تعهد اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه اتمی

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۹۱

خروج امریکا از برجام اقدامی نابخردانه بود

 

گروه ایران   

نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه اروپایی به تهران بعد از خروج امریکا از برجام با سفر «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به تهران و دیدار با مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت نفت کشورمان انجام شد. سفری که در جریان آن تلاش شده تا روش معقولی برای انجام مبادلات بانکی که مورد قبول دوطرف باشد به عنوان شاه‌کلید منافع ایران از برجام تدارک دیده شود. راهبردی برای تسهیل مبادلات بانکی که هم ایران و هم اروپا معتقدند تنها در صورت ایجاد آن می‌توان نسبت به ادامه برجام خوشبین بود و بدون آن برجام عملا در مسیر فروپاشی قرار می‌گیرد؛ اما از منظر مقامات ایران، هر نوع برنامه‌ریزی برای ایجاد این سیستم بانکی امن میان ایران و اروپا باید تا تاریخ

8 آگوست که ساختار حقوقی تحریم‌های امریکا علیه کشورمان بازمی‌گردد، عملیاتی شده باشد در غیر این صورت ایران عملا منافعی را در اجرای برجام نخواهد داشت. صالحی اما در جریان این دیدار خبر می‌دهد که قدم‌های ابتدایی این راهبرد جدید بانکی با ارائه پیشنهاداتی از سوی اروپاییان برداشته شده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. پیشنهاداتی که قرار است قانون مسدود‌سازی را که پیش از این در سال 1996 اتحادیه اروپا نیز تجربه شده است، دوباره احیا کنند. پیگیری اظهارات کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا هم نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا خواهان ادامه برجام حتی بدون حضور امریکاست و تا وقتی ایران به اجرای تعهدات هسته‌یی خود ادامه دهد اتحادیه اروپا نیز پایبند تعهداتش برای تداوم کامل و موثر برجام خواهد بود. در کنار بحث تبادلات بانکی ایران منتظر است تا اروپا به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی برجام موضع عملی خود درخصوص برجام را روشن کند و دقیقا مشخص کند که بعد از خروج امریکا از برجام با استفاده از چه مکانیسمی قصد دارد منافع ایران در برجام را تضمین کند؛ منافعی که ایران اساسا برمبنای آن قبول کرد تا پای میز مذاکرات با کشورهای 1+5 حاضر شود و بر سر حقوق هسته‌یی خود گفت‌وگو کند. منافعی که در بخش‌هایی چون ارتقای دانش هسته‌یی ایران، گشایش‌های اقتصادی و انتقال فناوری باید از سوی طرف‌های دیگر برجام تضمین شوند. مجموعه این موضوعات در دیدار دیروز علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا روی میز بررسی‌های دوطرف قرار گرفت و درباره آن بحث و تبادل‌نظر شد.  رییس سازمان انرژی اتمی که در زمان انعقاد برجام هم مذاکرات فنی را پیگیری می‌کرد در واکنش به خروج امریکا از برجام گفت: اقدام امریکا در خروج از برجام یک اقدام نابخردانه بوده است و این نشان از برداشت صحیح مسوولان ارشد نظام است که واقعا نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد.

 سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری

علی‌اکبر صالحی پس از دیدار با میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و با اشاره به دیدارهای خود با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا طی دو سال اخیر گفت: این چهارمین‌بار است که در دو سال اخیر با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا که یکی از عمده‌ترین مسوولیت‌ها در این اتحادیه است، ملاقات داشتیم. تاکنون دو کنفرانس در بروکسل و اصفهان برگزار کرده‌ایم، علاوه بر این اتحادیه اروپا تعهداتی را درباره همکاری‌های هسته‌یی با ایران پذیرفته که یکی از آنها ایجاد مرکز ایمنی پیشرفته در ایران است. رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپایی‌ها متعهد شده‌اند 20 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، اظهار داشت: علاوه بر این قرار است در پروژه مهم اروپا درباره گداخت هم مشارکت کنیم و با مرکز تحقیقات اروپایی همکاری داشته باشیم. در واقع این فرصت فراهم شده که تحت عنوان یورواتم با اروپا همکاری کنیم.

صالحی همچنین درباره خروج امریکا از برجام گفت: درخصوص تحولات اخیر در ارتباط با برجام و خروج امریکا از برجام آقای کانیته به‌عنوان کمیسیونر انرژی که یکی از عمده‌ترین مسوولیت‌ها در اتحادیه اروپاست، اقداماتی را که اتحادیه اروپا درصدد انجام آن است را تشریح کردند. قرار شد (قانون مربوط به) مسدود‌سازی که به قانون سال 1996 اتحادیه اروپا برمی‌گردد را مجدد احیا کنند که به‌طور جد این مساله در حال پیگیری است. رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: درخصوص مسائل بانکی و به‌کارگیری یورو به‌عنوان تعاملات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا هم پیشنهاداتی شده و گام‌های اولیه آن برداشته شده است. تا زمانی که این قول‌ها عملیاتی نشود خیلی نمی‌توانیم با قوت صحبت کنیم، اما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن این قول و قرارها باشیم. ما در این 40 سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد روی پای خود ایستاده‌ایم و در مقابل تمام محدودیت‌ها مقاومت کردیم و توانستیم به همت این مردم شاهد پیشرفت و اقتدار بیشتر برای جمهوری اسلامی باشیم. از این به بعد هم با هر مانعی می‌توانیم به سهولت روبه‌رو شویم و آن مانع را کنار بگذاریم و یقین بدانید که آینده برای ما بسیار روشن است چون ما می‌دانیم اقتدار، جایگاه و ظرفیت ایران به‌گونه‌یی است که ایران را نمی‌توانند به سهولت تحت فشار قرار دهند.

 اروپا همپای ایران به برجام متعهد می‌ماند

از سوی دیگر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: تا وقتی ایران به اجرای تعهدات هسته‌یی خود ادامه دهد اتحادیه اروپا نیز پایبند تعهداتش برای تداوم کامل و موثر برجام خواهد بود.

میگل آریاس کانیته دیروز پس از مذاکره با علی‌اکبر صالحی در جریان کنفرانس خبری که در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: ما امروز با یکدیگر دیدار کردیم تا تداوم تعهدات کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به اجرای برجام و به‌طور اخص زمینه سه توافق که به همکاری‌‌های هسته‌یی صلح‌آمیز مرتبط می‌شود را تایید کنیم. ما معتقدیم تداوم اجرای برجام که با اجماع مورد تایید قطعنامه 2231 قرار گرفت، برای توسعه و پیشرفت منطقه و صلح و امنیت جهانی بسیار حیاتی است. کانیته اظهار داشت: برجام حاصل بیش از یک دهه دیپلماسی چندجانبه موفق و بیانگر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و عنصر کلیدی در ساختار منع اشاعه هسته‌یی جهانی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش متوالی تایید کرده که ایران تعهدات هسته‌یی تحت برجام خود را اجرا کرده و مادامی که ایران به تعهداتش پایبند است، اروپا نیز به تداوم کامل و موثر تعهداتش ادامه می‌دهد. کمیسیونر اتحادیه اروپا گفت: تعدادی از پروژه‌ها در زمینه همکاری‌های ایمنی هسته‌یی ازجمله پروژه استرس تست، فاز یک نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه آماده‌سازی ایجاد مرکز ایمنی هسته‌یی در ایران و پروژه افزایش توانمندی‌های مرکز نظام هسته‌یی ایران در دست اجراست. کانیته به گردهم آوردن متخصصان ایمنی هسته‌یی ایران و اروپا و عمیق‌تر کردن سطح ارتباط کاری‌ آنها اشاره کرد و گفت: متخصصان ایرانی در کنفرانس دوسالانه نظام ایمنی هسته‌یی اتحادیه اروپا (ENSREG) و بررسی دقیق استرس تست راکتوری در دست ساخت شرکت کردند. متخصصان ایرانی برای حضور در شروع به کار پروژه سمیرا (SAMIRA) اتحادیه اروپا که به کاربردهای غیرنیروگاهی انرژی هسته‌یی و فناوری هسته‌یی می‌‌پردازد، دعوت شدند. وی ادامه داد: ایران و اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای برگزاری یک سمینار فنی با موضوع مسوولیت مدنی شخص ثالث و بیمه به‌عنوان یک عامل مهم در هر برنامه هسته‌یی هستند. کانیته اظهار داشت: در پرتو همکاری‌های نزدیک ایران و اروپا همچنین قرار شد سومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های هسته‌یی اواخر نوامبر 2018 در بروکسل برگزار شود. وی تاکید کرد: ما از تقویت روابط در تمام سطوح و توسعه بیشتر این روابط در ماه‌ها و سال‌های آتی استقبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر