عده‌ای حاضر به هر نوع سیاه‌نمایی علیه دولت هستند

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۵۸
عده‌ای حاضر به هر نوع سیاه‌نمایی علیه دولت هستند

هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق مثبتی است

گروه ایران|

سخنگوی دولت می‌گوید: « عده‌یی به بهانه مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سیاه‌نمایی نسبت به دستاوردهای اقتصادی هستند که این اقدام به نوعی علامت مثبت به ترامپ است تا با انگیزه بیشتر به فشار خود علیه ایران ادامه دهد.»

محمدباقر نوبخت این مطلب را در پاسخ به این سوال «تعادل» که برخی جریان‌های سیاسی برای به بن‌بست کشاندن دستاوردهای اقتصادی دولت القائات خاصی را به جامعه منتقل می‌کنند و با انتقال اتاق فکر خود از تهران به مشهد به دنبال انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری هستند، برنامه دولت برای مقابله با این‌گونه اقدامات و اطلاع‌رسانی در این زمینه چیست؟ بیان کرد. نوبخت اظهار داشت: این سخن درستی است که منتقدان دولت و آنهایی که تفاوت سیاسی و پاره تضاد سیاسی با دولت احساس می‌کنند، به دنبال کم جلوه دادن دستاوردهای دولت هستند. آنها از سوی دیگر انتظار دارند هر اقدامی که باعث می‌شود، بتوانند بیشتر به دولت انتقاد کنند، باوجود اینکه آن اقدام باعث تضعیف نظام شود، اتفاق بیفتد. سخنگوی دولت تصریح کرد: گاهی تلاش می‌کنیم بی‌جهت و به بهانه لایحه مقابله با تامین منابع مالی تروریسم که برای این اقدام باید مصوبه‌یی داشته باشیم تا از لیست سیاهی که قرار داشتیم، خارج شویم، مجددا آن را نگهدارند تا بهانه‌یی برای امریکا باشد.  نوبخت ادامه داد: برخی به محض اینکه مناسبات بانک‌ها حتی با کشورهای دوست مثل چین و روسیه محدود شود و نمی‌توانیم فعالیت بانکی داشته باشیم، از این فرصت استفاده می‌کنند تا از سیاست‌های دولت انتقاد کنند و بگویند این سیاست‌ها باعث سختی به ملت می‌شود ولی دولت تلاش می‌کند تا جلو سختی‌ها را بگیرد. او با بیان اینکه منتقدان تلاش می‌کنند تا هر آنچه دولت را در مظان انتقاد بیشتر قرار می‌دهد، عملی کنند، گفت: دولت موظف است برای اینکه فشارها به ملت وارد نشود، سیاست‌ها را بدون توجه به نگاه منتقدان انجام دهد. عده‌یی به دنبال این هستند تا با قراردادن دولت در سختی از آن انتقاد کنند و باعث تضعیف نظام و زحمت مردم شوند و این را مغتنم می‌شمارند، این موضوعات باید اطلاع‌رسانی شود. نوبخت ادامه داد: در شرایطی که خزانه‌داری امریکا به اتاق جنگ علیه ایران تبدیل شده، باید آرایش مناسب و ستاد تبلیغات جنگ روانی داشته باشیم که این موضوع نیازمند آن است که نهادی را برای تبیین سیاست‌ها برای جلوگیری از این‌گونه تصمیمات داشته باشیم. عده‌یی به صرف مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سیاه‌نمایی نسبت به دستاوردهای اقتصادی دولت هستند که به نوعی علامت مثبت دادن به ترامپ است تا با انگیزه بیشتر به فشار خود ادامه دهد.  سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر از منظر سیاسی و جناحی بخواهیم به این موضوعات نگاه کنیم، قطعا باعث مخدوش شدن منافع ملی می‌شود.

 هدایت نقدینگی به بورس اتفاق خوبی بود

سخنگوی دولت اما در ابتدای این نشست گفت: نقدینگی هفته گذشته به جای سوق یافتن به سمت تقاضای غیر واقعی ارز یا طلا به طرف بازار سرمایه رفت و این اتفاق خوبی بود.  محمدباقر نوبخت افزود: دومین جلسه شورای عالی اقتصادی سه قوه صبح امروز (دیروز) برای مدیریت شرایط تحریم و چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس با حضور سران قوا در دفتر رییس‌جمهوری تشکیل شد.  وی یادآور شد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای پاسخگویی به ضرورت‌هایی که فضای جدید تحریمی در کشور ایجاد می‌کند، نیاز است قوا در یک هماهنگی نزدیک و مستمر مسائل را رصد و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند تا بتوان با توجه به توانمندهای داخلی نسبت به مدیریت شرایط تحریمی اقدام کنیم. سخنگوی دولت اظهار داشت: در این جلسه چند نفر از نمایندگان، قوه قضاییه و اعضای تیم اقتصادی دولت حضور داشتند و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که اطلاع‌رسانی می‌شود.  نوبخت همچنین گفت: پیش‌بینی‌ها این است که در این جلسات - که قرار شد به‌طور مستمر و منظم هر هفته یک جلسه تشکیل شود- با اتخاذ تصمیماتی بتوانیم به‌راحتی و در اقدامی هماهنگ از ظرفیت بزرگ کشور برای بی‌اثر کردن یا کم اثر کردن تحریم استفاده کنیم.  وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نقدینگی موجود را در راستای حرکت به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود ولی اگر متاسفانه به سمت تقاضا برود، عدم تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کند. سخنگوی دولت یادآور شد: عرضه ارز در شرایط عادی از تقاضا اندکی هم بیشتر است و اگر به هر دلیل روانی روی تقاضا فشار وارد شود، این تقاضای غیرواقعی صرفا برای ذخیره ایجاد شده و باعث افزایش قیمت، شوک و تکانه در بازار می‌شود.  نوبخت ادامه داد: در واقع شرایط روانی نه اینکه توازن را به هم نمی‌زند بلکه از این جهت که نیاز واقعی نیست، با این حال در جهت انتظارات تورمی عمل کرده و باعث به هم خوردن نظام می‌شود.

 مذاکره با ترامپ

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با توجه به خروج یک‌جانبه امریکا از برجام برخی در نامه‌یی خواستار مذاکره با ترامپ شده‌اند که واکنش فعالان سیاسی دو جناح را به همراه داشت، واکنش رسمی دولت در این خصوص چیست؟ گفت: این اقدام نمادی از آزادی سیاسی در داخل کشور است که افراد آنچه به ذهنشان می‌رسد، بیان می‌کنند و به آن خرده نمی‌گیریم.  نوبخت افزود: در شرایطی که طرف مذاکره‌کننده به تعهدات خود پایبند نیست و به مذاکرات قبلی با این رسمیت بی‌اعتبار است و کسی که با این شیوه و لحن با ملت بزرگ ایران صحبت می‌کند و غیرمنطقی حرف می‌زند هر کشور مذاکره‌کننده حاضر نیست در این شرایط وارد مذاکره شود و برای چه باید مذاکره کند؟ موضع ما مشخص است و زمینه‌یی برای چنین مذاکره‌یی با چنین فردی وجود ندارد البته با اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستیم و مردان دیپلماسی ایران در کشورهای مختلف در حال سفر و مذاکره هستند.  نوبخت گفت: البته اصل و نفس مذاکره را برای منافع ملی در پاره‌یی موارد ابزار موثر می‌دانیم. او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در آینده مذاکره‌یی صورت گیرد؟ افزود: باید دید چرا باید مذاکره کنیم، آیا در خصوص امنیت ملی با کسی می‌توان مذاکره کرد که بپذیرد امنیت ایران را باید حفظ کند البته برای این موضوع جای هیچ مذاکره‌یی نیست؛ مذاکره بر حسب مورد است. فکر نمی‌کنم افکار عمومی هم از این موضوع استقبال کند که با ترامپ مذاکره کنیم و هیچ منطقی نمی‌پذیرد که با چنین فردی مذاکره کنیم.

 

 ارز سه نرخی نداریم

نوبخت در پاسخ به اینکه راهکار سیاسی دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی جواب نداده است، دولت برای حل این موضوع چه برنامه‌یی دارد؟ گفت: در موضوع ارز اگر سیاست ارزی که اعمال شد، صورت نمی‌گرفت چه اتفاقی می‌افتاد.  وی افزود: البته اینکه نیازمند فعالیت بیشتر هستیم، درست است و هر جا نیاز به اصلاح سیاست‌ها باشد باید انجام شود ولی سیاستی که برای خارج کردن نقدینگی از بازار ارز انجام شد، درست بود.  سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات 1400 کاندیدایی وعده رفع حصر را خواهد داد؟ گفت: الان سال 1397 است،

1400 کجاست.  رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه طرح عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت سبب شد گمانه‌زنی‌هایی نسبت به کارشکنی روسیه و اسراییل برای دور زدن ایران به وجود آید، رویکرد دولت در سیاست‌های خود با این کشورها چیست؟ اظهار داشت: در دیپلماسی خارجی قهر و آشتی و 100 درصد موافق یا مخالف متصور نیست و ممکن است کشورها در حوزه‌یی با هم اتحاد منافع یا اختلاف منافع داشته باشند.  او ادامه داد: در موضوع نفت هر کشوری منافع ملی خود را می‌بیند و اگر سهمیه‌یی که در اوپک مربوط به ایران است، کاهش یابد کشورهای دیگر روی آن حساب می‌کنند ولی تلاش دولت بر این است که با وجود تلاش دشمن سهمیه خود را حفظ کند.  نوبخت در بخش دیگر از سخنان خود درباره ابلاغ نرخ سوم ارز از سوی دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این نرخ را تایید نمی‌کنم، یک نرخ 4هزار و 200 تومان و یک نرخ 3هزار و 800 تومان داریم که دولت مابه‌التفاوت این دو را به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

او به انواع ارز از جهت منشا آن اشاره و تاکید کرد: ارز با منشا صادرات نفتی، ارز با منشا صادرات غیرنفتی (پتروشیمی) و ارز دیگر ناشی از صادرات خرد به برخی کشورهای همسایه است و الان بحث این است که برای ارز با منشا صادرات خرد برنامه‌ریزی کنیم و توافقاتی بین کسانی که از این ارز می‌خواهند، انجام شود و جز رقم 4هزار و

200 تومان بقیه به نرخ مبادله‌یی محاسبه شود.

 

 

 

ارسال نظر