انتقال سفارت امریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی است

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۱۱
انتقال سفارت امریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی است

رییس‌جمهور ایران برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی عازم استانبول شد.

به گزارش پاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی روز جمعه به دعوت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با دستور کار تحولات فلسطین و بررسی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین و ارائه مواضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در قبال این مساله با بدرقه رسمی جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور عازم استانبول شد. در مراسم بدرقه رسمی رییس‌جمهور همچنین ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و جمعی از وزرا و معاونان رییس‌جمهور نیز حضور داشتند.

روحانی پیش از ترک تهران برای شرکت در این اجلاس، اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه را فرصتی برای جهان اسلام در اعلام حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها و انتقال غیرقانونی سفارت امریکا به قدس شریف دانست و تاکید کرد: دفاع از ملت فلسطین و قدس شریف، دفاع از ارزش‌های اسلامی و شرایط اندوهبار ملت بزرگ و متمدن فلسطین است.

وی همچنین گفت: انتقال سفارت امریکا به قدس شریف برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و امریکا از هر زمان دیگر در جهان اسلام منفورتر است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سفر به استانبول به دعوت آقای اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و رییس دوره‌یی سازمان همکاری اسلامی برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران این سازمان انجام می‌گیرد، گفت: این اجلاس با هدف بررسی دو حادثه فاجعه‌بار انجام می‌گیرد که نخستین مورد به انتقال غیرقانونی و فاجعه‌آمیز سفارت امریکا به بیت‌المقدس بازمی‌گردد و حادثه دوم نیز موضوع کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است. روحانی انتقال سفارت امریکا به قدس شریف را برخلاف مقررات و قواعد بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت برشمرد و تاکید کرد: بی‌تردید این کار خشم کشورهای مسلمان جهان را برانگیخته و از هر زمان دیگر امروز امریکا در دنیای اسلام و در افکار عمومی جهان اسلام منفورتر شده است.

رییس‌جمهور گفت: موضوع دیگر کشتار وسیع مسلمانان فلسطین است که برای دفاع از سرزمین خود و بازگشت به خانه‌هایشان تلاش می‌کنند. صهیونیست‌ها مردم فلسطین را که در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه شرکت کرده بودند به خاک و خون کشیدند و ده‌ها فلسطینی را شهید و ‌هزاران نفر از آنان را مجروح کردند.

روحانی گفت: این جنایت اول صهیونیست‌ها نیست چراکه در طول ۷۰سال گذشته پیوسته این جنایات را تکرار کرده‌اند و در حقیقت کشتار و مجروح کردن فلسطینی‌ها در روز نکبت تازه‌ترین جنایت رژیم صهیونیستی از سلسله جنایات ۷۰ساله صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین است. رییس‌جمهور تاکید کرد: به نمایندگی از ملت بزرگ ایران می‌خواهم به ملت بزرگ فلسطین تسلیت عرض کنم و بگویم که جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع مظلومین بوده و یکی از آرمان‌های مهم این انقلاب، آزادی قدس شریف و فلسطین اشغالی است و ملت ما این آرمان را همچنان مد نظر دارد و این راه را ادامه می‌دهد. روحانی اظهار کرد: در شرایط امروز یک بار سنگین مسوولیتی بر دوش همه مسلمانان به ویژه دولتمردان جهان اسلام قرار گرفته و آن موضوع دفاع از ملت فلسطین و قدس شریف است که هم دفاع از ارزش‌های اسلامی و هم دفاع از شرایط اندوهبار ملت بزرگ و متمدن فلسطین است.

رییس‌جمهور اجلاس استانبول را فرصتی برای سران کشورهای اسلامی جهت اعلام نفرت خود از این اقدام صهونیست‌ها و بهره‌گیری از همه سازوکارها جهت مقابله با آن ازجمله در مجمع عمومی سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی دانست و تاکید کرد: بی‌تردید صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها دنبال این هستند که توجه دنیای اسلام را از فلسطین به مسائل دیگر منحرف کنند و با این هدف هر روز مشکلاتی را در دنیای اسلام به وجود می‌آورند. روحانی اظهار کرد: آنان تروریست‌ها را تشویق و حمایت می‌کنند و مسلمان‌ها باید متوجه باشند، موضوع فلسطین و قدس همواره مساله اول دنیای اسلام است و نباید بگذاریم صهیونیست‌ها کاری کنند که جنایت آنها عادی و حضور نامشروع آنها به تدریج مشروع جلوه کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم فلسطین صاحبان واقعی این سرزمین هستند و قدس حرم شریف و نخستین قبله‌گاه مسلمان‌ها و مورد احترام همه آنهاست، گفت: بی‌تردید این اقدامات نابخردانه‌یی که در این روزها توسط رژیم صهیونیستی و امریکایی‌ها انجام گرفته، تاثیری در این مسیر و در این راه نخواهد داشت و مسلمان‌ها را مصمم‌تر و مردم فلسطین را برای آزادی سرزمینشان از دست اشغالگران از هر زمان دیگر آماده‌تر می‌کند.

روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که اجلاس استانبول، اجلاس مفیدی برای مردم مسلمان فلسطین و مسائل منطقه باشد.

 ظریف خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات صهیونیست‌ها شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف و مستقل درباره جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف دیروز در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: ما باید اقدامات مشخصی را نیز برای حفاظت بین‌المللی از فلسطینی‌ها مطابق با حقوق بین‌المللی بشردوستانه در سطح نظام ملل متحد انجام دهیم.

وی در این نشست که برای حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین‌های اشغالی در هتل هیلتون شهر استانبول در حال برگزاری است، بیان کرد: در پی کشتار در غزه، جامعه بین‌المللی در مطالبه برای پایان بخشیدن به معافیت و بخشودگی رژیم آپارتاید صهیونیستی، وحشی و یاغی محق است. وی تاکید کرد: ضروری است که سازمان همکاری اسلامی نداها برای به دست عدالت سپردن عاملان جنایت اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تقویت و تحکیم بخشد.

ظریف اضافه کرد: ما همچنین باید بر شورای امنیت برای پایبندی به مسوولیت اولیه و اصلی خود اعمال فشار کنیم و از تلاش‌های فلسطین برای طرح این موضوع در دادگاه بین‌المللی کیفری حمایت کنیم.

وی بیان کرد: با وجود گذشته و سرنوشت مشترک و با وجود تمام چالش‌ها و فرصت‌هایی که ما را به هم پیوند زده است، آنچه باعث جسارت بیشتر دشمن صهیونیستی شده، نبود وحدت و اتحاد در میان ماست.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: دفاع از قدس شریف بیشتر از هر زمان دیگری به عنوان نقطه تمرکز ما با هدف اتحاد در راستای ایجاد امتی قوی به جای درگیر شدن در کشمکش‌های بی‌پایان به شمار می‌آید.

وی با تقدیر از دولت ترکیه برای اقدام عاجل در گردهم آوردن مقامات کشورهای اسلامی برای رایزنی درباره وضعیت اسفبار کنونی در فلسطین اشغالی گفت: کشتار فجیع معترضان صلح‌طلب فلسطینی در غزه که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید، نقطه اوج دور جدیدی از اقدامات مخربی محسوب می‌شود که در طول

6 ماه گذشته با هدف سرکوب فلسطینی‌ها صورت گرفته است.

وی اعتراض فلسطینی‌ها را توام با جسارت و در راستای تحقق حقوق بنیادین خود دانست و بیان کرد: اعلام غیرقانونی رییس‌جمهوری امریکا در دسامبر گذشته در خصوص انتقال سفارت به بیت‌المقدس و اقدام خطرناک وی در اجرای این تصمیم در روز نکبت، سرآغاز تراژدی جدید بود.

وی اضافه کرد: این اقدام موجب جسارت بخشیدن به اشغالگران برای مجموعه‌یی از کشتارهایی شد که از روی خونسردی انجام شد و آخرین مورد آن شلیک تک‌تیراندازها به کودکان از پشت سر بود. ظریف همچنین گفت: ما باید با دیگر سازمان‌ها، اکثریت قاطع دولت‌ها، جنبش‌های مردمی در سراسر جهان که مخالف یک‌جانبه‌گرایی، روش‌های قلدرمآبانه و تحقیر حقوق بین‌الملل از سوی امریکا بوده و نیز اشغالگری و وحشی‌گری صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند، متحد شویم.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: اگرچه ما از قطعنامه این نشست حمایت می‌کنیم، اما نباید به مثابه شناسایی موجودیت غیرمشروع صهیونیستی تفسیر شود.

نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه و انتقال سفارت امریکا به قدس دیروز با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول برگزار شد. در این نشست 13 کشور در سطح رییس‌جمهوری، 2کشور در سطح معاون رییس‌جمهوری، 3کشور در سطح معاون نخست‌وزیر، 12کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات‌هایی از 11 کشور شرکت کرده‌اند. سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه‌ بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک‌نشین قبرس در این نشست حضور دارند. حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین‌های اشغالی وارد شهر استانبول ترکیه شده‌اند.

 

 

ارسال نظر