیست، بلکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و همسایگی با مدیترانه، تحولات منطقه تاثیر مستقیم بر امنیت ایتالیا خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر