اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۳۸:۴۲
کد خبر: ۱۲۰۷۷۲

 لغو مجوز استقرار

سرورهای تلگرام در ایران

شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: بر اساس ابلاغیه دبیر شورای عالی فضای مجازی، مجوز استقرار سرورهای تلگرام در ایران لغو و باطل شده و این شرکت از این پس موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند. شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: در راستای شفافیت ساختارمند که آن را راهبردی اساسی در وزارت ارتباطات می‌داند، به اطلاع عموم می‌رساند: عصر روز چهارشنبه ابلاغیه‌یی توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که براساس آن، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال 1395 در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است. این اطلاعیه می‌افزاید: بر اساس روال‌های قانونی، «شرکت ارتباطات زیرساخت» موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌الملل کشور» راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه، اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد. همزمان با دستور صریح مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر لغو مجوز استقرار سرورهای توزیع محتوای تلگرام در کشورمان، کاربران این پیام‌رسان با کندی و اختلال در دریافت تصاویر مواجه شدند. لغو مجوز استقرار سرورهای توزیع محتوای تلگرام به اعتقاد برخی کاربران در راستای سیاست خروج از انحصار پیام‌رسان‌ها و برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده است. این دستور در حالی صادر شده است که اخیرا 128 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌یی از تلاش‌های وزیر ارتباطات در راستای خروج از انحصار پیام‌رسان تقدیر کردند.

 درخواست ۸۰ شرکت از

۳ برند موبایل برای نمایندگی

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از تمایل و درخواست ۸۰ شرکت موبایلی برای واردات رسمی ۳ برند امریکایی آیفون، موتورولا و بلک بری در ایران خبر داد. مهدی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه با اجرای طرح رجیستری، بازار گوشی‌های موبایل از ورود کالای قاچاق پاک شده است، اظهار داشت: آخرین مرحله طرح رجیستری از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و براساس آن تمامی گوشی‌های موجود در بازار باید پس از ثبت شناسه واردات، در شبکه اپراتورهای موبایل فعال شوند. وی گفت: ممکن است برخی گوشی‌های موجود در بازار، قبل از روز اول اردیبهشت ماه توسط فروشندگان با گذاشتن یک سیم کارت درون آن، فعال شده باشد که خریداران باید در زمان خرید به این نکته توجه کرده و گوشی باز شده و بدون پلمب خریداری نکنند. رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با اشاره به اینکه طرح رجیستری ۱۰۰ درصد جلوی قاچاق گوشی تلفن همراه را گرفته و جای هیچگونه دورزدنی در این طرح وجود ندارد، اضافه کرد: براساس اظهار برخی مسافران در اجرای این طرح، در هفته گذشته ۴ هزار گوشی متعلق به مسافرانی که وارد کشور شده بودند، قطع شد. وی ادامه داد: این مسافران مدل گوشی را پایین‌تر از مدل اصلی خود عنوان کرده بودند تا هزینه گمرکی کمتری پرداخت کنند اما در زمان ثبت شناسه، شبکه موفق به شناسایی این تناقض شد و این تعداد گوشی از دسترس خارج شده است. محبی تمایل و درخواست برای ایجاد نمایندگی گوشی‌های موبایلی که تاکنون در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش نداشتند را از دیگر نتایج طرح رجیستری عنوان کرد. وی توضیح داد: برای مثال هم‌اکنون ۴۸ شرکت موبایلی از ۳ برند موتورولا، آیفون و بلک بری نسبت به راه‌اندازی دفتر نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران اقدام کرده‌اند و ۴۰ شرکت دیگر نیز در حال ورود به این عرصه هستند. این برندها تاکنون به صورت غیررسمی وارد بازار ایران می‌شود اما هم‌اکنون پیش بینی این است که بیش از ۸۰ شرکت در ایران، نمایندگی فروش این ۳ برند امریکایی را برعهده گیرند. رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اضافه کرد: مابقی برندهای گوشی موبایل در ایران تحت عناوین مختلف به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نمایندگی فروش و خدمات داشته‌اند که با اجرای طرح رجیستری و کاهش قاچاق این برندها، فعالیت آنها شکل ضابطه مندتری به خود گرفت.

 دلایل بی‌اعتمادی مردم

به امضای دیجیتالی

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی با بیان اینکه مصوبه جدیدی با عنوان لایحه مالکیت معنوی در حال تدوین است، گفت: این یکی از موارد مهم در حوزه ICT است که اگر تکمیل شود، می‌تواند تحول بزرگی را در این حوزه ایجاد کند. ناصرعلی سعادت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مقوله امضای دیجیتال، اظهار کرد: در این باره یکسری از فعالیت‌های اجرایی در سازمان نظام صنفی رایانه‌یی آغاز شده اما مساله اصلی این است که مردم هنوز در مبادلات خود از آن استفاده نمی‌کنند. به عبارتی مساله امضای دیجیتال تا وقتی که در سطح شهروندان و فعالان اقتصادی وارد نشود، نمی‌تواند بطور کامل محقق شود. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور در پیشنهادی برای ترویج مساله امضای دیجیتال در جامعه اقتصادی، بیان کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند آغازکننده جریان استفاده از امضای دیجیتال در معاملات باشند، در واقع اینجا بحث فرهنگی و اجتماعی است که با ورود دستگاه‌های دولتی به عنوان پیش‌رو در استفاده از این امضاها می‌توانند راهگشا باشند. او با بیان اینکه فرهنگ استفاده از امضای دیجیتال هنوز در جامعه جا نیفتاده است، ادامه داد: تا وقتی که بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی مردم را به صورت حضوری برای انجام امضاها به ادارات می‌کشانند، نمی‌توان انتظار داشت که کسی به مساله امضای دیجیتال اعتماد کند. واقعیت این است که در این شرایط با لایحه و تدوین قانون هم نمی‌توان کاری از پیش برد. سعادت همچنین به ضرورت استفاده بسیار گسترده‌تر از فناوری مورد استفاده در کارت‌های ملی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها و حتی یکی از کشورهای همسایه، شهروندان از کارت‌های هوشمند ملی خود می‌توانند در ورود و خروج از کشور نیز استفاده کنند، یعنی دیگر نیازی به پاسپورت برای ورود و خروج از کشور ندارند و تنها با ارائه کارت شهروندی و اسکن انگشت خود می‌توانند این امور را انجام دهند؛ این در حالی است که در کشور ما هنوز کارت ملی هوشمند نتوانسته به عنوان یک کارتی که همه نیازهای هویتی افراد را در خود جای می‌دهد عمل کند.

 

ارسال نظر