رییس‌جمهوری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۷۵
رییس‌جمهوری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند

گروه ایران|

مراسم افطاری رییس‌جمهور با اهالی فرهنگ، هنر و سینما در حالی شامگاه روز پنج‌شنبه برگزار شد که برخی حاشیه‌هایی که در آستانه این مراسم در خصوص اعلام انصراف تعدادی از بازیگران از حضور در این جمع مراسم را تحت تاثیر خود قرار داده بود؛ حاشیه‌هایی که در طول هفته منتهی به مراسم باعث شد مخالفان دولت به همین بهانه در آتش انتقاد از دولت بدمند. اما روحانی در مراسم افطاری بدون اشاره صریح به انتقادات مطرح شده از سوی مخالفان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «سوال اینجاست که چه کسی باید این مشکلات را حل کند. آیا رییس‌جمهور یا دولت به تنهایی می‌توانند این مشکلات را حل کنند یا اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا بر مشکلات غلبه کنیم؟»

دیدار رییس‌جمهور با اهالی فرهنگ و هنر در شب نیمه ماه رمضان با تاکید بر رفع محدودیت کاری هنرمندان و شنیده شدن صدای آنها همراه با اعتماد برگزار شد. شامگاه نهم خردادماه و همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) با وجود برخی حاشیه‌ها که برای برپایی میهمانی افطار ریاست‌جمهوری با هنرمندان و اهالی فرهنگ به وجود آمده بود، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در آخرین روزهای هفته به سالن اجلاس سران رفتند تا در حضور رییس‌جمهور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه‌های کاری خود و نیز بخشی از مسائل و مشکلات جامعه بپردازند.

رییس‌جمهور استفاده از قدرت فرهنگ، زبان هنر و هماهنگی و همصدایی را زمینه‌ساز پیروزی مردم دانست و با بیان اینکه اصحاب فرهنگ با زبان هنر و قلم، واقعیت‌ها را برای مردم تبیین می‌کنند، تاکید کرد: امروز به سرمایه اجتماعی، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید به آینده ایران نیاز داریم.

روحانی در دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه اصحاب فرهنگ و هنر نیز گله‌های بحقی دارند و کمبودها را همه با هم باید حل کنیم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین درس رمضان، صبر و صلح و ایستادگی در برابر مشکلات است.

روحانی با ابراز خشنودی از حضور در جمع فرهیختگان و اهالی فرهنگ و اصحاب هنر که با زبان قلم و هنر با مردم سخن می‌گویند، گفت: همه امامان و پیامبران ما در طول تاریخ تحت فشار بوده، مورد نقد، اعتراض و حتی آزار و اذیت قرار گرفتند، اما کمتر امامی را در طول تاریخ سراغ داریم که از سوی نزدیک‌ترین یاران و اصحابش تندترین نقدها و اعتراض‌ها را شنیده باشد. امام حسن مجتبی (ع) وقتی که با دشمنان جنگید به او خرده گرفتند که چرا می‌جنگد و آن زمان که صلح کرد نیز مورد تند‌ترین اعتراض‌ها قرار گرفت که چرا صلح کرده‌یی. اما امام حسن مجتبی (ع) نیز همچون ماه میلادش، صبر و استقامت را پیشه کرد تا ما نیز از او بیاموزیم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه ما مردم ایران یک ملت هستیم و در یک سرزمین زندگی کرده و به ایران عزیز عشق می‌ورزیم، تصریح کرد: همان‌طور که همه ملت‌ها در طول حیات خود با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو هستند ملت ایران نیز مشکلات و سختی‌هایی پیش روی خود دارد و دو راه برای مواجهه با این مشکلات در مقابل خود می‌بیند.

روحانی ادامه داد: یک راه این است که تسلیم مشکلات شویم و راه دیگر آن است که ایستادگی و مقاومت کرده و آنچه مطلوب جامعه است، بسازیم. این بستگی به انتخاب ماست که در برابر مشکلات پیچیده اقتصادی ایستاده و با برنامه‌ریزی برای حل آنها تلاش کنیم یا تسلیم شویم.

 حل مشکلات از طریق مشارکت عمومی

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه همه قبول داریم که با مشکلات متعددی مواجه هستیم، تصریح کرد: هم اصحاب فرهنگ و هنر و هم همه میهمانان دیگری که در زیر این سقف میهمان آنها بودیم، فهرست بلندی از مشکلات را مورد اشاره قرار دادند، اما سوال اینجاست که چه کسی باید این مشکلات را حل کند. آیا رییس‌جمهور یا دولت به تنهایی می‌توانند این مشکلات را حل کنند یا اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا بر مشکلات غلبه کنیم.

روحانی با بیان اینکه اگر باور کنیم که همه باید با هم مشکلات را حل کنیم، پیروزی قطعی از آن ما خواهد بود، چنانکه وقتی تصمیم گرفتیم در تولید گندم خودکفا باشیم، توانستیم و امسال سومین سالی است که نه تنها نیاز کشور به گندم در داخل تولید می‌شود بلکه قادریم بخشی از گندم تولیدی در کشور را نیز صادر کنیم. رییس‌جمهور با طرح این سوال که امروز کدام نیاز ماست که حل و رفع آن نیاز به حضور و همکاری اهل فرهنگ دارد، خاطرنشان کرد: امروز در کشور نیاز به سرمایه اجتماعی قوی‌تر، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید بیشتر به آینده این کشور و ملت بزرگ فردا داریم و این هدف و نیاز محقق نمی‌شود، مگر اینکه بزرگ‌ترین قدرت کشور، یعنی قدرت فرهنگی با همه توان پا به صحنه بگذارد. روحانی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که می‌بینیم برخی ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه در برابر ما سخن ناروا می‌گویند، گفت: اگر تا دیروز در دعوای ما اکثریت کشورها حق را به ما نمی‌دادند، امروز اکثریت کشورهای دنیا جز چند کشور معترفند و می‌گویند که حق با ایران است و این افتخاری است که در تاریخ برای ما ماندگار خواهد شد. ما ملتی هستیم که به پیمان خود احترام می‌گذاریم و در مقابل دولت ما دولتی قرار دارد که پیمان و امضای خود را زیر پا گذاشته است. رییس‌جمهور ادامه داد: چگونه می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد؛ ملت ایران به عهد خود وفادار بوده، پای حقوقی که به دست آورده است، ایستاده و در برابر فشارهای ناجوانمردانه، ظالمانه، ناصحیح و برخلاف مقررات بین‌المللی تسلیم نخواهد شد.

 اثرگذاری هنرمندان در توسعه کشور

رییس‌جمهور با طرح این سوال که در این شرایط چه کسانی می‌توانند همصدایی را در جامعه بیشتر کنند، تصریح کرد: این کار بیش از هر کس از عهده شما بر می‌آید که با مردم با هنر و فرهنگ، قلم، تحلیل و کتاب سخن می‌گویید. روحانی با بیان اینکه شما اهالی فرهنگ و هنر نیز  بحق از دولت متوقع هستید و حق نیز با شماست، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند منکر شود که با وجود همه تلاش‌هایی که وزرای فرهنگ ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند، همچنان کمبودها و مشکلات وجود دارند، اما امروز در شرایطی قرار داریم همان‌طور که من و دولت من باید سخن شما را بشنویم شما نیز باید نیاز جامعه را بیش از گذشته لمس کرده و برای تحقق آن تلاش کنید. رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران قطعا در برابر مشکلات آینده پیروز خواهد بود، اظهار داشت: دولت در 2سال گذشته بیش از ۵۰ هزار بنگاه اقتصادی کوچک و بزرگ را یاری کرده و در مسیر تولید قرار داده است.روحانی افزود: کشاورزان ما در ۴ سال گذشته تولید گندم را از سالانه ۴ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن رسانده‌اند و دولت نیز در طول این سال‌ها قیمت خرید تضمینی گندم را به‌طور مثال از کیلویی ۴۰۰ تومان به کیلویی ۱۳۰۰ تومان رسانده است و حتی با وجود پذیرش افزایش

۶۰ تا ۷۰درصدی یا حتی ۱۰۰درصدی تورم طی ۴سال نمی‌توانیم باور کنیم کشاورز ما که تولید محصولش

۳ برابر شده و قیمت فروش محصولش نیز ۳برابر شده همچنان مثل گذشته تحت فشار باشد. رییس‌جمهور تصریح کرد: قبول دارم که فشار در زندگی مردم همچنان وجود دارد، اما این فشار کاسته شده و مثل گذشته نیست. در هر حال ملت ایران با کار، تلاش، وحدت و انسجام به نقطه مطلوب خواهد رسید و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای آن است که ببینیم چگونه می‌توانیم با مقاومت، ایستادگی و ترویج دوستی بر مشکلات غلبه کرده و به هدف‌مان برسیم. پیش از سخنان رییس‌جمهور علی نصیریان، ستاره اسکندری، شادی پیروزی و فاطمه معتمدآریا نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

 

ارسال نظر