چه کسی رییس پارلمان می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۶۳
چه کسی رییس پارلمان می‌شود؟

در حالی فراکسیون مستقلین ولایی خواهان حفظ هیات‌رییسه فعلی مجلس است که فراکسیون‌های امید و ولایت چنین نظری ندارند. این نگاه قطعی نیست؛ اما دست‌کم گفت‌وگو‌های جسته و گریخته اعضای این دو فراکسیون اصلی مجلس با رسانه‌ها چنین نشان می‌دهد. تا زمان برگزاری انتخابات سومین دوره هیات‌رییسه مجلس هم زمان زیادی باقی نمانده است. روز چهارشنبه این هفته مشخص می‌شود ترکیب هیات‌رییسه سال سوم چگونه خواهد بود؛ ترکیب فعلی حفظ می‌شود یا آنکه جایگاه هیات‌رییسه نفرات جدیدی به خود می‌بیند.

 کاندیدای مستقل امیدی‌ها برای ریاست

در این بین، صداهایی از فراکسیون امید به گوش می‌رسد که برخلاف سال گذشته، آنان کاندیدای مستقل برای ریاست خواهند داشت. گروهی از احتمال کاندیداتوری دوباره عارف سخن می‌گویند، برخی هم روی مسعود پزشکیان نظر دارند. مسعود رضایی عضو این فراکسیون در گفت‌وگویی از برگزاری جلساتی در این باره سخن گفته که نتیجه آن معرفی کاندیدای مستقل بوده است. به گفته این نماینده اصلاح‌طلب، اکثر اعضای فراکسیون امید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بهتر است آقای عارف برای کرسی ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کند؛ هرچند این تصمیم قطعی نیست. رضایی گفته که برخی هم پزشکیان را برای ریاست مجلس پیشنهاد داده‌اند، اما واقعیت این است که هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم. به باور این نماینده مجلس، در این مقطع نظر شخص آقای عارف حایز اهمیت است که برای حضور مصمم است یا خیر. در غیر این صورت ممکن است گزینه‌های دیگر موردنظر باشند. اما فراکسیون‌ها برای تصمیم‌گیری خیلی زمان ندارند. عبدالحمید خدری دیگر عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از جمع‌بندی نظرات درباره نحوه ورود به انتخابات هیات‌رییسه در جلسه امروز (دوشنبه 7 خرداد) فراکسیون امید خبر داده است. خدری هم گفته‌های رضایی مبنی بر حمایت برخی اعضای این فراکسیون از کاندیداتوری عارف را تایید کرده است. هرچند به گفته او محمدرضا عارف در این زمینه تردید دارد و احتمالا در جلسه روز دوشنبه پس از استماع نظر اعضا، نظر خود را در این باره عنوان می‌کند. ظاهرا فراکسیون امید خواهان تغییر در دیگر جایگاه‌های هیات‌رییسه مجلس هم هست. آن‌طور که محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب گفته، سیاست فراکسیون امید استفاده از ظرفیت زنان، اهل سنت و نمایندگان جوان در هیات‌رییسه مجلس است، از این رو، در کمیته ویژه‌یی که در این فراکسیون تشکیل شده بر این مسائل تاکید بسیار شده است. بهرام پارسایی نماینده اصلاح‌طلب شیراز هم تایید کرده که امیدی‌ها به دنبال اصلاح هیات‌رییسه مجلس هستند؛ اما به اذعان او هنوز کاندیداهای این فراکسیون برای رییس، نواب و دبیران و ناظران مشخص نشده‌اند. پارسایی در عین حال تاکید کرده، تصمیم فراکسیون متبوعش باتوجه به تجربه تلخ ائتلاف سال گذشته خواهد بود. آن‌طور که علیرضا رحیمی نماینده عضو فراکسیون امید خبر داده، تصمیم نهایی این فراکسیون روز سه‌شنبه مشخص خواهد شد.

 لاریجانی، خط قرمز مستقلین

اما در مقابل، فراکسیون مستقلین که تعداد زیادی از اعضای آن را نمایندگان عضو لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 94 تشکیل می‌دهند، نظر دیگری دارند. آنان خواهان حفظ ترکیب فعلی هیات‌رییسه هستند و تغییر را بر نمی‌تابند. تا آنجا که مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین تاکید کرده علی لاریجانی خط قرمز این فراکسیون است و آنها روی ریاست علی لاریجانی تردید ندارند. به گفته لاهوتی اگر دو فراکسیون دیگر حاضر به ائتلاف باشند، مستقلین برای نایب‌رییسی پزشکیان و مطهری تمایل دارد؛ در غیر این‌صورت با شکل نگرفتن ائتلاف، آنها هم لیست مستقل خواهند داد.

این گفته‌های لاهوتی در حالی است که خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با یکی از نماینده‌های عضو فراکسیون مستقلین مدعی شده بین نمایندگان عضو این فراکسیون درباره حمایت یا عدم حمایت از نامزدی لاریجانی برای ریاست مجلس شکاف وجود دارد. این نماینده که نامش منتشر نشده، گفته است که «حدود ۳۰ تا ۴۰درصد اعضای فراکسیون مستقلین نسبت به فضای تک‌قطبی در مجلس معترض بوده و معتقدند فراکسیون نباید از ریاست مجدد علی لاریجانی در مجلس دفاع کند.» اما غلامعلی جعفرزاده ایمن از دیگر نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین موضعی مشابه لاهوتی دارد و می‌گوید که از ائتلاف با دو فراکسیون دیگر مجلس استقبال می‌کند، در عین حال که آنها خواهان تغییرات حداقلی در ترکیب هیات‌رییسه مجلس هستند. براساس اظهارات سخنگوی این فراکسیون، تصمیم نهایی آنها همچون فراکسیون امید در جلسه روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد. به گفته لاهوتی «باتوجه به تعیین تیمی از فراکسیون مستقلین ولایی برای بررسی موضوع ائتلاف، اگر قرار بر ائتلاف باشد نتیجه آن اعلام خواهد شد وگرنه فراکسیون مستقلین لیست مستقل خواهد داشت.»

 لیست کاملا مستقل ولاییون

داستان فراکسیون اصولگرای نمایندگان ولایی متفاوت از دو فراکسیون دیگر است. روز گذشته سخنگوی این فراکسیون رسما اعلام کرد که آنها برای 12 جایگاه هیات‌رییسه، لیستی مستقل خواهند داد. هر چند نقوی‌حسینی گفت که احتمال ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها براساس این لیست وجود دارد. او در این باره توضیح داد: «ارائه لیست مستقل بدان معنا نیست که افراد سایر فراکسیون‌ها در این لیست نباشند، این احتمال وجود دارد که در لیست مستقل فراکسیون ولایی از سایر فراکسیون‌ها نیز افرادی باشند.» اظهارات رییس فراکسیون نمایندگان ولایی نیز نشان می‌دهد آنان از ائتلاف دو دوره گذشته رضایت ندارند و به دنبال ارائه لیست مستقل هستند. به گفته حاجی‌بابایی ائتلاف‌ها در مجلس در دو سال گذشته شکست خورده است و باید روش دیگری به کار بست. او با بیان اینکه مردم فکر می‌کنند ما (اصولگرایان) اکثریت هستیم، به همین جهت از ما توقع دارند؛ تاکید کرد که «ما نیاز به فرآیندی سه‌جانبه از سوی هر سه فراکسیون در مجلس داریم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.»

در حال حاضر علی لاریجانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی رییس و مسعود پزشکیان و علی مطهری از اعضای فراکسیون امید نیز نایب رییس اول و دوم مجلس هستند.

 

ارسال نظر