سال سخت روحانی

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۵۴
سال سخت روحانی

گروه ایران  

29 اردیبهشت سال گذشته در دوگانه امید- ناامیدی، قرعه برای دومین بار به نام روحانی افتاد و او پنجمین رییس‌جمهور دو دوره‌یی ایران شد. درحالی که رقیبانش در 4سال دولت اول او هر چه می‌توانستند بر طبل ناامیدی کوبیده بودند تا رقابت 96 را با برگ برنده سرخوردگی جامعه به سود خود رقم بزنند. اما سرانجام مخالفان روحانی ناکام ماندند و همچون 4سال قبلش رقابت را به جریانی معتقد به اصلاح با مشی اعتدال باختند. باختی که اگرچه رویای تک دوره‌یی شدن روحانی را برای مخالفانش بر هم زد؛ اما مسیری را پیش روی جریان اصلاح-اعتدال گشود که سخت‌تر از هر دوره تاریخی در ایران بود. چنانکه در یک سالگی دولت دوازدهم، سرعت بحران‌ها در کشور به چشم به هم زدنی رسید. بحران‌هایی ناخواسته که دولت را بیش از پیش تحت فشار قرار داد؛ از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و وعده خروج از برجام گرفته تا غرق نفتکش، سقوط هواپیما، زلزله و برخی اعتراضات در دی ماه سال 96 و بی‌شمار بحران‌های ریز و درشت دیگر. این بحران‌ها آنچنان به ناامیدی پنهان جامعه دمید که 6 ماه از پیروزی روحانی در انتخابات نگذشته، برخی حامیان دولت هشتک «پشیمانیم» زدند تا رییس‌جمهور را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. فشاری که به نظر می‌رسید، منشأ بروز آن خارج از ید دولت است؛ آنجا که سیاست خارجی هراس‌زدای دولت، همان نقطه امید ملت، با یکه‌تازی‌های رییس‌جمهور جدید امریکا به چالش کشیده شد و در داخل هم گروهی غرق در فضای انتخابات اردیبهشت ماه، امید مردم را نشانه رفتند تا به زعم خود دولت را زمینگیر کنند. حال که دولت دوازدهم یک سالگی خود را به پایان رسانده با انبوهی از چالش‌ها روبه‌روست که به اعتقاد روحانی تنها راه عبور از آن صبر، مقاومت و ایستادگی است. رییس‌جمهوری این را همزمان با یک‌سالگی پیروزی در انتخابات 29 اردیبهشت سال 96و در جمع خانواده دولت گفته است.

 فشار مضاعف به دولت یازدهم و دوازدهم

روحانی با اذعان به اینکه از سال گذشته تاکنون با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوانی در داخل کشور و منطقه روبه‌رو بوده‌ایم از اعضای دولت و خانواده‌های آنان به خاطر تلاش در مسیر اداره امور کشور تشکر کرد. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه همه دولت‌ها در دوران فعالیت خود با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و مشکلات دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر از همگان بوده است، گفت: این فشارها هم می‌تواند انسان را خسته کند و هم می‌تواند باعث افزایش صبر، توانایی و اجر انسان شود.

به باور رییس‌جمهوری در شرایطی هستیم که ثروت منطقه و سیستم تروریسم دولتی صهیونیستی به عنوان یکی از خبیث‌ترین رژیم‌های تاریخ و نیز بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان علیه ملت ایران هستند و در این بین ملت ایران در برابر همه این فشارها مقتدرانه روی پای خود ایستاده است. روحانی تاکید کرد: استقلال و فراز و نشیبی که می‌گذرانیم یک بخش بزرگ از بار آن بر دوش دولت و بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دولت است. او که در نخستین روزهای ماه رمضان با خانواده دولت سخن می‌گفت با بیان اینکه امروز در شرایط سیاسی جهانی در دوران ویژه‌یی قرار داریم که با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان برای ایستادگی در برابر آنها اجر بالایی در پیشگاه خداوند و تاریخ خواهیم داشت، افزود: ما به روزهای افتخار‌آفرینی خود در ایام حساس تاریخی غرور و افتخار می‌کنیم و امروز بی‌تردید از این مشکلات عبور خواهیم کرد. روحانی گذری هم به بحران‌آفرینی‌های دولت امریکا برای ایران زد و با اشاره به اینکه این طور نیست که امریکا و دیگر قدرت‌های حامی آن بتوانند ملت ایران را به زانو درآورند، تاکید کرد که ملت ایران ایستاده است و ما می‌توانیم این مسیر را به خوبی طی کنیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه ماه رمضان تحمل و قدرت روحی ما را افزایش می‌دهد، گفت: امروز سرچشمه امیدها در نظام، مقام معظم رهبری هستند و در دستگاه‌های اجرایی باید قبل از همه مسوولان دولتی امیدآفرین و منشأ نشاط و امید در جامعه باشند.

 راهکار معاون اول برای مقابله با بحران‌ها

اسحاق جهانگیری، نامزد پوششی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و معاون اول دو دولت روحانی هم روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از برنامه دولت برای کاهش فقر گفت؛ همان برنامه‌یی که شعار او و روحانی در انتخابات سال گذشته بود.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد از برنامه‌های تدوین شده برای کاهش فقر گفت: در جامعه اسلامی ایران مشاهده چهره خشن فقر و اینکه افرادی سر گرسنه بر بالین بگذارند غیرقابل تحمل است و مهم‌ترین خدمتی که ما باید در این زمینه انجام دهیم، تمرکز همه تلاش‌ها برای زدودن چهره خشن فقر از جامعه است. معاون اول رییس‌جمهور افزود: سال گذشته تصمیم گرفتیم برای مقابله با فقر به افرادی که درآمد آنها پایین‌تر از سقف تعیین شده باشد، بتوانند مابه‌التفاوت درآمد خود را از دولت دریافت کنند و برای این منظور 7000میلیارد تومان در نظر گرفته شد. او در عین حال از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست دقت کافی را برای شناسایی اینگونه افراد انجام دهند و پس از شناسایی نسبت به توانمند‌سازی آنان و پرداخت مابه‌التفاوت درآمد اقدام کنند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت تامین مسکن و ایجاد اشتغال برای مددجویان و اقشار کم درآمد جامعه تصریح کرد: در موضوع آموزش این افراد باید به این نکته توجه شود در رشته‌هایی تحصیل کنند که بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی یا گذراندن دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌یی وارد بازار کار شده و خودشان به افرادی کارآفرین تبدیل شوند. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم ایران همواره آماده کمک به همنوعان خود هستند، خاطرنشان کرد: خیریه‌ها و نهادهای حمایتی متعددی توسط خود مردم فعال هستند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند با ایجاد مشوق‌هایی برای مردم و خیرین از این ظرفیت‌ها در جهت کمک به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه استفاده کند. او ادامه داد: دولت در تلاش است برای افزایش رفاه عمومی جامعه، اقتصاد کشور را بزرگ کند و این یکی از سیاست‌های اصلی دولت است که با بزرگ کردن اقتصاد، درآمد سرانه و رفاه عمومی جامعه را ارتقا دهد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به بد عهدی امریکا و خروج این کشور از برجام اظهار کرد: با این اتفاق شرایط جدیدی پیش روی کشور قرار دارد که لازم است در این شرایط از دستگاه دیپلماسی به طور کامل حمایت شود تا دیپلمات‌های کشورمان بتوانند از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند. او افزود: وزارت امور خارجه مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا دنبال می‌کند تا راهکارهای ادامه برجام در صورت تحقق تضمین‌های مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بررسی شود. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: امریکا در تلاش است تا با به کارگیری روش‌های مختلف به اقتصاد ایران آسیب بزند اما دولت عزم جدی دارد که با تمام ظرفیت پای اداره کشور بایستد و از شرایط به وجود آمده برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده کند. جهانگیری افزود: در شرایط جدید دیپلماسی اقتصادی مهم‌ترین ابزار برای مقابله با فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه امریکاست و وزارت امور خارجه باید برای بسط روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای هدف و نیز کشورهایی که در همه شرایط سعی کرده‌اند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ و توسعه بدهند، اقدامات لازم را انجام دهد و از ظرفیت دیپلماسی عمومی و بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کند. این اظهارات شخص اول و دوم اجرایی کشور نشان می‌دهد، برنامه دولت دوازدهم برای یک سال آینده مقابله با سیاست‌های امریکاست که هدف انزوای ایران را دنبال می‌کند. هدفی که رسیدن به آن می‌تواند دولت را در سال‌های بعد روی ریل فراغ از بحران‌های لاینحل قرار دهد.

 

 

ارسال نظر