واکنش پارلمان به التهاب قیمت‌ها در بازار

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۳۸
واکنش پارلمان به التهاب قیمت‌ها در بازار

گروه ایران  

بی‌تابی قیمت‌ها در بازار صدای نمایندگان مجلس را درآورد. درحالی افزایش قیمت ارز و طلا، بازار را تحت تاثیر قرار داده که سیاست‌های دولت برای مهار شتاب قیمت‌ها تا به امروز آنچنان موثر نبوده است. برای همین مجلس هفته آینده جلسه‌یی را در این باره برگزار خواهد کرد. جلسه‌یی که شاید از مقامات ارشد دولت هم دعوت شود هر چند سخنی در این باره به میان نیامده است. این را علی لاریجانی، رییس مجلس در جلسه دیروز خانه ملت گفت، زمانی که او از سوی یکی از نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت که با توجه به وضعیت اخیر و گرانی برخی کالاها ازجمله خودرو چرا تذکری به دولت نداده است. اما این تنها واکنش نمایندگان به این وضعیت نبود. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران هم در نطقی تند و تیز دولت را مورد انتقاد قرار داد و خواست برای گرانی‌ها چاره‌یی بیندیشد. او که در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسه علنی نطق می‌کرد، گفت: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم درحال حاضر مناسب نیست. شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها تغییر کرده است، دلار چند هزار تومان افزایش یافته و وضع قاچاق کالا و ارز هم به قدری وخیم است که من خجالت می‌کشم، بگویم از این دولت حمایت کردم. این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت خودروها در یک ماه گذشته از واکنش مردم به عملکرد مجلسی‌ها سخن گفت که به گفته او «مردم می‌گویند شما برای چه به مجلس می‌روید و آنجا چکار می‌کنید؟» کواکبیان با بیان اینکه افرادی که برای افزایش حقوق چند درصدی‌شان ساعت‌ها در مجلس بحث می‌کنیم یک شبه قدرت خریدشان نصف شده، افزود: در قدیم می‌گفتند در چهارراه استانبول یک جمشید بسم‌الله است که باعث افزایش قیمت ارز می‌شود، حالا که این جمشید بسم‌الله‌ها نیستند پس چرا وضع اقتصاد اسفبار است؟ به باور این عضو فراکسیون امید «بخشی از علت اصلی گرانی این است که صرافی‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند.»

از سوی دیگر روز گذشته گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هم قرائت شد. گزارشی که در آن از نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط دولت انتقاد و بر لزوم تشکیل شورای فراقوه‌یی تاکید شد. تدوین‌کنندگان این گزارش همچنین پیشنهاد دادند که دبیرخانه شورا، وزارت اقتصاد باشد و مجمع تشخیص مصلحت نظام پایش‌های لازم را انجام دهد چراکه به اعتقاد آنان دولت به تنهایی نمی‌تواند هم به سیاست‌گذاری و هم به اجرای این سیاست‌ها بپردازد.

همچنین در این گزارش به فرآیندهای تعریف شده در این قانون اشاره شد که به باور نویسندگان آن‌ مهم‌ترین پیام آن تشکیل شورایی متشکل از معاون اول رییس‌جمهور، نایب‌رییس اول مجلس و معاون اول قوه قضاییه برای ایجاد هماهنگی و رفع موانع اجرایی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور بوده است؛ اما طبق بررسی‌های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، مفاد این قانون تاکنون اجرا نشده است.

در این گزارش به نامه ۲۴دی سال ۹۶ به معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اشاره شده مبنی بر اینکه شورای فراقوه‌یی در این قانون ماهیت فراقوه‌یی دارد ولی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ذیل قوه مجریه طراحی شده و این عملا به معنای تشکیل شورای فراقوه‌یی نیست. زمانی که در جلسه روز گذشته نماینده دولت در گزارش خود با ارائه آماری از افزایش تولید در بخش‌های مختلف آن را در راستای اقتصاد مقاومتی خواند، رییس مجلس گفت: شما در گزارش خود باید به نحوه اجرای این قانون اشاره کنید، قرار بود جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رییس‌جمهور، معاون اول قوه قضاییه و نایب‌رییس مجلس برگزار شود که تشکیل نشده است.

صحبت‌هایی که نماینده دولت در واکنش به آن گفت که دولت قانون را اجرا کرد اما طبق همین گزارش قانون ابهام دارد و مشخص نیست چه کسی مسوول این کار است و باید دبیرخانه کجا تشکیل شود. لاریجانی در پاسخ گفت: اگر قانون ابهام داشته آن را اعلام و از ما سوال می‌کردید. نماینده دولت در پاسخ اظهار کرد: تلقی دولت این بود که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهادسازی خوبی است که می‌تواند اهداف ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی را محقق کند. ما عملا قانون را در این چارچوب با دعوت از نایب‌رییس مجلس و معاون اول قوه قضاییه اجرا کردیم لذا دولت اقداماتش را انجام داده است.

لاریجانی در واکنش به این گزارش تاکید کرد: تخلف صورت گرفته، توضیحات شما اشکال عدم اجرای قانون را رفع نکرده است. در سطح قوه مجریه جلساتی برقرار شده و تشکر هم می‌کنیم اما طبق قانون باید جلساتی برای هماهنگی قوا تشکیل می‌شد که تشکیل نشده اگر هم قانون ابهام داشته باید از ما می‌پرسیدید.

این واکنش روز گذشته نمایندگان مجلس درحالی است که پس از آرام شدن بازار برای مدتی کوتاه از چند روز گذشته بار دیگر نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش چشمگیر داشته و طلا نیز به سطح گرمی 210هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت ارز و طلا باعث شده تا دیگر بازارها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند چنانکه طی چند روز اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد به یک‌باره جهشی چند برابری داشته است. اتفاقی که دولت در واکنش به آن می‌گوید باید نظارتش را تقویت کند. در همین ارتباط محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری موضوع گرانی را از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست دیروز هیات دولت عنوان کرد و گفت: رییس‌جمهور دستور داده برای مهار گرانی همه دستگاه‌های ذی‌ربط ورود کنند و اجناس داخل انبارها به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد. به باور واعظی حتی آن بخش‌های اقتصادی که ارز 4200تومانی دریافت می‌کنند، محاسباتی که برای فروش می‌کنند با ارز بالاتر است که رییس‌جمهوری خواست تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به این موضوع رسیدگی کنند.

 

ارسال نظر