روی موج خبر

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۷۶

 ظریف به نیویورک می‌رود؛ تعادل  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پنج‌شنبه برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به نیویورک می‌رود. سخنرانی در اجلاس صلح پایدار، دیدار و گفت‌وگو با مقامات خارجی و نیز سخنرانی در شورای روابط خارجی امریکا ازجمله برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر است.

 حمله به خودرو نماینده سبزوار مقابل مجلس؛ ایسنا  یک جوان معترض ظهر دیروز با میلگرد به خودرو نماینده سبزوار مقابل مجلس حمله کرد و شیشه‌های خودرو وی را شکست. رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار در این باره گفت: پس از پایان جلسه علنی مجلس جوان معترضی به خودرو من که مقابل مجلس پارک بود حمله کرد و به آن آسیب رساند که بر اثر این حمله شیشه‌های جلوی خودرو شکست. او با بیان اینکه در زمان وقوع این اتفاق در داخل نبوده، گفت: من به همراه ارباب رجوع کنار ایستاده بودم و راننده هم داخل ماشین نبود. سبحانی‌فر با بیان اینکه این فرد مهاجم در حالت عادی نبوده، گفت که وی پس از این اقدام به سمت محوطه اطراف مجلس رفته و توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل کلانتری بهارستان شده است.

 مخالفت مجلس با فوریت اصلاح «قانون احزاب و گروه‌های سیاسی»؛ مهر  نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح یک فوریتی طرحی مخالفت کردند که در صورت تصویب آن، «جمعیت‌ها، انجمن‌های صنفی و انجمن‌های اسلامی» در شمار احزاب سیاسی قرار می‌گیرند. نمایندگان با ۸۴ رای موافق، ۶۶رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه با رسیدگی یک فوریتی به این طرح مخالفت کردند. این طرح سه تبصره به ماده یک قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین یک اصلاح عبارتی به ماده ۱۰ این قانون اضافه می‌کند که با مخالفت مجلس با رسیدگی فوریتی به این طرح، به صورت عادی رسیدگی خواهد شد.

 مجلس از پاسخ‌های حجتی قانع شد؛ ایرنا  محمود حجتی برای پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جلسه علنی دیروز -چهارشنبه- در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. علل کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی، صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و اعلام خودکفایی گندم سوال نماینده لنگرود از وزیر جهاد کشاورزی بود که پس از پاسخ‌های وزیر این نماینده سوال‌کننده اعلام کرد که از پاسخ‌های حجتی قانع نشده است و این سوال را به رای نمایندگان گذاشت. نمایندگان مجلس نیز با 97 رای موافق، 72 رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع 196 حاضر در جلسه توضیحات وزیر جهاد کشاورزی را قانع‌کننده دانستند.

 مجلس با کلیات لایحه احداث نیروگاه‌ها بر رودخانه ارس موافقت کرد؛ ایرنا  نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به بررسی کلیات لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان در مورد احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های جریانی روی رودخانه ارس پرداختند و آن را با 162 رای موافق، پنج رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر تصویب کردند. شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه تقاضای بررسی با اولویت این لایحه را کردند که این تقاضا به تصویب رسید و دیروز در دستور کار مجلس قرار گرفت.

 هیچ وقفه‌ای در جریان صادرات و واردات کشور نباید ایجاد شود؛ باشگاه خبرنگاران   معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه هیچ وقفه‌یی در جریان صادرات و واردات کشور نباید ایجاد شود، گفت: دولت به‌دنبال ایجاد فضای امن و آرام برای صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان است.  اسحاق جهانگیری دیروز در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی کشور بر نگاه جامع و بررسی همه زوایا برای رفع مشکلات و جلو‌گیری از سردرگمی صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان تاکید کرد و از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست تا ضمن پاسخگویی به ابهامات موجود در عرصه تجارت کشور دستورالعمل‌های لازم در این خصوص را برای ابلاغ هر چه سریع‌تر تدوین کنند.  وی افزود: ایجاد بستر مناسب برای افزایش صادرات به بازار‌های هدف و نیز حمایت از صادر‌کنندگان کشور باید با نهایت سرعت و دقت انجام شود تا بتوان از منابع ارزی حاصل از صادرات به بهترین نحو در مدیریت منابع ارزی کشور استفاده کرد.

 واکنش آشنا به پیشنهاد تشکیل کشور قم؛ تعادل  مشاور رییس‌جمهوری بعد از انتشار خبر سایت قم‌نیوز درخصوص پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم نسبت به این خبر واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام احمد زادهوش مدیر جامعه المرتضی، در یادداشتی که در کانال تلگرامی نامه‌های حوزوی منتشر شده است، پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.  در واکنش به این پیشنهاد حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری نوشت: «متاسفانه تاکنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشته‌ام اما به ایشان توصیه می‌کنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند چهل سال پیش چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح کرد.»

 واعظی به پیام‌رسان‌های گپ و ویسپی پیوست؛ ایسنا  رییس دفتر رییس‌جمهوری اعلام کرد که از این پس در پیام‌رسان تلگرام حضور نخواهد داشت و از پیام‌رسان‌های داخلی گپ و ویسپی استفاده خواهد کرد. محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: «با توجه به تصمیم هیات محترم دولت و لزوم رفع انحصار از پیام‌رسان‌های خارجی، اینجانب از این پس در پیام‌رسان تلگرام حضور نخواهم داشت و از پیام‌رسان‌های گپ و ویسپی استفاده خواهم کرد.»

 امنیت و ثبات عراق برای کل منطقه اهمیت دارد؛ ایلنا  وزیر دفاع ایران در ادامه برنامه‌هایش در عراق، با رییس ستاد ارتش عراق و هیات نظامی این کشور دیدار و پیرامون مسائل منطقه مذاکره و گفت‌وگو کرد.  امیر سرتیپ امیر حاتمی در این دیدار با بیان اینکه عراق در سایه وحدت ملی، تدبیر مراجع، تلاش مسوولان و رشادت رزمندگان و جوانان عراقی به این دستاوردها رسیده است، اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق، نگاهی فراگیر برمبنای عراق واحد و یکپارچه است و معتقدیم امنیت و ثبات عراق برای کل منطقه اهمیت دارد.  سرلشگر الغانمی رییس ستاد ارتش عراق نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌‌‌‌های رو به گسترش دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم با هدف پاکسازی کامل اراضی عراق از لوث تروریست‌‌‌ها، از نقش بارز و برادرانه جمهوری اسلامی ایران در پیروزی‌‌های عراق بر داعش تقدیر کرد.

 

ارسال نظر