برخی فکر می‌کنند سانتریفیوژها نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۹۹

 

مراکز جدیدی در فردو برای تحقیقات در زمینه ایزوتوپ پایدار ایجاد کرده‌ایم و مسیر تحقیقات ما با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌یی قرار گرفت. ما حدود 400 تن کیک زرد را خریده‌ایم و مقداری مواد غنی شده را فروختیم و در همکاری هسته‌یی مسیر جدیدی آغاز کردیم. ما همچنین قدم‌های اولیه برای ساخت رآکتورهای جدید را در بوشهر برداشته‌ایم. در مسیر فناوری هسته‌یی ما کوتاه نیامده و نمی‌آییم. ملت بداند، جوانان اندیشمند برای دستاوردهای علمی کشور یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. ما برای تحقیق در زمینه هسته‌یی از کسی اجازه نمی‌گیریم البته آماده همکاری و تعامل در این زمینه هستیم. مبنای ما هم از اول همکاری و تعامل سازنده با دنیا بود. روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه یکی از اهداف ما تامین اقتدار ملی است، بیان کرد: اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور است، قدرتی که بنیانش تهدید، زورگویی و تجاوز نیست بلکه قدرتی مشروع برای منافع ملی، امنیت، ثبات منطقه و صلح جهانی است. در این اقتدار ملی ما به قدرت نرم و قدرت سخت نیاز داریم که ترکیب صحیح این دو، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد. رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه دیپلماسی و فعالیت اندیشمندان هسته‌یی دو روی یک سکه هستند، افزود: در یک سمت تلاش می‌کنیم به فناوری روز که برای انرژی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، معادن، صنعت و مواد غذایی ما لازم است، دست یابیم و به صورت مستمر فعالیت کنیم و از سویی به قدرت دیپلماسی نیازمندیم، زیرا قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق ما را تثبیت می‌کند، حقی که بدخواهان می‌خواهند از ما بگیرند و آن را در مراجع بین‌المللی نامشروع جلوه دهند، دیپلماسی حق ما را پایدار می‌کند.

 توفیق دیپلماسی ایرانی

روحانی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی نشان داد، ملت ایران منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره دارد و می‌تواند با بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا از لحاظ فنی، حقوقی و سیاسی حرف بزند، گفت: دیپلماسی ما نشان داد، کشور ما می‌تواند به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کرده و مسیر پیشرفت را فراهم کند. دیپلماسی به راه ما سرعت داد و هزینه‌های ما را کم کرد. بدون دیپلماسی هم می‌شود کار کرد ولی با هزینه بسیار بالا. دیپلماسی موانع ما را بر می‌دارد و مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. ما به قدرت نظامی و دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و قدرت سخت و نرم نیازمندیم. ما به یک اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیازمندیم اما بعضی‌ها یک روی سکه را نگاه می‌کنند، اگر سکه را بلند کنند پشتش معلوم است اما حوصله این کار را ندارند، فکر می‌کنند پشت سکه خبری نیست.

روحانی با بیان اینکه 15 ماه است، تلاش می‌کنند که برجام را بشکنند و می‌گویند تازه فهمیده‌ایم که در برجام سر ما کلاه رفته است، تصریح کرد: این ادعای درستی نیست. ما در مذاکرات دنبال برد ـ برد بودیم تا کسی ضرر نکند. ساختمان برجام آن قدر محکم بود که در این 15ماه با انواع فشارها این ساختمان سالم مانده است. میلیاردها پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند، فکر می‌کنند با توییت این ساختمان می‌لرزد ولی تا به امروز موفق نبوده‌اند. البته اگر روزی بتوانند به برجام لطمه وارد کنند، ما ملت پیروز هستیم. اگر از برجام عقب‌نشینی کنند، آبرو و حیثیت خود را لکه‌دار می‌کنند.

روحانی تاکید کرد: ما برای همه شرایط پیش‌بینی لازم را داریم و به برجام با امریکا یا بدون امریکا فکر کرده‌ایم.

 

 صالحی: اگر در برجام پرده بگردانند، تصمیم دیگر خواهیم گرفت

رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم گفت: ایران همچنان به عهد و پیمان خود در توافق هسته‌یی استوار می‌ماند، اما چنانچه دیگران، پرده بگردانند و نوایی دیگر ساز کنند، ایران نیز براساس اصول سه گانه سیاست خارجی خود، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند و از منافع خود صیانت خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی‌اکبر صالحی با اشاره به آثار مثبت فضای تعاملی ایجاد شده بعد از برجام در حوزه صنعت هسته‌یی، گفت: در حال حاضر، این صنعت ملی و اقتدارآفرین در آستانه تحولی بنیادین قرار گرفته است و امیدوارم از رهگذر تداوم این رویکرد مبارک، شاهد شکوفایی و بالندگی بیش از پیش صنعت هسته‌یی و ارائه خدمات ماندگار در بخش‌های مهم دیگر مانند سلامت، کشاورزی و صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های گسترده‌یی جهت بهسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات این صنعت راهبردی انجام شده است، افزود: یکی از اهـداف و برنامه‌های راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش در بخش‌های مختلف است. در حال حاضر به واسطه اتخاذ این رهیافت در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی، شاهد توفیقات جدید در حوزه‌هایی مانند فناوری کوانتومی هستیم که از ارزش استراتژیک و راهبردی بسیار بالایی برخوردار است و در آینده‌یی نزدیک شاهد دستاوردهای چشمگیر این حوزه جدید خواهیم بود.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پروژه‌ها و دستاوردهایی که امروز (دیروز) افتتاح شدند، اظهار داشت: دستیابی پژوهشگران مرکز علوم و فنون لیزر ایران به دانش و فناوری پیشرفته در حوزه کاربرد لیزر در بخش‌های مهم مانند سلامت و صنعت، آغاز عملیات احداث مرکز تولید رادیوداروهای ایران براساس الزامات GMP، نصب و راه‌اندازی سیکلوترون ۱۸ مگاالکترون ولت برای افزایش ظرفیت تولید رادیو داروی PET و نیز تولید چند محصول جدید دارویی برای درمان بیماری‌های سرطان از جمله دیگر دستاوردهای عرصه هسته‌یی هستند. همچنین توسعه و گسترش روزافزون فعالیت‌های مرتبط با حوزه تولیدات دارویی که از نیازهای مهم جامعه است، در صدر برنامه‌های سازمان قرار داشته و پیگیری این امر به‌طور مستمر تداوم خواهد یافت. صالحی تصریح کرد: در عرصه نیروگاهی خوشبختانه طی سال گذشته عملیات خاکبرداری احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در حجمی به میزان یک‌میلیون مترمکعب همزمان با تجهیز کارگاه پیمانکار روس به انجام رسیده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش در برجام و اینکه تاکنون 10 بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به تعهداتش اعلام کرده تصریح کرد: با وجود این موضوع متاسفانه تا به امروز برخی طرف‌های مقابل این توافق برخلاف آنچه به صراحت در برجام تاکید شده، در مسیر اجرای تعهدات خود حرکت نکرده و دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجا است.

 

ارسال نظر