دیالوگ توییتری بر سر برجام

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۷۶

گروه ایران|

در حالی در خارج از مرزها مذاکرات برای حفظ توافق هسته‌یی جریان دارد که در داخل صدای نقد مخالفان و پاسخ‌های موافقان این توافق بلند‌تر از گذشته شده است؛ هر چند پژواک این صداها مانند روزهای ابتدایی امضای برجام نیست. با این حال چهره‌های سیاسی موافق و مخالف توافق در اظهارنظرهایی یکدیگر را به نقد می‌کشند. آخرینش هم توییت سعید جلیلی عضو تیم مذاکرات ایران با طرف غربی در دوران دولت نهم و دهم است که به اعتقاد او ایران مانند خریدار خودرویی است که برای خودرو یک میلیونی یک میلیارد پرداخت کرده، اما دست آخر چیزی هم نصیبش نشده است. جلیلی در حساب شخصی خود در توییتر درباره برجام این طور نوشته بود: «برجام مانند این بود که ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنی اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری کند و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد.» توییتی که واکنش چند نفر از چهره‌های نزدیک به دولت را برانگیخت؛ از حسام‌الدین آشنا و حمید میرزا ابوطالبی مشاوران روحانی گرفته تا حمید بعیدی‌نژاد عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌یی و نصرت‌الله تاجیک دیپلمات سابق ایرانی که این توییت جلیلی را به نقد کشیدند. آشنا در پاسخ به این توییت، جلیلی را به صبر فراخواند و گفت که نوبت پاسخگویی در مورد 6.5 سال او به زودی فرا می‌رسد. مشاور روحانی همچنین در توییتی که به نظر در واکنش به اظهارنظر جلیلی نگاشته شده بود، در چهار بند نوشت: «براندازان خارجی نظام را نشانه رفته‌اند. صحنه‌پردازان داخلی دولت را نشانه رفته‌اند. دولت مهم‌ترین خاکریز نظام است. رضایت ملت ضامن بقا و ارتقای دولت و نظام است.» اما آشنا تنها مشاور روحانی نبود که به این موضوع واکنش نشان داد. حمید ابوطالبی مشاور رییس‌جمهوری نیز در پاسخ به این تشبیه در حساب توییتری خود نوشت: «شما 6سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آن قدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، توقف مطلقا ایستادید و... تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن هزار برابر قیمت ماشین شد، سپس ماشین را به دره فصل هفت منشور انداخته و گفتید اینها کاغذ پاره است. این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جنابعالی است.»

حمید بعیدی‌نژاد نیز در دو توییت به‌طور تلویحی منتقدان برجام از جمله جلیلی را مورد اشاره قرار داد و آورد: «حالا ایران در برجام اشتباه کرد، متن را دقیق مذاکره نکرد و اعتماد بیخودی کرد. اروپا، کانادا، ژاپن، روسیه و چین به عنوان اعضای معاهده آسیا-پاسیفیک یا معاهده آب و هوایی پاریس یا نفتا که ترامپ همه را رها کرد چطور؟ چرا به جای دیدن علت واقعی و ملامت دشمن، خودمان را تحقیر و تضعیف می‌کنیم؟» سفیر ایران در بریتانیا همچنین به شروط ترامپ برای باقی ماندن در توافقنامه «نفتا» اشاره کرد و گفت: «با طرح شروط جدید ترامپ در آخرین لحظه، توافقنامه «نفتا» میان امریکا، کانادا و مکزیک در آستانه فروپاشی قرار گرفته و امریکا در آستانه خروج از نفتا قرار دارد. مذاکرات امریکا و کانادا نیز متوقف و نخست‌وزیر کانادا ضمن لغو سفر به امریکا برای توافق نهایی گفت عقل سلیمی در واشنگتن نیست.»

نصرالله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن هم در نوشته‌یی طعنه‌وار، آنچه به اعتقادش حکومت، نخبگان و مردم از توافق می‌خواستند را به روشی که او «ادبیات هاله نور» خواند، تشریح کرد. به باور تاجیک برجام حاصل اجماع ملی بود که حکومت آن را برای جلوگیری از بن‌بست کشور می‌خواست. نخبگان هم با آن به دنبال ایجاد فضای تنفسی برای سیاست خارجی کشور و ختم پروژه ایران‌هراسی که رییس دولت مهرورز محافظه‌کاران کلید زد، بودند و مردم نیز می‌خواستند نفس راحتی کشیده به رفاه دست یابند. او همچنین تاکید کرد: «برجام را دولت بر اساس آرایی که از مردم گرفته بود به عنوان رویکرد جدید تعامل با جامعه جهانی عملیاتی کرد و موفق بود. حال اینکه بار تریلی را به ژیان یک میلیونی سیاست خارجی زدید ربطی به برجام ندارد! بار را کم کنید جواب بگیرید! خودمان را در وضعیت آچمز قرار داده‌ایم و انتظار معجزه هم داریم!»

اما دیالوگ توییتری جلیلی با حامیان برجام به همین جا ختم نشد. او در توییتی دیگر به یکی از سخنان «باراک اوباما» رییس‌جمهوری پیشین امریکا اشاره کرد که به گفته او اوباما پس از امضای توافق اعتراف کرده بود: «اگر توافق صورت نمی‌گرفت، تحریم‌ها خود به خود فرو می‌پاشید.» و جلیلی این را عین واقعیت دانست. حسام‌الدین آشنا بار دیگر سراغ صفحه جلیلی رفت و برای او نوشت: «به سخنان اوباما که برای مصرف داخلی در امریکا بیان شده، استناد می‌کنید و آن را برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. سخنان ظریف را که برای مصرف خارجی در امریکا بیان شده را هم برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. در دوران مذاکرات هم به زبان داخلی با طرف خارجی سخن می‌گفتید. ظاهرا شما کلا مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی.» او همچنین طعنه‌یی به عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌یی زد و گفت که نمی‌دانستم تا این حد به سخنان اوباما باور داشتید و آن را عین واقعیت می‌دانستید. آیا به سخنان ترامپ هم به همین مقدار اعتماد دارید؟ نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن هم به اظهارنظر جلیلی در مورد اثر تحریم‌ها قبل و پس از برجام پاسخ داد و گفت: «اولا اگر به فرض نسل قبلی تحریم‌ها در حال فروپاشی بود اما نسل بعدی که هوشمند بودند در راه بود! و ثانیا جنبه توجیهی و مصرف داخلی داشت و ثالثا پول نفت‌ها کجا رفت؟ لابد مانند بقیه وعده‌های رییس دولت مهرورز محافظه‌کاران سر سفره مردم آمد؟» در حالی جلیلی سلسله توییت‌هایی را در زیرسوال بردن برجام نوشت که یکی از کاربران جمله‌یی از مقام معظم رهبری را برای این دبیر سابق شورای امنیت ملی به اشتراک گذاشت که بر اساس آن ایشان از چهره‌های سیاسی خواسته بودند در مواجهه با برجام از سرزنش یکدیگر خودداری کنند و دوقطبی بر اساس برجام شکل نگیرد.

 

 

ارسال نظر