دنیای اسلام علیه «رژیم آپارتاید»

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۹۰
دنیای اسلام علیه «رژیم آپارتاید»

گروه ایران  

شهادت بیش از 60 نفر در حمله نیروهای نظامی رژیم‌صهیونیستی به فلسطینیان، مقامات کشورهای اسلامی را دور هم جمع کرد تا در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی به این جنایت واکنش نشان دهند. این نشست تا آنجا اهمیت داشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران شخصا حضور یافت و در نطقی، ماهیت رژیم‌صهیونیستی را به چالش کشید و سیاست‌های تنش‌آفرین امریکا در قبال فلسطین را مورد انتقاد قرار داد. سیاست‌هایی که به گفته روحانی این رژیم را در اقدامات وحشیانه بی‌پروا‌تر کرده است. اشاره روحانی به انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود که برخلاف قوانین و توافقات بین‌المللی صورت گرفته بود. این اشاره هوشمندانه روحانی دمیدن بر فضایی بود که علیه دولت امریکا به جریان افتاده است. دولت ترامپ که نظم بین‌المللی را به هم ریخته و ابایی از زیر پاگذاشتن قواعد دیپلماتیک ندارد، امروز بیش از گذشته تحت فشار کشورهای جهان است. حتی اروپایی‌ها که از هم‌پیمانان نزدیک امریکا هستند نیز صدای‌شان از اقدامات سلطه‌جویانه امریکا درآمده، این در حالی است که رژیم‌صهیونیستی تنها همراه امریکاست. روحانی هم در سخنرانی خود در نشست سران سازمان همکاری اسلامی این واقعیت را دستمایه خود قرار داد و با اشاره به خروج امریکا از توافق هسته‌یی گفت که «کاخ سفید نشان داد که از نابودی پایه‌ها و قواعد نظم بین‌الملل هیچ ابایی ندارد و با زور به جنگ حق می‌رود. » رییس‌جمهور ایران در ادامه دولت جدید امریکا را تهدیدی برای نظام حقوقی جهان و صلح و امنیت خواند. روحانی همچنین ایستادگی فلسطینیان بر سر حقوق خود را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: « جبهه مقاومت محدود به مردان و زنان فلسطینی نیست و شامل شمار روزافزون آزادی‌خواهانی در سراسر جهان است که وجدان بیدارشان از این همه ظلم و جنایت به خشم آمده است. » به گفته روحانی اگر اسراییل در احاطه کشورهای توسعه یافته و مردم‌سالار قرار گیرد و با یک امت متحد مواجه باشد هرگز نمی‌تواند چنین آسوده خاطر به جنایات خود ادامه دهد، از این‌رو او 6 پیشنهاد ارائه کرد که همگی بر تشکیل امت واحد تاکید داشت. رییس‌جمهوری ایران پیشنهاد کرد که از سازمان ملل خواسته شود تا نشست ویژه مجمع عمومی را برای رسیدگی به تصمیم غیرقانونی امریکا و جنایات رژیم‌صهیونیستی برگزار کند.

از سوی دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، گروهی کارشناسی تشکیل دهند تا راهکارهای مقابله با تصمیم امریکا را بررسی کنند. همچنین کشورهای اسلامی با اتخاذ اقداماتی در مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری خود با دولت امریکا تجدیدنظر کرده و همچنین همه مناسبات خود را با رژیم غاصب صهیونیستی قطع کنند. کمک به مردم فلسطین چهارمین پیشنهاد روحانی بود که به اعتقاد او با ایجاد راهکارهای مناسب برای اقدام دسته‌جمعی در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین این مهم صورت گیرد. اما بیخ گوش کشورهای منطقه زرادخانه هسته‌یی اسراییل قرار دارد که سال‌هاست کشورهای اسلامی را نگران کرده است. روحانی با اشاره به زرادخانه هسته‌یی رژیم‌صهیونیستی از کشورهای اسلامی خواست که عاری شدن منطقه از سلاح‌های هسته‌یی که بارها توسط ایران پیشنهاد شد را در اولویت قرار دهند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم که از سخنرانان این نشست بود، رژیم‌صهیونیستی را رژیمی آپارتاید و وحشی خواند که جامعه بین‌الملل در سایه کشتار در غزه باید به آن واکنش نشان دهد. به اعتقاد ظریف برای سازمان همکاری اسلامی امری ضروری است که نداها برای به دست عدالت سپردن عاملان آن را تقویت و تحکیم بخشد. ظریف تاکید کرد که باید اقدامات مشخصی از جمله مطالبه برای انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف و مستقل و نیز حفاظت بین‌المللی از فلسطینیان مطابق با حقوق بین‌المللی بشردوستانه در سطح نظام ملل متحد انجام شود.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه نیز اقدام امریکا در انتقال سفارت خود از «تل‌آویو» به شهر بیت‌المقدس را مخالف قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: کشتار مردم فلسطین توسط رژیم‌صهیونیستی «تروریسم دولتی» است.

به باور اردوغان، انتقال سفارت امریکا به قدس به شعله‌ور شدن منطقه دامن خواهد زد و به گفته او همه مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحی‌ها از این اقدام متضرر خواهند شد.

اردوغان با بیان آنکه دستان امریکا به خون فلسطینیان آغشته شده است، امریکا را بخشی از مشکل منطقه خواند و گفت: «باید رژیم‌صهیونیستی را در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل جنایت‌هایی که در فلسطین مرتکب شده، محاکمه کرد.»

سران کشورهای همکاری اسلامی هم پس از پایان نشست خود در استانبول ترکیه در بیانیه‌یی ارتکاب به جرایم «غیرانسانی»، «وحشیانه» و «غیرقانونی» در قبال مردم فلسطین را محکوم کردند. آنها نام امریکا را هم در کنار اسراییل قرار دادند و تاکید کردند که آنچه در کشتار مردم فلسطین در هفته‌های اخیر رخ داده، با حمایت امریکا صورت گرفته که در شورای امنیت مانع حسابرسی از این کشور می‌شود.

اعضای سازمان همکاری اسلامی همچنین خواستار تشکیل کمیته کارشناسان بین‌المللی مستقل برای رسیدگی به جنایانت نظامیان اسراییل و تعیین مسوولیت کیفری مقامات این کشور و ارائه آنها به نهادهای مربوطه بین‌المللی شدند و از ارگان‌های اصلی سازمان ملل خواستند تا فورا یک کمیته برای بررسی این موارد تشکیل شود.

با این همه، پس از این بیانیه قاطع سازمان همکاری اسلامی باید دید این سازمان چقدر در اجرای اقدامات مدنظر خود موفق خواهد بود. سازمانی که پس از سازمان ملل، دومین سازمان بزرگ بین دولتی است که 57 کشور از چهار قاره جهان عضو آن هستند. هر چند اختلاف‌نظر در بین اعضا بعضا مانع از تاثیرگذاری این سازمان در عرصه بین‌الملل شده، اما انتظار می‌رود در موضوعی همچون فلسطین که همه اعضا تا حدودی بر آن وحدت نظر دارند، بیشترین اثر‌گذاری را داشته باشند.

 

ارسال نظر