3 استراتژی اروپا برای حفظ برجام

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۵۲
3 استراتژی اروپا برای حفظ برجام

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه ایران براساس توافق برجام می‌خواهد تمام راه‌های اقتصادی گشوده شود، گفت: حفظ برجام، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و امتیازگیری از مواردی است که اروپایی‌ها در مشورت‌های خود مد نظر دارند. عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی با توجه به خروج ‌امریکا از برجام اظهار کرد: اینکه طرف‌های اروپایی پس از خروج امریکا خواسته باشند ضمانت دهند، بعید می‌دانم کسی به دیگری ضمانت دهد در واقع نه آنها به ایران ضمانت می‌دهند نه اینکه اگر برجام را عملی نکنند، ایران می‌تواند ضمانت کند که در برجام بماند. فرجی‌راد تصریح کرد: برجام یک توافق بین‌المللی است و همه باید به آن احترام بگذارند. در شرایط فعلی اروپایی‌ها روندی را پیش گرفتند و براساس آن حرکت می‌کنند اما در مرحله مقدماتی بوده و با هم مشورت می‌کنند.

او افزود: نتیجه این مشورت‌ها در 3 مولفه قابل بررسی است؛ نخست اینکه برجام را حفظ کنند، مساله دیگر در اختیار قرار دادن فرصت‌های اقتصادی برای ایران است تا ایران از برجام خارج نشود و مساله سوم هم در صورت تحقق ایجاد فرصت‌های شغلی ممکن است خواسته‌هایی را از ایران داشته و بخواهند با ایران در مورد مسائل منطقه و موشکی مذاکره و صحبت کنند.

فرجی‌راد ادامه داد: به همین دلیل فکر نمی‌کنم صرفا به خاطر اینکه امریکا از برجام خارج شده و آنها متعهد به این توافقنامه بودند، بخواهند هزینه‌هایی را در مقابل متحد بزرگ خود یعنی امریکا بپردازند.

 

ارسال نظر