شیطنت سعودی‌ها مانع عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای است

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۰۱

عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شیطنت سعودی‌ها مانع عضویت ایران در سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌یی می‌شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌یی و تاثیر خروج امریکا از برجام، اظهار داشت: پس از خروج امریکا از برجام نیز باید توجه داشته باشیم که امریکایی‌ها هیچ نفعی در برجام به ایران نرساندند، اخیرا نیز جان کری اذعان کرد که ایران به حق خود در برجام نرسیده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امریکایی‌ها هیچ کاری برای انتفاع ایران از برجام انجام ندادند، تنها در زمینه فروش نفت، کشتیرانی و بیمه گشایش‌هایی صورت گرفت و چند هواپیما نیز که بیشتر آنها ATR بودند، را خریداری کردیم. وی افزود: امریکا با چوب تحریم‌های ثانویه اجازه نداد سایر کشورهای جهان در ایران سرمایه‌گذاری کنند و از تعامل بانک‌های بزرگ جهان با ایران نیز جلوگیری کرد. جمالی نوبندگانی با بیان اینکه در رابطه با پیمان شانگهای باید توجه داشت که ایران در گذشته تحریم بود و همین موضوع مانع بزرگی در مسیر عضویت ایران بود، ادامه داد: کشورهای حاضر در این پیمان می‌خواهند با دیگر اعضا روابط اقتصادی داشته باشند، وقتی کشوری عضو این سازمان‌های اقتصادی و منطقه‌یی می‌شود و از سوی سازمان ملل تحت تحریم است، نمی‌توانند با آن کشور رابطه داشته باشند و به همین جهت با عضویت ایران در این پیمان مخالفت می‌شد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از برجام توقع داشتیم که این مشکل رفع شود ولی متاسفانه با شارژ مالی عربستان و امارات، تاجیکستان مانع از عضویت ایران در پیمان شانگهای شد و از آنجا که عضویت دیگر کشورها در پیمان شانگهای باید با اجماع انجام شود، مخالفت تاجیکستان مانع از عضویت ایران به عنوان عضو اصلی در اجلاس قبلی شد در حالی که پاکستان عضو دایم شد و ایران همچنان عضو ناظر باقی ماند. وی در خصوص عضویت ایران در آ.سه.آن نیز افزود: قرار نبود که ایران عضو آ.سه.آن شود و بیشتر موضوع همکاری‌های ایران و کشورهای شرق آسیا مطرح است، البته هنوز شورای نگهبان مصوبه مجلس را تصویب نکرده است. عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت مخالفت شورای نگهبان نیز حضور میانمار در جمع کشورهای آ. سه. آن است، بیان کرد: مجلس نیز بر مصوبه خود اصرار کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع بررسی می‌شود که ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

 

 

ارسال نظر