روی موج خبر

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۸۹

 رییس‌ جمهوری قانون افزایش پلکانی حقوق را ابلاغ کرد؛ پاد  روحانی رییس‌جمهور، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش پلکانی حقوق را برای اجرا به «سازمان برنامه و بودجه کشور» ابلاغ کرد. علی لاریجانی، رییس مجلس دهم سی‌ام اردیبهشت ماه سال جاری طی نامه‌یی تایید قانون تفسیر جزء (1) بند «الف» تبصره (12) قانون بودجه سال 1397 کل کشور از سوی شورای نگهبان را به رییس‌جمهوری ابلاغ کرده بود. در نامه رییس مجلس دهم آمده است که آیا منظور از افزایش پلکانی نزولی حقوق مندرج در جزء (1) بند «الف» تبصره (12) قانون بودجه سال 1397 کل کشور که طبقات پایین‌تر از درصد افزایش بیشتری برخوردار می‌شوند، میزان افزایش پایین‌ترین طبقه 20درصد است؟ پاسخ: بلی.

 چگونگی استرداد خاوری به کشور مشخص شد؛ باشگاه خبرنگاران  محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگرداندن خاوری به کشور وجود دارد؟ گفت: برای انتقال خاوری به کشور هنوز هیچ مذاکره‌یی انجام نشده است. او افزود: امکان انتقال خاوری به کشور از طریق معامله متقابل وجود دارد که در عرف حقوقی بین‌الملل پذیرفته شده است. عباسی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه کشور ما با کانادا رابطه سیاسی ندارد و هیچ معاهده استرداد زندانی هم با این کشور امضا نشده است تنها از طریق معامله متقابل امکان انتقال خاوری به کشور وجود دارد و این امر هم به اراده سیاسی مقامات دو کشور بستگی دارد.

 اقتدار نظامی کشور را با هیچ مذاکره‌ای عوض نمی‌کنیم؛ مهر  فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: جغرافیای ایران اسلامی مملو از آشیانه عقاب‌های پدافند است و پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان در صورت هر گونه تعدی به خاک ایران را خواهیم داد.  امیر فرزاد اسماعیلی در نشست مشترک هیات رزمندگان و طرح مودت سپاه در مصلای شهرستان املش با اشاره به موضوع برجام گفت: تحریم‌ها مانند فولاد، ایران را آبدیده می‌کند و ما هیچ نگرانی‌ درباره خروج امریکایی‌ها از برجام نداریم. امیر اسماعیلی با بیان اینکه امریکا از آغاز برجام تاکنون هم در برجام حضور نداشته، خاطرنشان کرد: تحریم‌های امریکا علیه ایران نه ‌تنها هیچ تاثیری بر کشور نداشته بلکه عزم و اراده ملت ما را مصمم‌تر از گذشته کرده است.

 انتقاد امیری از برخوردهای ‌احساسی در مجلس؛ خبرآنلاین  معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: با 3لایحه مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو) مبارزه با تامین مالی تروریسم و عضویت در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) نمی‌شود احساسی برخورد کرد بلکه باید رویکردی منطقی، قانونی، حقوقی و مستدل داشت.  حسینعلی امیری درباره موضوع این 3 لایحه پر حرف و حدیث در مجلس و ارتباطشان با شرط اروپا برای ماندن در برجام به خبرآنلاین گفت: این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند و براساس نیازهای داخلی کشور با رویکرد تقویت نهادهای حاکمیتی داخلی تهیه و تنظیم شدند.

 اردن به‌دنبال ارتقای سطح روابطش با ایران است؛ ایسنا  روزنامه رای الیوم چاپ لندن در گزارشی نوشت: دولت اردن گام‌های کوچک و حساب شده‌یی به‌طور پنهانی برای بالا بردن سطح روابطش با ایران، قطر و دولت سوریه برداشته است و برخی منابع سیاسی و پارلمانی این گام‌های مشخص و ملموس را تایید کرده‌اند. در این گزارش آمده است: سیاستمداران اردنی معتقدند که مصافحه هفته گذشته عبدالله دوم پادشاه اردن با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران مرتبط با تلاش اردنی‌ها برای تفاهم با ایران برای ایجاد امنیت مرزی اردن با جنوب سوریه است. گفته می‌شود که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران تضمین داده است که این کشور هیچ‌گونه نقشه یا طرح خصمانه‌یی علیه اردن ندارد و حتی اگر سطح درگیری‌های نظامی گسترش یابد ایران به مرزهای اردن در جنوب سوریه نزدیک نخواهد شد.

 واکنش ظریف به ویدیویی در مورد واکنش به اقدامات خصمانه اخیر امریکا؛ تعادل  وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدیویی در صفحه توییتر خود، آن را یک نمونه مناسب از واکنش جوانان ایرانی به اقدامات خصمانه اخیر امریکا علیه ایران دانست. در بخشی از این ویدیو به نقل از چند جوان ایرانی آمده است: ما همه می‌دانیم که تعهد به وعده‌ها در میان همه ملت‌ها امری ارزشمند است در حالی که ما هرگز تعهدات را نقض نکرده‌ایم اما همواره به آن متهم شده‌ایم. کشور ما در طول 200 سال گذشته به هیچ یک از کشورها حمله نظامی نکرده است. ما هیچ قصدی برای جنگ‌افروزی نداریم اما محکم می‌ایستیم و از توانایی‌های خود برای دفاع از کشورمان استفاده می‌کنیم. تهران امن است و تلاش می‌کند تا خاورمیانه و جهان را امن‌تر کند.

 حضور وزرای اطلاعات و ارتباطات در کمیسیون امنیت ملی؛ ایلنا  روز دوشنبه هفته جاری، اعضای کمیسیون امنیت ملی با اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن برای بررسی وضعیت عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی با وزیر اطلاعات و فناوری و دبیر شورای عالی فضای مجازی و مدیران پیام رسان‌های داخلی، نشست خواهند داشت. علاوه بر این در برنامه روز سه‌شنبه کمیسیون، وزیر اطلاعات جهت پاسخگویی به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و سوالات مشترک کریمی قدوسی، حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم (دوفقره) حضور خواهد یافت.

 سوال از «زنگنه» درباره توتال؛ تسنیم   عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس از تدوین طرح سوال از وزیرنفت درباره قرارداد توتال خبر داد. هدایت‌الله خادمی با بیان اینکه طرح سوال از وزیرنفت از سوی 2 تن از نمایندگان تدوین شده است، افزود: احتمالا طرح سوال از وزیر نفت در این هفته تقدیم هیات رییسه مجلس شود تا سوال از وزیر در دستورکار صحن علنی قرار گیرد. عضو هیات رییسه کمسیون انرژی مجلس، گفت: عدم عمل به وعده‌ها از سوی مسوولان شرکت توتال، معطل و عقب انداختن پیشرفت پروژه، همچنین امکان خروج توتال از قرارداد توسعه فاز پارس جنوبی کشور از جمله محور‌های سوال از وزیر نفت است.

 

ارسال نظر