پیشتازی امیدی‌ها در پارلمان

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۹۷
پیشتازی امیدی‌ها در پارلمان

گروه ایران|

امیدی‌ها با کسب جایگاه ریاست مجلس فاصله چندانی نداشتند. صبح روز گذشته انتخابات هیات‌رییسه مجلس در حالی برگزار شد که پیروز رقابت دور اول ریاست مجلس محمدرضا عارف کاندیدای فراکسیون امید بود. لاریجانی کاندیدای مستقلین و رییس 10 سال گذشته مجلس هم با 101 رای پشت‌سر عارف قرار گرفت، حاجی‌بابایی کاندیدای ولاییون هم با 54 رای سوم شد. به‌دلیل آنکه هیچ یک از سه کاندیدا نتوانستند آرای مطلق را کسب کنند، انتخابات به نوبت دوم کشید. نوبت دومی که هر سه کاندیدا می‌توانستند در آن شرکت کنند و برای نشستن بر صندلی به آرای نسبی نیاز داشتند، نه آرای مطلق. اگر ترکیب رای دور اول حفظ می‌شد، محمدرضا عارف برای نخستین‌بار ریاست مجلس را در دست می‌گرفت، اما انصراف حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی نتیجه انتخابات را تغییر داد. انصرافی که با موضع‌گیری رسمی در تریبون مجلس اعلام شد تا انتقاد برخی نمایندگان را به همراه داشته باشد. به اعتقاد این دسته از نمایندگان، حاجی‌بابایی عرفا امکان حمایت در تریبون مجلس از کاندیدای دیگر را نداشت. هر چند علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت با رد این موضوع، اقدام حاجی‌بابایی را بلااشکال دانست. رای‌گیری دوباره هم نتیجه را به نفع لاریجانی تغییر داد تا او برای سومین سال پیاپی به‌عنوان رییس مجلس دهم انتخاب شود. هر چند این‌بار لاریجانی فاصله زیادی با رقیب خود نداشت. در حالی او 147 رای کسب کرد که رقیب او عارف 123 رای داشت. اختلاف رای کمی که برخی اصولگرایان آن را به نارضایتی نمایندگان از ریاست لاریجانی تعبیر کردند.

 مشخص شدن مرزبندی و وزن فراکسیون‌ها

 اما یکی از اعضای فراکسیون امید می‌گوید که کاهش فاصله رای عارف با لاریجانی، ثمره تلاش نمایندگان عضو این فراکسیون برای جلب‌نظر نمایندگان مستقل بوده است. الیاس حضرتی در گفت‌وگو با «تعادل» درباره ادعای برخی مبنی بر ائتلاف امیدی‌ها با برخی نمایندگان اصولگرا برای غلبه عارف بر لاریجانی توضیح می‌دهد: در این دوره انتخابات هر سه فراکسیون به صورت شفاف در انتخابات حاضر شدند و برای 12 جایگاه هیات‌رییسه کاندیدای مستقل ارائه کردند. پس از مشخص شدن نتیجه نوبت اول انتخابات نیز آقای حاجی‌بابایی که کاندیدای اصولگرایان بود به‌طور شفاف پشت بلندگو از آقای لاریجانی حمایت کرد، از این رو این ادعاها غلط است. به گفته این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، افزایش آرای عارف نسبت به انتخابات سال اول هیات‌رییسه، نتیجه تلاش اعضای این فراکسیون در جلب‌نظر نمایندگان مستقل بوده است؛ نمایندگانی که رای آنها قطعی نیست و با مذاکره قابل تغییر است.

حضرتی نتیجه این انتخابات را پیروزی کامل فراکسیون امید می‌داند؛ چراکه به باور او در این انتخابات هم مرزبندی‌ها مشخص شد، هم وزن فراکسیون‌ها. حضرتی توضیح می‌دهد: «علاوه بر مشخص شدن مرزبندی‌ها و وزن فراکسیون‌ها، تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب در هیات‌رییسه افزایش داشت که این نشان می‌دهد پیشرفت خوبی در مجلس داشتیم.» به گفته حضرتی «مشخص شدن وزن فراکسیون امید»، «نمایش این واقعیت که با عدم همراهی امیدی‌ها آرای لاریجانی نزدیک به 100 رای کاهش می‌یابد» و «آشکار شدن جایگاه دیگر فراکسیون‌ها» هدف فراکسیون امید از ارائه لیست مستقل بود که محقق شد.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید هم در اظهاراتی مشابه حضرتی، ائتلاف مستقلین و پایداری را دلیل پیروزی لاریجانی دانست. به اعتقاد پارسایی در این انتخابات فراکسیون امید روی تصمیم خود ماند و به باور سیاسی خود عمل کرد این در حالی است که پایداری‌ها که می‌گفتند تا آخر هستیم بعد از انتخابات دور اول ریاست صحنه را خالی کردند و جا زدند و همین ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد آقای لاریجانی شد. او درباره چرایی عدم ائتلاف امیدی‌ها با مستقلین در این دوره انتخابات هیات‌رییسه گفت: «تجربه دو سال گذشته مجلس نشان می‌دهد ما هر وقت ائتلاف کرده‌ایم لطمه خورده‌ایم. سال گذشته ائتلاف کردیم اما به‌خاطر پیمان‌شکنی موفق نشدیم در حالی که امسال از هویت سیاسی اصلاح‌طلبی دفاع کردیم و مجلس هم از حالت انفعال خارج شد.»

 ابقای دو امیدی در جایگاه نواب رییس

جایگاه نایب رییسی مجلس هم در این دور تغییری به خود ندید، در حالی که برخی نمایندگان از تلاش اصولگرایان برای رای نیاوردن علی مطهری خبر می‌دادند، اما چنین نشد و پزشکیان و مطهری هر دو در جایگاه‌شان ابقا شدند. در انتخابات هیات‌رییسه مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید و عبدالرضا مصری و هادی قوامی از فراکسیون ولایی و مستقلین برای نواب رییس کاندیدا شدند. همچنین محمد دهقان از فراکسیون ولایی و عزت‌الله یوسفیان‌ملا از فراکسیون مستقلین هم کاندیدا شده بودند که در لحظات آخر انصراف دادند. با اعلام نتایج آرای نمایندگان درباره انتخاب نواب رییس، مسعود پزشکیان به‌عنوان نایب رییس اول و علی مطهری به‌عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند. این نتیجه در حالی بود که پیش‌تر برخی نتیجه ارائه لیست مستقل از سوی امیدی‌ها را حذف مطهری می‌دانستند که نتایج خلاف آن را نشان داد.

فراکسیون امید در انتخابات دبیران هم موفق عمل کرد و توانست به تعداد امیدی‌ها در هیات‌رییسه بیفزاید. براساس نتایج، محمدعلی وکیلی ۱۳۴ رای، علی‌اصغر یوسف‌نژاد ۱۲۹ رای، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۱۲۹ رای، علیرضا رحیمی ۱۰۴ رای، احمد امیرآبادی ۹۸ رای و اکبر رنجبر‌زاده ۹۵ رای کسب کردند تا به‌عنوان دبیران هیات‌رییسه مجلس انتخاب شوند. برای انجام انتخابات ناظرین هیات‌رییسه نیز در ادامه جلسه، اسامی ۱۳ کاندیدای ناظر هیات‌رییسه مجلس اعلام شدند و پس از رای‌گیری عباسی، نعمتی و آشوری به‌عنوان ۳ ناظر هیات‌رییسه باقی ماندند.

 

 

ارسال نظر