5کشور تضمین دهند، برجام باقی خواهد ماند

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۹۷
5کشور تضمین دهند، برجام باقی خواهد ماند

رییس‌جمهوری سریلانکا: صادرات نفت ایران افزایش یابد

گروه ایران

«با تضمین 5کشور برخلاف میل صهیونیست‌ها و امریکا، برجام باقی خواهد ماند» این عباراتی است که رییس‌جمهوری از طریق آنها تلاش کرده تا راهبرد ایران در فضای تازه بعد از خروج ترامپ از برجام را روشن کند. خروجی که هر چند شاید در بدو امر به نظر برسد که آسیب‌های جدی به برجام و اقتصاد ایران وارد می‌کند اما از منظر روحانی تهدیدی است که ایران آن را به فرصت توسعه و پیشرفت بدل خواهد کرد. بر اساس این راهبرد تازه است که رییس دولت دوازدهم اعلام می‌کند: «اگر 5 کشور دیگری که در توافق هسته‌یی همراه ما بودند به تعهد خود عمل کنند و تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق می‌شود، این توافق برخلاف میل امریکا و رژیم‌صهیونیستی، باقی خواهد ماند.»رییس‌جمهوری ایران در نشست مشترک خبری با «ماتریپالا سریسینا» همتای سریلانکایی خود و پس از امضای 5سند همکاری میان دو کشور اظهار داشت: اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است و بسیار خوشحالیم که ایران در هرگونه توافقی که امضا کرده به تعهدات خود پایبند بوده است و متاسفیم که یکی از کشورهای 1+5 یعنی امریکا توافق مهم هسته‌یی که مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته را نقض و اعلام کرد از توافق خارج می‌شود. روحانی این اقدام امریکا را به معنای «زیرپاگذاشتن اخلاق، سیاست و راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی» ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که 5کشور دیگر که در این توافق همراه ما بوده‌اند به تعهد خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق خواهد شد، این توافق برخلاف میل امریکا و رژیم‌صهیونیستی، باقی خواهد ماند.

 فروش نفت و مواد پتروشیمی

رییس‌جمهوری در ابتدای این نشست از اینکه میزبان هیات عالی‌رتبه سریلانکا به ریاست رییس‌جمهور آن کشور است، ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. ده‌ها سال است که دو ملت و دولت روابط سیاسی صمیمانه‌یی دارند. ظرفیت‌هایی برای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد که متاسفانه در سال‌های اخیر به اندازه کافی از آن استفاده نشده است. روحانی فروش نفت خام ایران به سریلانکا و مواد پتروشیمی مصالح ساختمانی خدمات فنی و مهندسی را از موضوعات مورد بحث در مذاکره دو کشور در سعدآباد عنوان کرد. رییس‌جمهوری گفت: ایران تجربه ساخت سد و نیروگاه و برق‌رسانی به روستاهای سریلانکا را داشته است. ما پروژه سد نیروگاه را به اتمام خواهیم رساند و در زمینه برق‌رسانی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم. روحانی ارائه خدمات در زمینه راه‌آهن، ساخت پالایشگاه و توسعه پالایشگاه دهلی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا را از جمله تفاهمات و توافقات در مذاکرات عنوان کرد و گفت: مقرر شد، کمیته مشترکی به زودی در تهران تشکیل شود تا همه زمینه‌های اقتصادی و تجاری و خدمات فنی و مهندسی که بحث شد در آن پیگیری شود. با توجه به جاذبه‌های ایران و جاذبه‌های سریلانکا امیدوارم رفت و آمد مردم تسهیل و پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو برقرار شود. رییس‌جمهوری همکاری تهران - کلمبو در زمینه مسائل سیاسی و بین‌المللی و حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مبارزه با تروریسم مورد تاکید دو کشور است. ایران همان‌طور که در عراق به مردم و دولت عراق کمک کرد و خوشبختانه دیروز شاهد انتخابات آزاد در عراق بودیم، کمک‌هایی هم به مردم و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم انجام داد و همچنان برای مبارزه با تروریسم آماده یاری به دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود. روحانی گفت: جنایات و تجاوزات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم منطقه و مردم فلسطین که ۷۰ سال است، ادامه دارد را محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان از ملت مظلوم فلسطین باید حمایت کرده و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند. رییس‌جمهوری نظرات ایران و سریلانکا در زمینه مسائل بین‌المللی و منطقه‌یی را نزدیک توصیف کرد.

 ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی

اما در روزهایی که دشمنان کشورمان تلاش می‌کنند تا چشم‌انداز فضای اقتصادی کشورمان را تیره و تار نشان دهند؛ اعلام خبر افزایش واردات نفت سریلانکا از ایران معنا و مفهوم خاصی را به اذهان عمومی متبادر می‌کند. رییس‌جمهوری سریلانکا از دولت ایران خواست که با توجه به نیاز این کشور به نفت، صادرات این محصول را افزایش دهد و گفت: مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش می‌یابد. ماتریپالا سریسینا دیروز در نشست مشترک خبری که با حضور روحانی پس از امضای پنج سند همکاری برگزار شد، ضمن تشکر از رییس‌جمهوری ایران برای دعوت از وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم که مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور پس از پایان این سفر تقویت می‌شود. او به تشریح محورهای مذاکرات با طرف ایرانی خود در حوزه‌های مختلف پرداخت و خاطرنشان کرد: سریلانکا و ایران باید به همکاری خود در راستای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی ادامه دهند. سریسینا با یادآوری اینکه ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست، ادامه داد: این کشور برای مدت‌های طولانی وارد‌کننده نفت خام از ایران بود و در واقع این دولت این کشور بود که 50 سال قبل پالایشگاه نفتی را در سریلانکا احداث کرد. در مذاکرات با رییس‌جمهوری تقاضا کردیم که صادرات نفت خام ایران به سریلانکا افزایش یابد و هرگونه نیاز این کشور را در این بخش برطرف کند. سیریسینا با یادآوری اینکه امروز تفاهمنامه‌هایی در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، مبارزه با مواد مخدر، همکاری در عرصه سینما و همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور امضا شد، اظهار داشت: سریلانکا خود را متعهد به اجرای همه این تفاهمنامه‌ها می‌داند و خواهان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور برای افزایش تعاملات و آمد و شد بین مردم و فعالان اقتصادی دو کشور است. او با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در سریلانکا تصریح کرد: تسهیلات مناسبی برای تشویق سرمایه‌گذاران در این کشور در نظر گرفته‌ایم تا مناسبات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشورها و از جمله ایران را افزایش دهیم و پیشاپیش از همه تلاش‌ها و مساعدت‌های ایران برای توسعه سریلانکا قدردانی می‌کنم.

 

ارسال نظر