یکصدا برای فلسطین

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۳۱۳۰
یکصدا برای فلسطین

39 سال از زمانی که امام(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز همبستگی با ملت فلسطین اعلام کرد؛ می‌گذرد؛ 39 سالی که در جریان آن فراز و نشیب‌های فروانی در سطح منطقه‌یی و فضای بین‌المللی به وقوع پیوسته و جهان تغییرات فراوانی را به خود دیده؛ اما همچنان فریاد همراهی مسلمانان با مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف در فضای بین‌المللی طنین‌انداز است. اینگونه است که هر فرد مسلمانی با هر گرایش جناحی و سیاسی با هر تمایلات مذهبی و با هر تفاوت‌ اقلیمی و سرزمینی از یک درد مشترک رنج می‌برند؛ رنجی به نام:«مساله فلسطین و سرنوشت مسجدالاقصی».

براساس این دورنمای تاریخی و مذهبی است که دیروز همزمان با روز قدس، مردم تهران و ۹۰۰شهر دیگر کشورمان درحالی که اکثرشان روزه‌داران شب‌زنده‌دار بوده‌ و شب گذشته‌اش را به احیا گذراندند با حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس، انزجار و خشم خود را نسبت به رژیم اشغالگر قدس و تصمیمات اخیر رییس‌جمهور امریکا همچنین حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه به خصوص فلسطین نشان دادند. براساس اعلام خبرگزاری‌ها، سی‌و‌نهمین راهپیمایی روز قدس را بیش از ۵۳۰۰ عکاس و خبرنگار داخلی و خارجی پوشش خبری دادند که ۱۶۰نفر از آنها خبرنگاران رسانه‌های خارجی هستند. همزمان با حضور اقشار مختلف مردمی مسوولان و چهره‌های سیاسی نیز با حضور در راهپیمایی روز قدس همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین فریاد زدند. چهره‌هایی از جناح‌های مختلف سیاسی که هر چند در برخی موارد سیاسی و اجرایی تفاوت دیدگاه‌هایی در میان آنها وجود دارد اما در مورد مساله فلسطین، وحدت و یکپارچگی کاملی در میان آنها وجود دارد و آرمان و آرزوی همه آنها آزادی قدس شریف از چنگ صهیونیست‌هاست.

 جریحه‌دار شدن احساسات با انتقال سفارت

در شرایطی که رییس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سران شانگهای صبح روز گذشته راهی چین شده بود؛ معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم روز قدس شرکت کرد. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه انتقال سفارت امریکا به قدس احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد، گفت: مردم فلسطین موفق شده‌اند، فریاد مظلومیت خود را در سراسر جهان به صدا دربیاورند.

معاون اول رییس‌جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت برنامه‌ریزی دقیقی براساس شرایط جدید پیش روی کشور دارد، گفت: مردم باید از این شرایط مطلع باشند و سعی می‌کنیم در حد توان شرایط را برای مردم تشریح کنیم.  اسحاق جهانگیری افزود: دولتمردان امریکا در یک اشتباه تاریخی وارد شده‌اند و برخلاف مقررات جهانی یک توافق بین‌المللی را به صورت یک طرفه نقض و تحریم‌های ظالمانه‌یی را علیه ملت ایران وضع کرده‌اند.

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دشمنان باید بدانند مردم ایران 40سال است تجربه تحریم‌های امریکا را دارند و برای هر شرایطی خود را آماده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ملت ایران مطابق شرایط برنامه‌ریزی می‌کنند. به طور حتم با اتکا به مردم کشورمان قادر خواهیم بود تا از این تحریم‌ها با سربلندی بیرون آییم.

جهانگیری تصریح کرد: امریکایی‌ها آبروی خود را در دنیا برده‌اند و حتما ملت ایران عکس‌العمل مناسبی در برابر آنها نشان خواهد داد. امام راحل این روز را برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین که 70سال است کشور و سرزمینشان توسط رژیم اشغالگر قدس اشغال شده، نامگذاری کردند و خوشبختانه موفق شدند فریاد مظلومیت مردم فلسطین در سراسر جهان را به صدا درآورند. مردم فلسطین زیر شدیدترین شکنجه‌ها و رفتارهای غیرانسانی از سوی رژیم صهیونیستی هستند.

او بیان کرد: در سال جاری اقدام عجیبی که رییس‌جمهور امریکا انجام داد و سفارت این کشور را به قدس منتقل کرد، باعث شد احساسات مردم مسلمان جریحه‌دار شود و ملت‌های مسلمان با حساسیت بیشتری در روز قدس شرکت کردند.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه ایرانیان همواره طرفدار مظلوم بودند و مخالف ظالم هستند، تصریح کرد: مردم ما در این مسیر پیشگام بودند و حضور امروز مردم بیانگر این مساله است.

 امریکایی‌ها راه به جایی نخواهند برد

رییس قوه قضاییه حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس را عاملی موثر در عدم تثبیت سیاست‌های امریکا و اسراییل برشمرد.  آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی با حضور در راهپیمایی روز قدس در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به شهر قدس و موج اعتراضی که در کنار نوار مرزی غزه ایجاد شده، حضور مردم راهپیمایی روز قدس چه تاثیری دارد؟ گفت: بحمدالله حضور گسترده، حماسی و پرشکوه مردم را هم در کشور خودمان داریم و هم در همه ملت‌های مسلمان.  او افزود: این حضور گسترده یک پیام مهمی دارد؛ کشورهای سلطه خصوصا امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها گمان می‌کنند با انتقال یک سفارتخانه به بیت‌المقدس می‌توانند یک حکومت غاصب کودک‌کش را تثبیت کنند و در طول این 70سال آنها مظالم بسیاری هم بر مردم فلسطین وارد کرده‌اند و هم بر امت اسلامی اما این حضور گسترده نشان می‌دهد که تثبیت در کار نیست.  آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد: امریکایی‌ها و کشورهای سلطه ممکن است برخی حکام فاسد این کشورها را بتوانند به همکاری بخوانند ولی ملت‌ها تسلیم نمی‌شوند و از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌کنند و ما مطمینیم که این کشور جعلی صهیونیستی غاصب کودک‌کش از صحنه تاریخ محو خواهد شد. رییس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت‌های اسلامی چه قصوری کردند که ما همچنان شاهد اشغال فلسطین هستیم؟ افزود: اگر می‌گذاشتند مردم حرف خودشان را بزنند و اگر حکام غاصب برخی کشورهای اسلامی سرسپردگی نشان نمی‌دادند این همه مردم مسلمان با این همه امکانات عظیم شاید می‌توانستند کشور غاصب را برکنند ولی ما امروز می‌بینیم که سران کشورهای فاسد خیانت می‌کنند و با امریکایی‌ها سازگاری می‌کنند ولی آینده از آن ملت‌هاست و این حکام فاسد فرعون‌های زمانند و به زودی برخواهند کند.

 دفاع از فلسطین محدود به مرز ایران نیست

 معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به ابتکار امام خمینی(ره) برای نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تصریح کرد: اکنون می‌بینیم که دفاع از فلسطین و حقوق مردم این منطقه تنها به مرزهای ایران محدود نیست و در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی آزادگان جهان در راستای دفاع از حقوق مردم فلسطین به پا خواسته‌اند.  حسینعلی‌امیری در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده دنیاست که از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنند، اظهار کرد: با توجه به دهن‌کجی که ترامپ به مسلمانان انجام داد و با وجود مخالفت‌ها، سفارت امریکا از تلاویو را به بیت‌المقدس منتقل کرد همچنین دیگر تحولات منطقه ضروری است که مسلمانان در دفاع از حقوق مردم فلسطین مصمم‌تر از همیشه عمل و در صحنه برای دفاع از حق مردم فلسطین حضور پیدا کنند.  معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آخرین وضعیت اصلاحیه طرح پالرمو گفت: این طرح در کمیسیون امنیت ملی مجلس است و بررسی آن تا حد قابل توجهی به اتمام رسیده و فکر می‌کنم ان‌شاء‌الله هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

 رمز پیروزی ما وفاق و همبستگی ملی است

در همین خصوص رییس فراکسیون امید مجلس دهم تاکید کرد: مطالبات مردم به خصوص مطالبات اقتصادی، معیشت و اشتغال جوانان باید با جدیت بیشتری پیگیر شود.  محمدرضا عارف در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت انسجام و گفت‌وگوی ملی در وضع کنونی اقتصادی کشور به جای تخریب گفت: بحث اصلی ما همیشه وفاق و همبستگی ملی بوده است. رمز پیروزی ما در صحنه‌های داخلی پاسخ به مطالبات مردم و وحدت بوده است.  او ادامه داد: من بر این باورم که مطالبات مردم به خصوص مطالبات اقتصادی، معیشت و اشتغال جوانان باید با جدیت بیشتری پیگیر شود. در عین حال مردم ما نشان دادند که ظرفیتی فراتر از پرداختن به مسائل اقتصادی خودشان دارند. قدس یک مساله ارزشی برای ماست. این روز میثاق مردم ما برای آزادسازی قدس شریف بوده است.

 

ارسال نظر