هدیه غرب به تروریست‌ها

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۴۳

سکوت 3 بامداد دمشق را صدای موشک‌های امریکایی، بریتانیایی و فرانسوی شکست. آن هم درست زمانی که به پایان اولتیماتوم 72ساعته رییس‌جمهور امریکا برای حمله به سوریه چیزی باقی نمانده بود. ترامپ در حالی روز چهارشنبه هفته گذشته از آمادگی برای حمله موشکی به سوریه به بهانه استفاده ارتش دولت اسد از بمب‌های شیمیایی خبر داده بود که پس از آن سینوس‌وار موضع خود را تغییر داد تا همه در اراده او تردید کنند. با این حال بامداد روز گذشته، ترامپ به همراه ماکرون و ترزا می‌ دستور حمله 45دقیقه‌یی به سوریه را داد که تجاوزی آشکار به حاکمیت سوریه به حساب می‌آید؛ چراکه نه مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را داشت و نه حمله شیمیایی مورد ادعای غربی‌ها در سوریه تایید شده بود. موضوعی که مورد تاکید رییس‌جمهور ایران هم قرار گرفت.

 ایران در کنار سوریه می‌ماند

 تنها ساعاتی از حمله سه کشور غربی به سوریه نگذشته بود که حسن روحانی در دیدار مقامات ارشد با مقام معظم رهبری بر غیراخلاقی بودن اقدام سه کشور غربی تاکید کرد و گفت که چگونه همه اصول بین‌المللی زیرپا گذاشته می‌شود و بدون مصوبه سازمان ملل متحد و زمانی که گروهی از سوی این سازمان مامور می‌شوند تا موضوع به‌کار بردن سلاح شیمیایی در سوریه را بررسی کنند، عده‌یی به بهانه‌های واهی به کشوری مستقل حمله می‌کنند.

به اعتقاد روحانی نیت امریکایی‌ها از این تجاوز‌ توجیه حضورشان در منطقه است. رییس‌جمهور ایران با بیان اینکه «آنها امروز از اینکه تروریست‌های تحت حمایت‌شان در غوطه شرقی شکست خورده‌اند، عصبانی هستند»، گفت که «مردم سوریه سال‌ها در برابر تجاوز بیگانگان ایستاده و باز هم مقاومت خواهند کرد» و از سوی دیگر «جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ملت‌های مظلوم منطقه و جهان بوده و خواهد بود و به درخواست کمک دولت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم، پاسخ مثبت داده و حمایت خود را دنبال می‌کند.» روحانی همچنین پس از پایان دیدار با رهبری در تماس تلفنی با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه گفت‌وگو کرد. او با اشاره به اینکه مسوولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است، گفت که این حمله «خلاف اصول بین‌المللی و حمایت آشکار از تروریسم بود. » روحانی به اسد اطمینان خاطر داد که «ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند. » رییس‌جمهور ایران تاکید کرد: ایران در همه مجامع بین‌المللی فعالیت خود را به ویژه با همراهی روسیه و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و سوریه ادامه خواهد داد.

 واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به حمله غربی‌ها

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم که صبح دیروز از سفر چند روزه خود از آفریقا و امریکای جنوبی بازگشته بود، سریعا در تماس تلفنی با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه، حمله به دمشق را اقدامی جنایتکارانه و غیرقانونی توصیف کرد و این موضوع را به میان کشید که چنین حمله‌یی پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی، نشانه بارزی از بهانه‌تراشی امریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌هاست.

در همین حال وزارت امور خارجه هم در بیانیه‌یی حمله بامداد شنبه را تجاوزی آشکار خواند که اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آنها بوده است. در این بیانیه با اشاره به فقدان سند و مدرک برای اثبات حمله شیمیایی ارتش سوریه در دوما، تاکید شده که امریکا و متحدانش که خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده‌اند، مسوول تبعات و عواقب منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. به اعتقاد دستگاه دیپلماسی ایران شرایط زمانی اتهام‌زنی و اقدام نظامی امریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه به خوبی نشان می‌دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست‌ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت گرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آنهاست. وزارت خارجه از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و کشورهای مستقل جهان خواست که این اقدام خودسرانه و یک‌جانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین‌المللی به ویژه منشور این سازمان قرار دارد، محکوم کنند، چراکه در غیر این صورت منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان‌های صلح و امنیت جهان و موجب بی‌ثباتی و ناآرامی‌های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط‌گرایی و تروریسم خواهد شد.

در این بین حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی انگلیسی این اقدام یک‌جانبه امریکا، فرانسه و بریتانیا را خارج از ساز و کار چندجانبه بین‌المللی دانست که به گفته او صراحتا خلاف قوانین بین‌المللی است. بعیدی‌نژاد با بیان اینکه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ابتدا باید توسط بازرسان بین‌المللی سازمان کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی راستی‌آزمایی شود، تاکید کرد که در کنوانسیون برای مقابله با استفاده‌کننده از این سلاح‌ها اقدامات تنبیهی جمعی نیز پیش‌بینی شده است.

 برخورد دوگانه امریکا!

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز دلیل حمله امریکا به سوریه را دفاع از حیثیت از دست رفته این کشور دانست و گفت که شورای امنیت سازمان ملل برای این تجاوز باید جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد که به گفته او روسیه و چین درخواست‌کننده این مهم باشند. هر چند به گفته علاالدین بروجردی امریکایی‌ها هر قطعنامه‌یی را وتو خواهند کرد، اما برای این مساله مهم که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده، چنین اقدامی ضروری است.

او تاکید کرد که «اگر امریکایی‌ها بخواهند این بازی را ادامه بدهند، تردید نکنند که با عکس‌العمل‌هایی مواجه خواهند شد که قطعا به ضرر امنیت منطقه خواهد بود.»

 سخنگوی شورای نگهبان نیز در یادداشتی برخورد دوگانه غربی‌ها را مورد اشاره قرار داد. اشاره عباسعلی کدخدایی به استفاده صدام از سلاح شیمیایی در جنگ با ایران و علیه شهروندان بود که با واکنشی از سوی غربی‌ها مواجه نشد، در عین حال که آنها همواره از صدام علیه ایران حمایت کردند. او در بخشی از این یادداشت با بیان اینکه به اعتراف رسانه‌های امریکایی می‌توان به نقش این کشور در تجهیز صدام به سلاح شیمیایی در طول جنگ تحمیلی پی برد، نوشت: « اکنون این سوال وجود دارد که آیا حملات صدام با سلاح شیمیایی به مردم ایران و عراق متفاوت از این حملات بوده است یا همچون همیشه هر جا که به نفع امریکا باشد حملات شیمیایی خوب و در غیر این صورت با آن برخورد می‌شود؟!»

 

ارسال نظر